2020-05-16, 14:16
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vad är det som kommer att hålla emot smittspridningen när lockdown länderna, nu, tvingas att öppna upp?

Jag påminner, än en gång att variabeln "i",som står för immuniteten hos befolkningen, är en integrerad del av formeln för att beräkna smittspridningen:

R0 X (1-i) X (1-c)RE

Någon gång detta går detta kanske detta in i din skalle.

För det är svårt att få bara på ett ben, och egentligen omöjligt eftersom man tappar balansen ganska snart.

"Ben 1": Den immunitet som befolkningen hunnit fått. (i)

"Ben 2" Effekten av smittskyddsåtgärderna. (c)

R0= Sjukdomens ursprungliga spridningstakt. I covid-19 fall, så för varje smittad person smittan vidare till, genomsnitt 2,5 personer.

RE Smittspridning efter att immuniteten hos befolkningen och effekterna av smittskyddsåtgärderna är medräknade.

RE = 1 smittspridningen vare sig avtar eller ökar.

RE < 1 Smittspridningen minskar

RE >1 Smittspridningen ökar

Sverige går på två ben, medan stora delar av omvärlden hoppar omkring på ett ben. Hur smart är det när ett vaccin, färdigt för användning, kommer att dröja minst ett år?

Du är en fundamentalsikt troende till en eller ett par forskare (Giesecke) som går emot de andra tusentals.

Bara en fanatiker inbillar sig att lilla Sverige med ett väldigt litet antal skärpta foskare är de som gör rätt medans resten av världen "gör fel". Bara en dåre tror det.
Citera
2020-05-16, 14:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Så smittspridningen avtar för att man har flockimmunitet enligt dig?

Det är klart att den gör, men nu visar det sig ju så tydligt att vägen till flockimmunitet är mycket längre än vi trott. Och att oacceptabelt många kommer att dö, respektive få skador få livet, vara tvungna att genomgå en plågsam tid på IVA och sedan en lång rehabilitering efter det - för att den strategin ska vara etiskt försvarbar. Vi kan inte hålla på så här i kanske tre år till och 20 000 döda till.
Citera
2020-05-16, 14:18
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Måste väl stå alltmer klart att Sverige valt fel strategi?

Sverige har nu världens högsta dödstal per capita. Står i DN. Flockimmunitet harTegnell pratat om men FHM förnekar nu att det skulle varit målet. De har ofta pratat om att nedsmittningen måste ske i lagom takt så vården ska hinna med. Frågan är bara vad som är lagom takt när det saknas bot? Folk dör som flugor ändå. FHM har även uttalat att nästan alla svenskar kommer bli smittade. Säger något om ambitionen. Jag förstår ärligt talat inte vad Sverige har för strategi eller ambition eller om det ens finns någon. De få restriktioner/rekommendationer vi har känns mer av symbolkaraktär. Max 50 pers för allmänna sammankomster och sitt inte för nära på uteserveringar. Äldre ska helst inte träffa sina barnbarn, trots att FHM sagt att barn inte smittar eller driver smittan, vilket jag inte tror på. Har jag missat något?

Regeringen vill ha så liten effekt som möjligt på samhällsekonomin men skillnaden i vårt BNP tapp verkar bli försumbar jmf med länder som i ett tidigt skede tog i med hårdhanskarna. Vad har Sverige egentligen vunnit i jämförelse med andra länder? Finns det ens några fördelar med svenska strategin? Mår människorna bättre? Kanske mindre oroliga av denna stoppa-huvudet-i-sanden-strategi? Nog många som undrar vad som händer och vad som kommer ske. Ska vi ha det så här till vi har vaccin? Hur många kommer dö fram till dess? Vad händer med vården? Planerade operationer är redan nu pausade på obestämbar tid. Hur många far inte illa av det? Alla som får svåra men av sina infektioner? Kräver lång rehab till höga sociala och ekonomiska kostnader. Många får skador på sina lungvävnader för lång tid framåt. Att låta denna sjukdom bränna igenom befolkningen tror jag kort och gått inte är någon bra ide oavsett hastighet. Den är för skadlig för det. Rätt strategi borde vara att få bort så mycket smitta det i överhuvudtaget bara är möjligt till vi vet mer om sjukdomen och har bra bot eller vaccin tillgängligt. Köpa folket så mycket tid det bara är möjligt. Satsa på tekniska lösningar för att göra detta möjligt. Inse att vi inte kan leva som vanligt i dessa tider men ändå försöka göra det bästa av situationen. Jag vill inte se masstal av döda och skadade vareviga dag. Vad hände med sveriges humanism?

Bra inlägg!
Håller med fullständigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Antalet kanske är så högt att de inte vågar gå ut med det? Krismöte pågår på Rosenbad?

Hemska tanke...

Så länge rapporterar Spanien nu i alla fall den lägsta dödssiffran på ett dygn (102) de senaste åtta veckorna. AB livefeed. Håller tummarna att det går åt lägre fortsatt nu för Spanien!
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Varför tror du smittspridningen avtar ? Tror du det är flockimmunitet?

Den avtar inte tillräckligt, och snart är det sommar... och bara rekommendationer
som dessutom är förvirrande och motsäglsefulla, regeringen säger ett, FHM ett annat, socialstyrelsen ett tredje, rena cirkusen.
Citera
2020-05-16, 14:19
Medlem
Norska coronakritiken: Svenska medier stöttar
Löfvens strategi

Citat:
Det saknas en kritisk coronadebatt i Sverige och svenska medier stöttar i stället Löfvenregeringen. Det säger Norges smittskyddsdirektör Frode Forland i en intervju med SvD.

Citat:
– Jag har intervjuats av flera svenska medier och alla ställer frågor om saker som stöder Sveriges strategi. Det känns som att man vill stötta sin egen regering och strategi. Men Sverige går ju emot hela världen, säger han i SvD.

https://www.friatider.se/norska-coronakritiken-svenska-medier-stottar-lofvens-strategi

Citat:
Svenskarna borde vara mer ödmjuka – Norge har lyckats bättre med att skydda sina äldre. Norges smittskyddsdirektör riktar i en längre SvD-intervju kritik mot epidemiologerna Anders Tegnell och Johan Giesecke.

https://www.svd.se/norska-kritiken-giesecke-borde-vara-mer-odmjuk
Citera
2020-05-16, 14:20
Medlem
10 20 döda eller vad tror ni, brukar väl vara där på helger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vet inte vem du menar är Sverigehatare här

Jag litar på att de flesta länder kör en någotsånär rättvisande statistik, förutom några få, som inte klarar det. Den viktigaste vi har att jämföra med är övriga Norden och de är nog ganska haj på det där.
Det kan man ju tro men flera läkare i våra grannländer har själva sagt att skillnaden beror på ett flertal faktorer b.l.a. olika redovisning.

Apropå Sverigehatare så är det osedvanligt många i denna tråden troligen utsända av SD s ledning som gråter sig till sömn varje kväll för att de tappat både stöd och respekt på grund av Corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
10 20 döda eller vad tror ni, brukar väl vara där på helger.

+85 tror jag (pga att jag tycker det ökar hela tiden)
Citera
2020-05-16, 14:21
Medlem
+ 28 döda
+ 33 IVA
+ 470 fall
Citera
Medlem
Rysslands låga dödlighet i covid-19 väcker allt fler misstankar om att landet mörkar statistiken. Myndigheterna betonar att alla uppgifter är korrekta. Orsaken till konflikten ligger mycket i landets statistiska metoder.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/16/rysslands-laga-dodssiffror-forvanar-myndigheterna-forsvarar-statistiken-envist
Citera
Medlem
Nu kommer siffrorna:

28 nya dödsfall har rapporterats i Sverige. Totalt har nu 3 674 personer dött i coronaviruset i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in