2020-05-15, 21:47
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Sluta sprid osanning tack.

Advokaten som nämns dog visst i covid. Han tros ha blivit smittad på en begravning.

RIP ✝️🌹

https://www.expressen.se/nyheter/claes-borgstrom-har-avlidit/
Står att han dog med Corona.
Citera
2020-05-15, 21:49
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Finland pekar ut Sverige som orosmoln
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nLA3q/finland-pekar-ut-sverige-som-orosmoln

"Finlands inrikesminister Maria Ohisalo.

Hon pekar ut Sverige som ett problem.

– Norge, Danmark och Island har lyckats stabilisera sina situationer, i Sverige är läget mera oroväckande ... En nordisk bubbla är för närvarande osannolik, är den finländska bedömningen."

Det är tråkigt, men jag har full respekt för att Finland vill skydda sin befolkning. Som läget ser ut så vore det väldigt oansvarigt att öppna gränsen mot Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Oj, läser där att de tror 0,6 nu ja, FHM. Gentemot Gieseckes tidigare gissning om 0,1 och Anders W och Anders T som gissade under 0,4. Känns ju inte bra alls....
Vi kan hålla dödssiffrorna på 100 om dagen i mer än 1.5 år då..
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Finland pekar ut Sverige som orosmoln
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nLA3q/finland-pekar-ut-sverige-som-orosmoln

"Finlands inrikesminister Maria Ohisalo.

Hon pekar ut Sverige som ett problem.

– Norge, Danmark och Island har lyckats stabilisera sina situationer, i Sverige är läget mera oroväckande ... En nordisk bubbla är för närvarande osannolik, är den finländska bedömningen."

Låt de andra nordiska länderna göra som de vill, så får vi se hur pandemin utvecklats till hösten. Till Island kan vi dock åka redan nu, utan karantän eller andra begränsningar.
Citera
2020-05-15, 21:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohamedMohamed
Sorry , blir tvungen att ställa frågan igen eftersom ingen har kommenterat detta ännu - kanske Uffe Utredare kan ge ett svar som debatterar flitigt i denna tråd ....

...en fråga som har gäckat mig och som säkert ngn kan svara på är varför inte Peking och andra större städer i Kina blivit drabbade ? Man har ju sett hur det har gått för New York - varför hände inte samma sak i andra städer i Kina ? Frågan är säkert besvarad i denna tråden men jag orkar inte läsa alla sidor och ber därför å det ödmjukaste att ngn behagar svara.... Tack på förhand.

Förmodligen har de haft en drakonisk karantän och andra mycket hårda regler. Ett land som Kina har också väldiga resurser för att stoppa en smitta. Liksom, där bor 1,4 miljarder människor. Staten där har otroliga resurser. Kolla bara på de temporära sjukhus de byggde.
Citera
2020-05-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Senaste dagar ser det ut som nånting som förut var nästan otänkbart börjar bli mer och mer troligt.
Det pratas mer och mer om det......

Det började med några få länder som lyckats utrota viruset helt........
Sen blev det några andra......
Sen blev det några andra......
Sen blev det några som fick nere spridningen så pass mycket att det började snackas ifall man kunde till och med få bort det......

Att ett land som UK, som är ju enormt stort, börja ens diskutera om sånt är helt otroligt.
Men vadå? Var det inte sagt att det var omöjligt? Var inte det tänkt att det var totalt ostoppbart?

Var ju rockstjärnorna Tegnell och Giesecke som bara hånade resten av världen som hade fått för sej att man kunde utrota viruset. Hahahahahahahahah vilka galningar. När de öppnar kommer alla att dö hahaahahahahahahahah.

Men va händer nu då? Det pratas mer och mer om det. Detta i samband med att man ser att enormt färre än man trodde bär på antikroppar mot viruset ( Lika med: väldigt mycket mindre smittsamt än man trodde).

Men va innebär det då? Att det går att ha under kontroll ett virus som inte är så där jävla smittsamt?!?
Va säger ni?!?!? Det kan väl inte stämma?!?
Rockstjärnorna sa att det var lönlöst att försöka stoppa det?!?

Tegnell. Giesecke. Hela FHM. Lika dumma i huvudet som den kriminella skitstöveln Uffe Den Store Idioten.

Inget land har utrotat viruset. Däremot verkar några ha lyckats gömma sig för det.

Hoppas de lyckas tills dess att viruset faktiskt är utrotat. Jag tror några kommer lyckas faktiskt pga efterbliven befolkning som är statens förlängda arm. I normala fall vidrigt men i pandemifall kanske livsavgörande.
Citera
2020-05-15, 21:53
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är tråkigt, men jag har full respekt för att Finland vill skydda sin befolkning. Som läget ser ut så vore det väldigt oansvarigt att öppna gränsen mot Sverige.
Finland måste dock nästan öppna mot sverige, annars kommer inte finnarna söderut. Men detta med bubblor kommer inte bli verklighet. Länderna kommer aldrig komma överens.
Citera
2020-05-15, 21:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Han var 70+ och följde inte reglerna. Han tog helt medvetet en risk. Det var hans val, som bör respekteras tycker jag, men skyll inte på Sveriges strategi för enligt den borde han ha varit försiktigare.

Kan ge dig lite rätt för det. Samtidigt är det du refererar till som regler i själva verket bara rekommendationer. Riskgrupper som utsätter sig själva eller andra i riskgrupp för smitta begår inget juridiskt lagbrott. 70+ som handlar i butik begår inget brott. En 40-åring som släpper iväg sina barn till skolan begår inget brott. Tvärtom kan man bli anmäld för brott mot skolplikt om man låter bli även om någon i hemmet ligger i riskgrupp. Det är ett stort ansvar som åvilar regeringen. Det kan man aldrig komma ifrån. Vi har högst samhällsspridning i norden och fler döda än samtliga skandinaviska länder tillsammans.
Citera
2020-05-15, 21:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Han dog av lång tids sjukdom inte covid
Nej, inte lång tids sjukdom. Det står en kort tids sjukdom. Det var covid-19. Läs om och läs rätt din dåre!

”Advokat Claes Borgström avled under fredagsmorgonen efter en kort tids sjukdom, uppger hans dotter för TT”
Nära vännen och kollegan Thomas Bodström säger att Claes Borgström smittades av corona för några veckor sedan.
– Han har varit min arbetsgivare, kollega, mentor men framför allt nära vän, säger advokaten och tidigare justitieministern till Expressen.

Källa expressen mfl.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-05-15 kl. 22:19.
Citera
2020-05-15, 21:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag måste säga att jag är sjukt imponerad av Norden (förutom Sverige då givetvis). De stängde av med en kort resolut nedstängning vid exakt rätt tillfälle. Stängde skolor kort. Stängde restauranger kort. Speciellt Finlands korta och effektiva isolering av Nyland var modig och gav bra resultat.

Mycket imponerande! Norden kan! (Förutom Sverige då, givetvis...)
Citera
2020-05-15, 21:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är bra för besöksnäringen i Skåne att Danmark stängt gränsen i Öresund. Därmed kan danskar fortsatt turista i Skåne. Och skåningar uppmuntras att semestra på hemmaplan.
Det säger Pia Jönsson Rajgård, vd för Tourism in Skåne.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-16/skanes-turistchef-den-stangda-gransen-ar-bra-for-skansk
Citera
2020-05-15, 21:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Alla siffror pekar nedåt i Västra götaland. De hade en egen presskonferens om det senast idag.

Så lägg ner svamlet nu. Även är sjunker både smittan, antalet inlagda på sjukhus och inlagda på IVA.
Mätningarna i avsloppsvattnet bekräftar ju denna minskning.

Och som sagt, de hade presskonferens om detta senast idag så då är det dumt att hävda motsatsen.
Vem svamlar? Du läser som Satan läser Bibeln!
Nån verkar dessutom fått dig avstängd. Det var på tiden!
Vill bara kommentera dina "nedåtgående" siffror med Dagens läge beträffa de antal döda/capita i Sverige jämförelse med USA. Se länk där jag förstorat så att du tydligt ska se läget...
http://www.bilddump.se/bilder/20200515215628-81.233.178.159.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in