Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Ja, jag funderade också på det. "Ansvarig för mordet" är kanske bara åklagarspråk för "gärningsman"?
Jag fäster mig som sagt också vid orden "vad som hänt kring mordet". Vadå "kring"? Menar han under mordkvällen eller menar han saker som rör flera olika inblandade personer som gjort saker "kring" mordet?
”Hänt kring mordet” kan ju syfta på att Lisbeth Palmes berättelse fått för stort utrymme, och att andra vittnen därigenom klassats ner.
Om man helt enkelt tänker bort henne för ett ögonblick.
En intressant tankelek kan vara att fråga sig hur utredningen arbetat om skottet mot henne blivit dödande, och hennes vittnesmål därmed inte kunnat berättas?
Hur hade man då gått till väga?
Hade man varit mer villig att titta på eventuella människor som kan ha befunnit sig på trottoaren, och sökt klarhet i den frågan?
De kan ju ha funnits där utan att hon registrerat dem.
Hur mycket har de övriga vittnena påverkats av trycket att inte avvika för mycket från vad hon sagt?
Har hon omedvetet kommit att bli den stora bromsklossen?
SE är ju en joker i leken, men man kanske inte ska stirra sig blind på honom heller?
Oavsett om han var inblandad eller inte så var det ju inte han som sköt.
Det kan finnas en hel del annat, och att försöka göra en rekonstruktion av området inom en 50 meters radie från mordplatsen 2-3 minuter innan mordet och framåt; personer kända och okända, hur de rört sig m.m.
Det är ju detta vi jobbat med här i tråden med jämna mellanrum, men har naturligtvis inte tillgång till mer än en bråkdel av materialet.
Om utredningen under 30 år varit slavar under den stereotypa bilden, men nu kommit loss kan det ju äntligen börja hända grejer.