Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Men försök förstå skillnaden mellan en, i mina ögon, ofrånkomlig konsekvens att vi nu har en pandemi på halsen, där ett vaccin kan vara år ifrån nu, och den strategi som FHM och Sverige har:
1. Att hålla nere smittspridningen på en sådan nivå så att inte sjukvården inte brakar samman.
Det har Sverige lyckats med.
2. Att skydda de äldre äldre
Det har Sverige misslyckats med vad gäller de äldre äldre som bor på äldreboenden.
Liksom mig verkar FHM anse att en flockimmunitet kommer att nås, inte bara i Sverige utan i alla länder, innan ett vaccin finns på plats. Men detta är ingen strategi utan ett ofrånkomligt faktum. Detta gäller oavsett vilken förvirring som råder i omvärlden och vilka senvägar man än försöker ta där.
Nu är inte detta fatalism, vare sig ifrån mig eller FHM sida. Synen på hur den framtida situationen kommer att gestalta sig är snarare motsatsen till fatalism, för den grundar sig på beprövad empirisk vetenskap, snarare än på de abstrakta sannolikskalkyler som startade lockdown hysterin.
Nu skulle inte FHM uttrycka sig så kategoriskt som jag valt att göra här och man är försiktig vad gäller kritik av omvärlden och andra forskare. Men jag jobbar inte hos eller åt FHM, så jag uttrycker mig som jag vill.
Märk väl att även de i denna tråd som stödjer den svenska strategin kan t.ex tvivla på att immunitet kan nås på en hög nivå i hela Sverige. Detta är inget hinder för att stödja den svenska strategin eftersom den, i sig inte inkluderar flockimmunitet
Slutligen vill jag bara, än en gång, påminna om att immunitet är en variabel i formeln för R talet, (eg RE talet). Där variabeln "i" betecknar immuniteten hos befolkningen och variablen "c" betecknar smittskyddsåtgärderna
R0 X (1-i) X (1-c)RE
Fast att sjukvården klarar sig är just för priset av 2. Triage har hänt och människor har fått sätta livet till för att sjukvården inte har kraschat. Det är lite magstarkt att påstår att man har lyckas när man har gång på gång ljuget och mörkat i media. Se bara Anita Pettersson.
Vad som gäller nummer 2 så ja, det är ett katastrofalt misslyckande. Vilket de ska stå ansvariga för.
Men övriga världen kommer inte försöka sig på flockimmunitet eller håller de med om att de kommer bli smittade som Sverige resonerar. Se Taiwan och Nya Zealand. Fullständigt vansinne att tro att de skulle börja smitta ner i dessa länder för tillfället. Finland gick ut idag att de inte kommer att försöka sig på FU.
Sverige har dock ingen strategi överhuvudtaget mer än att ta det som det kommer samtidigt som man vägrar ta något som helst ansvar. Det är vad regeringen har gjort genom att lägga precis allt ansvar på befolkningen och säga att alla kommer bli smittade till slut.
Extrem darwinism.
Du vet vad motsatsen av smitta är?
Att döda viruset totalt och stänga gränserna.
Vilket de flesta i världen satsar på för tillfället.
Vilket är motsatsen till våra massmördare till experter.
Hur ska Löfven förklara att vi offrade runt 60 000 människor för en eventuell immunitet?
Det är skrattretande hur Sveriges smoke and mirrors blir synad precis samtidigt. Det går inte längre bortförklara sig när både Danmark och Finland planerar att stänga gränsen mellan oss för att det har eskalerat för hårt.
Vilka härnäst?