2020-05-16, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Inget att fundera på iom att smittan inte är värre än influensa för en frisk människa, om man nu ens märker något öht vill säga.

Skitsnack. Symptomen kan vara milda, men vi ser också märkbart många sjukskrivningar som tar 3-8 veckor + rehab, och då snackar vi om tidigare friska patienter.

Tidigare friska människor hamnar också på sjukhus pga Covid19 (bla en kollega till mig vars immunförsvar är helt blåst). Hen låg sedan hemma i mer än en månad.

Svinfluensan ansågs tung, och den tog ung två veckor och var inte alls som Covid19.

Nu har 3600 svenskar dött under våren och det är hjärndött att jämföra Covid19 med influensa.

Detta är något helt annat.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tror du har ordentligt fel.Väldigt många dödsoffer jorden runt obduceras inte öht oavsett dödsorsak.En hel del testas inte ens..

Du får tro det och jag kan inte säga med 100% garanti men jag vet att WHO har krav och med tanke på hur det ser ut i världen så tror jag att det är hög kontroll.

Men det förminskar ju inte Sveriges fiasko och siffror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
I en demokrati kan man inte slött konstatera, ”vem ska msn rösta på”. Finns det inget bra alternativ så är det fritt fram att skapa bra alternativ.
Ren lathet att bara skylla på politikerna.

Lathet?

Vad snackar du om alltså..

En individ kan inte med sin röst styra hela Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Inget att fundera på iom att smittan inte är värre än influensa för en frisk människa, om man nu ens märker något öht vill säga. Globalt sett har inte ens dödsfallen överstigit ett svårt influensaår. Att folk på denna tråd ännu är panikslagna kan bara förklaras med att dom hamstrat Felix gulash per kubikmeter och vill inte att det topplånet ska vara förgäves.

Vilka effekter får det att isolera ca: 2 miljoner människor i riskgrupp/yrken i sverige för att de övriga ska få lite mer frihet?

För det är vad Ni föreslår då vi, i Sverige, inte är nedstängda på eget bevåg utan av tvång från resten av världen så innan de öppnar upp kan vi göra lite vad vi vill utan att det påverkar våran situation annat än att vi slipper mötesbegränsningen och kan spela boll i grupp med publik.

Sköter bara "de riskfria" sin distansering och hygien lika bra som de övriga så sjunker smitttakten ännu lägre och då är det snart över.

Är det då inte bättre att utnyttja denna tiden till att fortsätta distanseringen, som fungerar då smittan backar, och förmå "de riskfria" att göra detsamma så vi blir av med smittan istället för att öka spridningen med svår sjukdom, död och hårt belastad vård och ekonomi som följd?

Kanske lägga till lite testning och isolering av smittade med så går et än snabbare...

Ni anser alltså, i princip, att det är rimligt att isolera 2milj innevånare i vårt land för att "de riskfria" ska få gå på krogen som förr, är det vad Ni menar?

Bara så jag förstår Er rätt.
Citera
2020-05-16, 11:27
Medlem
Citat:
Du var här i 2 veckor i mars och jag bor här och du är den som besitter fakta....

På mitt jobb har vi möten via dator.
Elever äter i klassrum för att minimera trängsel i matsal.
Skolavslutningar får ej hållas.
På buss, tunnelbana och pendeltåg sprider folk ut sig.
På gymmen är varannat lås stängt för avstånd.
Varannat löpband avstängt.
Detta bara några enskilda saker.

Två veckor i mars....läste jag fel nu.
Så My mistake.

Ja, det där är småsaker..

Du är ju helt från vettet.
I gym sprids corona på flera meters avstånd.

Visst har vi vidtaget små åtgärder, men uppenbarligen är inte det tillräckligt och det har vi återigen siffror på.

Du har inget som talar för din argumentation.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det hade skiljt i detaljer tror jag, mer fokus på företagen.
Ledarskapet hade varit annorlunda tror också jag.

Min poäng med ROT och RUT var att folk är sig själva närmast hela tiden. När det hela är över tror jag att folk glömmer satsningar på vårdapparaten om den medför inskränkningar i typ ROT och RUT. Nytt kakel i badrummet kommer än en gång att kännas viktigare än en dräglig tillvaro för någon annans moster. Dessutom ”tröstar” man sig med att ROT och RUT ger jobb och skatteintäkter ...

Där håller jag med dig till 100% gällande ditt tänk på Rot och Rut.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Det är trots allt svårt att motsäga att våra grannar vsrit lyckosamma med sina lockdown gällande att hålla nere dödstalen.
Det är svårt att argumentera emot.

De har bättre sjukvård och äldrevård än Sverige. Handlar enbart om det, ja plus att Sverige har en massa skröpliga somalier också förstås. Lockdowns har enbart kostat multum till ingen nytta, nu får vi och nästa generation betala av skitstormen som följer. Agda 92, förmodligen inte hennes sista önskan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Lathet?

Vad snackar du om alltså..

En individ kan inte med sin röst styra hela Sverige.

Om det är en individ enbart som inte är nöjd med styret har du rätt.

Men om det nu är en massa människor så är det absolut ren demokratisk lathet att inte starta upp ett eget parti.
Speciellt om det nu är många som skulle rösta på det.
Men är man nöjd med status quo är det inga problem.
Men är man missnöjd får man fan göra mer än skriva inlägg på flashback.
Citera
2020-05-16, 11:28
Medlem
Citat:
Jodå, det är "stabilt" som Tegnell sagt i 2 månader nu.. Stabilt rakt in i kaklet och vi har fortfarande inga journalister som ifrågasätter varken honom eller myndigheterna.. Varför?
Ja antagligen för att kompetensen inte finns och riktig journalism existerar inte.

Journalism idag i Sverige är att lyssna på Bianca Ingrossos pod och citera den.
Jag blev så frustrerad på situationen att jag startade en tråd om ämnet för några dagar sedan.
(FB) svt undviker att prata om dödstal (corona virus)
Har du sett klippet med Piers Morgan som jag länkar till där? Tänk om vi kunde ha honom på pressträffarna.
Citera
2020-05-16, 11:29
Medlem
Citat:
Ja, det där är småsaker..

Du är ju helt från vettet.
I gym sprids corona på flera meters avstånd.

Visst har vi vidtaget små åtgärder, men uppenbarligen är inte det tillräckligt och det har vi återigen siffror på.

Du har inget som talar för din argumentation.

Kan du hänvisa källa på smisspridningen på gymmen?
Det är friska och unga som tränar där huvudsakligen.
Citera
2020-05-16, 11:30
Medlem
Citat:
De har bättre sjukvård och äldrevård än Sverige. Handlar enbart om det, ja plus att Sverige har en massa skröpliga somalier också förstås. Lockdowns har enbart kostat multum till ingen nytta, nu får vi och nästa generation betala av skitstormen som följer. Agda 92, förmodligen inte hennes sista önskan.

Jag tror du är alldeles för extrem i din åsikt.
Sanningen är oftast inte längst ut åt något håll utan någonstans mitt emellan.
Citera
2020-05-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Sveriges strategi är att minimera smittspridningen så att vården hinner med, samt att precis som du säger inte krascha ekonomin (som håller på att hända t ex i USA och många andra länder som kört en hård "lock-down").
Vår långsiktiga strategi innebär också så småningom flockimmunitet, men det är inget som är det primära målet, vilket man upprepat hur många gånger som helst. Det verkar dock vara svårt för vissa att förstå.

Mm men det håller på att hända här med.

Sverige har stimulerat ekonomin mer än USA gentemot GDP och du påstår att USA håller på att krascha mer....

Folk är så jävla lättsålda alltså. Det är frid och fröjd nu.
Men precis som Löfven sa så kommer de inte kunna stötta företag länge till och då smäller det.

Varför tror du att de förlängde permitteringsstödet och höjde bidragen?

Jo för att efterfrågan finns inte, och de vet att så fort de släpper kommer kraschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in