2020-05-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Inget land har utrotat viruset. Däremot verkar några ha lyckats gömma sig för det.

Hoppas de lyckas tills dess att viruset faktiskt är utrotat. Jag tror några kommer lyckas faktiskt pga efterbliven befolkning som är statens förlängda arm. I normala fall vidrigt men i pandemifall kanske livsavgörande.
De länder som infört mer restriktioner har lyckats hålla nere smittspridningen och lyckas rädda många liv. Samtidigt har de lärt mycket av pandemin och utvecklat strategier att bekämpa. Nu öppnar de flesta medan Sverige förvärras situationen och blivit världsmästare antal döda per capita om man räknar senaste veckornas dödstall.
Ekonomin minst lika drabbade jämför med andra länder. Det är statlig bidrag till företag visar arbetslöshet siffrorna nere . Börsen är övervärderad och lurar folket . Det gäller inte bara Svenska börsen alla stora börser har samma ologiska utveckling.
Enkel förklaring på detta utveckling
Många länder pumpar mycket pengar till ekonomin . De pengarna hamnar börsen
Citera
2020-05-15, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurik
Vad tror ni händer när dom släpper in turister eller andra resenärer?
Eller skall dom stänga gränserna förevigt?

De kör nog karantäner 14 dagar och testar. Flera länder kör med dessa restriktioner av resenärer till sina länder.
Citera
2020-05-15, 22:31
Avstängd
Citat:
Så det är utrotat på 98,7% av Sveriges yta.

98,9% om jag för be. Enligt lockdown aktivisterna hr vi enbart 1,1% smittade. Färre än lockdown-länderna Spanien och Italien. Det är ju iochförsig en bedrift i sig, att viruset sprids mindre i vårt relativt öppna land.
Citera
2020-05-15, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
De länder som infört mer restriktioner har lyckats hålla nere smittspridningen och lyckas rädda många liv. Samtidigt har de lärt mycket av pandemin och utvecklat strategier att bekämpa. Nu öppnar de flesta medan Sverige förvärras situationen och blivit världsmästare antal döda per capita om man räknar senaste veckornas dödstall.
Ekonomin minst lika drabbade jämför med andra länder. Det är statlig bidrag till företag visar arbetslöshet siffrorna nere . Börsen är övervärderad och lurar folket . Det gäller inte bara Svenska börsen alla stora börser har samma ologiska utveckling.
Enkel förklaring på detta utveckling
Många länder pumpar mycket pengar till ekonomin . De pengarna hamnar börsen

Jaha det var ju ett väldigt relevant svar till en diskussion om huruvida någon utrotat viruset.

Jag sköt två älgar för två år sedan så jag har utrotat älgen i Sverige nu.
Citera
2020-05-15, 22:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Platz.se redovisar ikväll 389 på IVA, det borde ses som ett framsteg, men som några debattörer här har sagt kan det också innebära en utsortering i vården, fler som inte behandlas i respirator för dom är för skröpliga. Samtidigt har vi höga dödssiffror och det håller inte hela tiden att säga, "det beror på smittan för tre veckor sedan". Det börjar bli lite tjatiga argument.

Platz.se redovisar också ikväll en överraskande hög dödssiffra, nämligen svindlande 3673 avlidna. Jämfört med Folkhetsar-myndighetens siffra 3646 innebär det 27 nya. Då stoppas FHM från att i morgon redovisa glädjesiffror på 20 nya avlidna, men jag är riktigt misstänksam, dom lägger sig på 3676, det känner jag på mig, 30 nya och på söndag högst 5 nya vilket innebär att Anders Tegnell kommer att få alla möjiga riddarordnar och blir hedersgäst på Nobelfestern. Mannen som räddade Sverige??

Svårt att sia om. Kan bero på just det. Folk vägras IVA. Dör de så dör de typ. Känns ju som Sverige är lite mer ärliga dock än många andra länder. Här testar ju åtminstone en hel del folk som dör bortom sjukhusen.
Citera
2020-05-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
98,9% om jag för be. Enligt lockdown aktivisterna hr vi enbart 1,1% smittade. Färre än lockdown-länderna Spanien och Italien. Det är ju iochförsig en bedrift i sig, att viruset sprids mindre i vårt relativt öppna land.

Fast människor är inte yta. Eller ja det är vi väl men det finns mer yta
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jaså "utrotat" har fått en ny innebörd? Var svenska akademien på plats under dagens pressträff månne?

Jag, permitterad och självisolerad, har också utrotat viruset. På min tomt.

Jag förstår inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg. Vad har svenska akademin med Nya Zeelands coronastrategi att göra?

Beklagar att du blivit permitterad, men tyvärr är det ju så att viruset är här oberoende av illa vi tycker om det. Att det får återverkningar på ekonomin, inte minst vår export är ofrånkomligt. Vi är beroende av omvärlden. Att låtsas som det regnar och sticka huvudet i sanden och leva som vanligt kommer inte att göra så att viruset eller dess återverkningar försvinner. Det enda raka är att jobba för att så få människor blir smittade. Vi måste hålla ut till vi har ett fungerande vaccin som kan distribueras i stor skala. USA hoppas i slutet på detta år, andra tror mer i början på nästa. Egentligen spelar det ingen roll, men det måste vara målet. Folk dör i en takt som vi inte kan acceptera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av August99
Inte med tåget.
Jodå.
https://www.oresundstag.se/information/platsbiljett-i-danmark/
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Tycker det här med att skylla den dåliga äldrevården på timvikarier är helt förjävligt och att politiker och ansvariga inte tar det ansvar de får betalt för. Min erfarenhet är att timmisar sliter otroligt hårt och att de äldre tycker det är kul med lite energi och samtal med yngre och studenter. 50+ gör också bra jobb med ibland klagar de otroligt och tar väldigt många rökpauser springer långa ärenden osv. Ledningen är alltid värst som delegerar neråt och aldrig ser till att det är fullbemanning så de som jobbar blir utbrända. De här dödsfallen är alltid ledningens ansvar och de som jobbar på golvet förtjänar guld!

Jag håller med dig i allt.

Blir så jävla arg när man klagar på de som kämpar på golvet, med eller utan rätt skyddsutrustning, lågavlönade och med usla villkor. Att lägga skulden på dessa människor är hemskt - det är alltid arbetsgivarens ansvar, och de ska komma med tydliga riktlinjer/utrustning/instruktioner osv.
Citera
2020-05-15, 22:34
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Jo. Men du förstår inte svaret.

Du har inte gett ett svar överhuvudtaget
Citera
2020-05-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej. För mig är det uppenbart att Sverige har valt helt fel strategi. Jag var tveksam tidigare, men nu blir det bara tydligare för var dag som går. Länder som tidigt tog i med hårdhandskarna har lyckats kväsa smittan. Länder som Sverige som bara låter viruset ha sin gång kommer få leva med skiten under mycket lång tid och få ett oräkneligt antal dödsfall. Inför vi lockdown nu kommer det dröja flera månader innan det börjar ge resultat. Fortsätter vi på denna inslagna linje kommer vi få minst 30 tusen döda innan året är slut. I värsta fall bortåt 100 tusen döda. Sedan har vi ändå ingen långvarig flockimmunitet. Länder som bromsar och väntar in bättre behandling, läkemedel eller vaccin är de som på ett humanistiskt vis kommer stå som vinnare. Jag är allvarligt talat bekymrad. Jag ser inget nobelt alls med Sveriges strategi att värdesätta människoliv så lågt och istället hoppas på bättre ekonomi. Men inte ens ekonomin gynnas särskilt mycket eftersom Sverige är en liten exportberoende nation som ändå kommer förlora nästan lika mycket BNP som länder som infört stenhårda restriktioner. Det är i princip enbart inhemsk tjänstesektor som vinner på detta, men det är sektorer som ur ett nationalekonomiskt perspektiv (bytesbalans, handelsbalans etc) vi egentligen skulle kunna vara helt utan. De som utför dessa tjänster skulle lika gärna kunna leva på a-kassa eller försörjningsstöd. Det finns väldigt lågt förädlingsvärde att erbjuda färdiglagad mat, eller leverera pizza. Folk klarar att laga mat hemma och titta på TV 15 minuter mindre om dagen. Ingen nöd där.

Värst av allt är att svensk pass nu kommer bli skräpstatus. Thailand Spanien osv kommer inte släppa in svenskar på ett tag.blir ingen utlands resor för svenskar.kanske någon enstaka länder som tvingar 14 dagars karantän
.. samtidigt förlorar sverige också sin egen turism.

Svenskar är hjärntvättade som fan . Man tror att man är bäst på allt egentligen är man sämst .titta bara på den misslyckade massinvandringen.. Sverige blir sämre och sämre varje år. Titta på svenska kronan också.
Svenskar tror fortfarande det är 70 talet och att man är bäst. Vilket skämt
Senast redigerad av falafel111 2020-05-15 kl. 22:38.
Citera
2020-05-15, 22:35
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Han var 70+ och följde inte reglerna. Han tog helt medvetet en risk. Det var hans val, som bör respekteras tycker jag, men skyll inte på Sveriges strategi för enligt den borde han ha varit försiktigare.

Andra länder insåg att befolkningen behövde tvång och stängde därför ned för de visste att folket behövde det. Så ja det går visst att beskylla Sveriges strategi, dom är valda att göra vad som är bäst för medborgarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in