2020-05-16, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hahaha är det förnekarnas senaste argument?

"Hela världen mörkar"...

Yeah right!
Jag har inte sagt det utan att man inte ska lita för mycket på svajig statistik. Men ni Sverigehatare gör uppenbarligen det
Citera
2020-05-16, 13:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Lögn. Hade strategin varit att minimera smittspridningen så hade man genomfört maximalt hårda åtgärder. Det gör man inte. Därför att strategin är att dämpa takten på smittspridningen, inte minimera den.

FHM har upprepade gånger på presskonferenser talat om att vi skall "platta ut kurvan" och också åskådliggjort detta med en graf som visar två kurvor: en som är kort och hög, en som är lång och platt. Kurvorna motsvarar exakt lika många antal smittade, med enda skillnaden att den platta kurvan sprider ut fallen över längre tid. Strategin är alltså att vi skall få samma antal smittade som vi hade fått vid okontrollerad spridning, med enda skillnaden att de skall spridas ut över tid "så att vården hinner med".

Vad är det då som gör att båda kurvorna går ner efter att en topp nås och att de i högeränden av tidsaxeln tenderar mot noll? Ja, FHM säger ju att "flockimmunitet" är en konsekvens av deras strategi, och såvitt jag förstår kan det inte vara något annat än denna flockimmunitet som de anser vara mekanismen som får deras kurvor att böja av nedåt efter toppen och sedan tendera mot noll. Deras kurvor förlitar sig på flockimmunitet. Med andra ord: Flockimmunitet utgör en helt nödvändig del av deras strategi. Att de påstår att den inte är det är bara snömos för att förvilla.

Om de inte vore ute efter flockimmunitet, varför skulle de då vara så kåta på forskningsresultat med antikroppstester som de uppenbart hoppas skall visa på hur immuniteten sprider sig i befolkningen? De skulle i så fall istället vara kåta på att komma på nya sätt att stoppa smittspridningen. Från FHMs håll är det ju ett noterbart svalt intresse för allt annat än just immunitet - de är måttligt intresserade av att införa nya smittspridande åtgärder, måttligt intresserade av användning av skyddsutrustning, måttligt intresserade av nya behandlingsmetoder, måttligt intresserade av nya strategier för hur man skall kunna masstesta och smittspåra, osv. Men immunitetstester, det är tydligen jävligt intressant och där fiskar de intensivt efter "positiva" forskningsresultat som skall visa på ökande procentsiffror för flockimmuniteten.

Mycket bra och tydlig förklaring på varför deras strategi bygger på flockimmunitet.
Citera
2020-05-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Någon som haft funderingar på att säga upp sig efter att detta är över? Vi har jobbat i 25 år betalat skatt har hus där vi har en total kostnad på under 5k genomsnitt i månaden el räntor sopor försäkringar osv osv. Vi bor billigt. Våra funderingar är att antingen sluta jobba och leva på akassa alternativt jobba halvtid. Allt detta tänkande pga att varför jobba tills man får pension och inte leva livet nu fram tills dess när man ändå kan klara sig bra utan att jobba. Och varför betala massa skatt när inget fungerar som det ska. Och nu när man vet hur Sverige behandlar och kommer att behandla mig som pensionär alltså skita i att skydda mig. Varför ska jag fortsätta jobba och betala massa skatt till dessa idioter.

Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Tanken har slagit mig...

Känns meningslöst att gå up 05:30 varje dag för att sedan bli pissad på.

Ni tar upp något intressant som även jag pratat tidigare om i tråden. En bieffekt ( ) av covid och att låta människor smittas fritt i ett samhälle, och sedan endast låta vissa få vård. Det är att hela samhällssystemet riskerar att destabiliseras, i synnerhet människors vilja att bidra till det gemensamma, t.ex. gemensamt och likvärdigt vårdsystem, när detta så tydligt lyser med sin frånvaro.

Detta är ytterligare en negativ effekt som jag inte tror att ansvariga har tänkt igenom, innan de genomförde sin "strategi"...
Citera
2020-05-16, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Nu fick du chanser att att försvara ditt uttalande att visa länder inte har koll och de redovisar helt fel. i.
Det gjorde jag. Men du verkar inte känna till att överdödligheten inte stämmer med den "officiella" statistiken från många länder som b.l.a. Storbritannien.
Citera
2020-05-16, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nja en riktigt sjuk hostande och snörvlande person smittar så klart mer än en som håller de flesta kroppsvätskor inom kroppen.

Likväl så smittar man.

En asymtomatisk som åker tunnelbanna kan smitta personer, även om det kanske är färre än den hostande och snörvlande. Eller kankske tvärtom? Folk vill inte stå i närheten av någon som hostar, medan en som ser frisk bryr man sig inte om. Så i slutändan kan det vara så att den asymtomatiske smittade fler än den som visade symptom. I det kan vi bara spekulera.

Har den asymtomatiske munskydd på sig, skyddar den omvärlden i alla fall från smitta som kan komma den vägen.

Better safe than sorry.
Citera
2020-05-16, 13:56
Medlem
arbetets avatar
Bara så ni vet:
Kl. 14 släpper Folkhälsomyndigheten uppdaterade siffror över antalet smittade och avlidna i Sverige. Då det är helg kommer det dock inte hållas någon presskonferens.
Citera
2020-05-16, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag har inte sagt det utan att man inte ska lita för mycket på svajig statistik. Men ni Sverigehatare gör uppenbarligen det

Vet inte vem du menar är Sverigehatare här, jag är det då inte. Att kritisera sitt land för att de låter medborgare dö vind för våg i onödan i covid, tycker jag ej går att likställa med att hata landet....

Jag litar på att de flesta länder kör en någotsånär rättvisande statistik, förutom några få, som inte klarar det. Den viktigaste vi har att jämföra med är övriga Norden och de är nog ganska haj på det där. Det går inte att bortförklara skillnaden mellan oss och dem med något statistikfel i världen, t.o.m. DN erkände ju det för nån vecka sen i sin stora genomgång om Norden och oss.
Citera
2020-05-16, 14:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du bara fortsätter trots att du är överbevisad 10 ggr om...

Nu har det väl gått en månad? sen prognosen i spåkulan att "alla andra länder blir lika hårt drabbade"
dök upp och du anammat det skitsnacket,
Så nu behöver vi bara vänta 11 månader på att totalt idiotförklara dig , själv kan jag med visshet gränsande till sanning säga att det du tror aldrig kommer att hända.
Inte ens chans på tusen att de länder som haft en försiktig ochs trikt hållning mot pandemin kommer att drabbas lika hårt som vi som inte haft det.

Vad är det som kommer att hålla emot smittspridningen när lockdown länderna, nu, tvingas att öppna upp?

Jag påminner, än en gång att variabeln "i",som står för immuniteten hos befolkningen, är en integrerad del av formeln för att beräkna smittspridningen:

R0 X (1-i) X (1-c)RE

Någon gång detta går detta kanske detta in i din skalle.

För det är svårt att få bara på ett ben, och egentligen omöjligt eftersom man tappar balansen ganska snart.

"Ben 1": Den immunitet som befolkningen hunnit fått. (i)

"Ben 2" Effekten av smittskyddsåtgärderna. (c)

R0= Sjukdomens ursprungliga spridningstakt. I covid-19 fall, så för varje smittad person smittan vidare till, genomsnitt 2,5 personer.

RE Smittspridning efter att immuniteten hos befolkningen och effekterna av smittskyddsåtgärderna är medräknade.

RE = 1 smittspridningen vare sig avtar eller ökar.

RE < 1 Smittspridningen minskar

RE >1 Smittspridningen ökar

RE= 0 smittspridningen har upphört. Om andelen immuniserade i befolkningen är över 60 procent så är denna effekt permanent. Har RE pressats ner till 0 av bara smittskyddsåtgärder och andelen immuniserade i befolkningen är låg, så blir effekten tillfällig. Isolerar sig ett land, totalt, ifrån omvärlden och RE, verkligen, ligger på 0, så upphör detta i samma stund som en smittad, utifrån, kommer in i landet.

Sverige går på två ben, medan stora delar av omvärlden hoppar omkring på ett ben. Hur smart är det när ett vaccin, färdigt för användning, kommer att dröja minst ett år?
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-05-16 kl. 14:18.
Citera
2020-05-16, 14:03
Medlem
Narutoshippchops avatar
Nu när jag handlade på Willys senast ifärd munskydd och handskar var det fan kaos i grönsaksavdelningen. Massa folk som gick tätt tätt inpå varandra. Bara en person stannade för att hålla avstånd när denne såg mig som bar skydd.
Jag tog nån random sallad och drog där ifrån så fort jag kunde till en annan folktom del av butiken. Och vad hör jag då. Jo nån jävel nu igen som hostar någon hylla bort. Jag beger mig till kassan. Och naturligtvis skiter personen bakom mig fullständigt i att hålla avstånd trotts tydliga golvmarkeringar. Fy fan jag kommer aldrig handla där igen! Folk är fan dumma i huvudet!
Citera
2020-05-16, 14:07
Medlem
Wajis avatar
Teknisk fel för FHM. Det går bra nu
Citera
2020-05-16, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jaha, och alla dess stöckhölmare som ses på golfbanorna i Skåne och på Gotland, de följer alltså rekommendationerna?

Varför tror du smittspridningen avtar ? Tror du det är flockimmunitet?
Citera
2020-05-16, 14:09
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Teknisk fel för FHM. Det går bra nu

Är det ett Virus månne tro?Då gäller det att ha ett bra Antivirusskydd eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in