Citat:
Ursprungligen postat av
ArPharazon
Det är en bra fråga. Nu var det ett tag sedan jag var i USA, men då kontrollerade de inte mitt ESTA förrän jag var i passkontrollen i USA. Vet inte hur det ser ut nu. Inte heller andra länder har kontrollerat mitt visum/inresetillstånd förrän jag varit på plats i det landet, oavsett vilket land jag rest från (i Europa eller Asien). Så det är nog något som inte stämmer.
Edit: såg att JustLikeMoney skrev att man blir nekad i första kontrollen om man inte har ett godkänt ESTA. Frågan är ju då hur han kunde tro att han skulle kunna ta sig in i USA utan giltigt inresetillstånd. Det är ju ingen hemlighet att de är ett av de mest strikta länderna vad gäller sådant.
Det är omgjort så all sådan kontroll sker innan man flyger. Det är flygbolagets ansvar att neka incheckning om ESTA är avslagen. ESTA måste göras minst 72h före avgång, så han lär ha vetat att han skulle nekas...?
På tal om en detalj, är ni säkra på att han skulle flyga via Arlanda? För TAP! (Lågprisflyg) flyger just Landvetter-Lisabon-Miami .