2020-05-15, 21:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Inget land har utrotat viruset. Däremot verkar några ha lyckats gömma sig för det.

Hoppas de lyckas tills dess att viruset faktiskt är utrotat. Jag tror några kommer lyckas faktiskt pga efterbliven befolkning som är statens förlängda arm. I normala fall vidrigt men i pandemifall kanske livsavgörande.

Nya Zeeland har utrotat viruset. De har inte ett enda konstaterat fall sedan någon vecka tillbaks.
Citera
2020-05-15, 21:59
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men försök förstå skillnaden mellan en, i mina ögon, ofrånkomlig konsekvens att vi nu har en pandemi på halsen, där ett vaccin kan vara år ifrån nu, och den strategi som FHM och Sverige har:

1. Att hålla nere smittspridningen på en sådan nivå så att inte sjukvården inte brakar samman.

Det har Sverige lyckats med.

2. Att skydda de äldre äldre

Det har Sverige misslyckats med vad gäller de äldre äldre som bor på äldreboenden.

Liksom mig verkar FHM anse att en flockimmunitet kommer att nås, inte bara i Sverige utan i alla länder, innan ett vaccin finns på plats. Men detta är ingen strategi utan ett ofrånkomligt faktum. Detta gäller oavsett vilken förvirring som råder i omvärlden och vilka senvägar man än försöker ta där.

Nu är inte detta fatalism, vare sig ifrån mig eller FHM sida. Synen på hur den framtida situationen kommer att gestalta sig är snarare motsatsen till fatalism, för den grundar sig på beprövad empirisk vetenskap, snarare än på de abstrakta sannolikskalkyler som startade lockdown hysterin.

Nu skulle inte FHM uttrycka sig så kategoriskt som jag valt att göra här och man är försiktig vad gäller kritik av omvärlden och andra forskare. Men jag jobbar inte hos eller åt FHM, så jag uttrycker mig som jag vill.

Märk väl att även de i denna tråd som stödjer den svenska strategin kan t.ex tvivla på att immunitet kan nås på en hög nivå i hela Sverige. Detta är inget hinder för att stödja den svenska strategin eftersom den, i sig inte inkluderar flockimmunitet

Slutligen vill jag bara, än en gång, påminna om att immunitet är en variabel i formeln för R talet, (eg RE talet). Där variabeln "i" betecknar immuniteten hos befolkningen och variablen "c" betecknar smittskyddsåtgärderna

R0 X (1-i) X (1-c)RE

Fast att sjukvården klarar sig är just för priset av 2. Triage har hänt och människor har fått sätta livet till för att sjukvården inte har kraschat. Det är lite magstarkt att påstår att man har lyckas när man har gång på gång ljuget och mörkat i media. Se bara Anita Pettersson.

Vad som gäller nummer 2 så ja, det är ett katastrofalt misslyckande. Vilket de ska stå ansvariga för.

Men övriga världen kommer inte försöka sig på flockimmunitet eller håller de med om att de kommer bli smittade som Sverige resonerar. Se Taiwan och Nya Zealand. Fullständigt vansinne att tro att de skulle börja smitta ner i dessa länder för tillfället. Finland gick ut idag att de inte kommer att försöka sig på FU.

Sverige har dock ingen strategi överhuvudtaget mer än att ta det som det kommer samtidigt som man vägrar ta något som helst ansvar. Det är vad regeringen har gjort genom att lägga precis allt ansvar på befolkningen och säga att alla kommer bli smittade till slut.

Extrem darwinism.

Du vet vad motsatsen av smitta är?

Att döda viruset totalt och stänga gränserna.

Vilket de flesta i världen satsar på för tillfället.

Vilket är motsatsen till våra massmördare till experter.

Hur ska Löfven förklara att vi offrade runt 60 000 människor för en eventuell immunitet?

Det är skrattretande hur Sveriges smoke and mirrors blir synad precis samtidigt. Det går inte längre bortförklara sig när både Danmark och Finland planerar att stänga gränsen mellan oss för att det har eskalerat för hårt.

Vilka härnäst?
Citera
2020-05-15, 21:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Det är bra för besöksnäringen i Skåne att Danmark stängt gränsen i Öresund. Därmed kan danskar fortsatt turista i Skåne. Och skåningar uppmuntras att semestra på hemmaplan.
Det säger Pia Jönsson Rajgård, vd för Tourism in Skåne.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-16/skanes-turistchef-den-stangda-gransen-ar-bra-for-skansk

Nja, tveksamt. Danskarna lär inte komma hit om de inte får komma tillbaka till Danmark sen (utan karantän/kontroller mm)
Citera
2020-05-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohamedMohamed
Sorry , blir tvungen att ställa frågan igen eftersom ingen har kommenterat detta ännu - kanske Uffe Utredare kan ge ett svar som debatterar flitigt i denna tråd ....

...en fråga som har gäckat mig och som säkert ngn kan svara på är varför inte Peking och andra större städer i Kina blivit drabbade ? Man har ju sett hur det har gått för New York - varför hände inte samma sak i andra städer i Kina ? Frågan är säkert besvarad i denna tråden men jag orkar inte läsa alla sidor och ber därför å det ödmjukaste att ngn behagar svara.... Tack på förhand.

I Kina slog man ned viruset snabbt. I Europa och USA tilläts viruset spridas under februari och mars. Ingen omfattande testning. Viruset gick under radarn, och helt plötsligt hade man 10000-tals fall. Med fri spridning får du 10-faldig ökning på 10 dagar, 1000-faldig ökning på en månad. Det är just det som är farligt med en exponentiell tillväxt, samt det här viruset, att många smittade inte drabbas av allvarliga symptom. Munskydd i Asien, motarbetades av experter i USA och Europa. Individualistiska kulturer.
Citera
2020-05-15, 22:02
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nja, tveksamt. Danskarna lär inte komma hit om de inte får komma tillbaka till Danmark sen (utan karantän/kontroller mm)
Ingen karantän än i vart fall.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag måste säga att jag är sjukt imponerad av Norden (förutom Sverige då givetvis). De stängde av med en kort resolut nedstängning vid exakt rätt tillfälle. Stängde skolor kort. Stängde restauranger kort. Speciellt Finlands korta och effektiva isolering av Nyland var modig och gav bra resultat.

Mycket imponerande! Norden kan! (Förutom Sverige då, givetvis...)

Det vanliga i Sverige. För lite och för sent. Sverige har egentligen bara infört symboliska åtgärder. Inga åtgärder som egentligen kostar något. Fullsatta bussar. T-banevagnar och skolor. Samtidigt enormt fokus på hur tätt folk sitter på uteserveringar. Dimridåer och halmhattar.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Var framgår det att han dog av Covid19? AB skriver att han dog efter en tids sjukdom utan att då specificera sjukdomen.
” Nära vännen och kollegan Thomas Bodström säger att Claes Borgström smittades av corona för några veckor sedan.
– Han har varit min arbetsgivare, kollega, mentor men framför allt nära vän, säger advokaten och tidigare justitieministern till Expressen. ”
Citera
2020-05-15, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nya Zeeland har utrotat viruset. De har inte ett enda konstaterat fall sedan någon vecka tillbaks.

Slovenien har dödat Covid. Våra balt grannar har i stort sett gjort samma sak. Även våra närmsta grannar.

Ingen av ovannämnda har ens vart i närheten av nån form av flockimmu.

Tegnell, Giesecke och Britton ljuger.

Viruset har helt uppenbart blivit mildare.

Vi kan ju alla se det!
Senast redigerad av victortich 2020-05-15 kl. 22:07.
Citera
2020-05-15, 22:03
Medlem
Stones avatar
SvFF ger Tegnell på käften och menar det ena och det andra, även jag var kritisk till Tegnell i ett tidigare inlägg...

Kolla vad som händer i Öster

https://live.aftonbladet.se/supernytt-sport/news/5ebe9217143cb0001863b651
Citera
2020-05-15, 22:05
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Helvete, kan inte ens virusförnekarna sluta påstå att Claes Borgström inte dog i covid-19? De sa de just på Ekot kl 22.

Detts blir så löjligt....
Citera
2020-05-15, 22:06
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
SvFF ger Tegnell på käften och menar det ena och det andra, även jag var kritisk till Tegnell i ett tidigare inlägg...

Kolla vad som händer i Öster

https://live.aftonbladet.se/supernytt-sport/news/5ebe9217143cb0001863b651

Sista ordet är nog inte sagt om detta. Det kommer fortsätta diskuteras varje dag.
Citera
2020-05-15, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Jaså "utrotat" har fått en ny innebörd? Var svenska akademien på plats under dagens pressträff månne?

Jag, permitterad och självisolerad, har också utrotat viruset. På min tomt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in