2020-05-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Danskarna minskade avståndsrekommendationen till 1 meter häromdagen. Verkar inte vara så extremt smittsam mellan obekanta personer om man håller avståndet.

Det vet du inte. Anledningen att Danmark kan lätta på restriktioner är att man fått ned smittspridningen. Inget dödsfall senaste dagen. Gratulerar Danmark! Se nu inte till att släppa in några svenskar under sommaren som för in smittan till ert land igen. Gå inte på den svenska regeringens tal om diskriminering. Regeringen bryr sig inte om äldre i Sverige, sina egna partikamrater och föräldrar som dör, de bryr sig ännu mindre om er danskar.
Citera
2020-05-15, 21:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ganska fascinerande. Vi skulle ha överbelastad sjukvård med hundratals döda/dag nu. Det har inte inträffat och man har ljugit för oss. Frågan är nu, vem tjänar på att göra detta värre än vad det är?

Svår fråga! Ta in alla som behöver vård, med totalkollapsad sjukvård som följd, värst i världen. Eller låta folk dö hemma i plågor, utan ens en alvedon. Kanske (1) är bäst, som du säger, då blir det ju inte upplopp i Sverige....
Citera
2020-05-15, 21:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den är hemsk denna sjukdom. Att låta smittan härja fritt i samhället på detta sätt är vansinne. Tycker Sverige måste ändra strategi så snart det bara går. Jag vill inte vänja mig med att 100 pers dör varje dag till dess att vi får vaccin som kanske dröjer ett år. Kan bli ännu fler döda per dygn om smittan sprider sig än mer. Skulle gissa att om ett år har vi mellan 30-60 tusen döda om ingen förändring sker. Egentligen tycker jag att skolorna borde hållas stängda till vi har vaccin. Sedan borde det vara krav på munskydd i butiker, offentliga platser. Vartannat säte i kollektivtrafiken borde stängas av. All verksamhet som inte fyller väldigt samhällsviktiga institutioner borde stängas ned. Att gå ut och äta på restaurang är inte direkt livsnödvändigt. Stäng ned skiten säger jag. Många ser på Sverige som ett skräckexempel och jag förstår varför.
Han var 70+ och följde inte reglerna. Han tog helt medvetet en risk. Det var hans val, som bör respekteras tycker jag, men skyll inte på Sveriges strategi för enligt den borde han ha varit försiktigare.
Citera
2020-05-15, 21:40
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tror polisen använder sig av dessa mätningar för att kontrollera narkotikan i samhället
Enligt tidigare artiklar så har de används för att kartlägga vinterkräksjukans utbredning. Är nog overkill att använda denna tekniken för att mäta narkotika i avlopsvattnet, det görs nog på något enklare sätt.
Citera
2020-05-15, 21:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag tittar på Worldometer's siffra för New York, och ser att staten har haft 1416 dödsfall per miljon invånare. Vad får dig att tro att Sverige och Spanien kommer att klara sig med färre dödsfall än New York, ifall man inte hejdar massdöden?

Massdöden i New York har inte upphört med 1416 dödsfall per miljon invånare. Fler dödsfall fortsätter att rapporteras in. Men dödsfallen strömmar in avsevärt långsammare nu jämfört med för 3 veckor sedan. Beror minskningen på immunitet, eller på myndigheternas åtgärder mot epidemin?

Att räkna med att flockimmuniteten stoppar massdöden efter 1000 dödsfall per miljon invånare förefaller alltför optimistiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kanske för att New York är extremt tätbefolkat jämfört med Sverige. T.o.m jämfört med Stockholm är det en fånig jämförelse. Däremot har Sverige faktiskt officiellt en högre per capita dödlighet än hela USA, vilket inte betyder så mycket i sammanhanget eftersom Sverige antagligen rapporterar bättre men Sveriges siffror blir sämre hela tiden, d.v.s Sverige har en sämre utveckling än de flesta andra länder när det gäller dödlighet. Snart är Sverige 7e sämst i världen.

- Det har du helt rätt i. Men jag tänkte att ifall flockimmuniteten sätter in efter 1000 dödsfall per miljon invånare, så borde den ha gjort det även i en tätbefolkad miljö som New York. New York borde så att säga ha betalat priset, och kunnat gå vidare. Men massdöden fortsätter bara. Tänker jag galet?

Kan vi i Sverige räkna med att massdöden upphör efter 1000 dödsfall per miljon invånare? Tänk om vi står där, och har förlorat 2000 invånare per miljon, och massdöden bara fortsätter? Vad gör vi då? Ska vi fortsätta att offra ännu fler invånare i jakten på flockimmunitet?
Citera
2020-05-15, 21:43
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Oj, läser där att de tror 0,6 nu ja, FHM. Gentemot Gieseckes tidigare gissning om 0,1 och Anders W och Anders T som gissade under 0,4. Känns ju inte bra alls....
0,6 är väl också bara en vild gissning egentligen. Vi får väl se var det landar. Just nu verkar ju smittspridningen ändå avta.
Citera
2020-05-15, 21:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Oj, läser där att de tror 0,6 nu ja, FHM. Gentemot Gieseckes tidigare gissning om 0,1 och Anders W och Anders T som gissade under 0,4. Känns ju inte bra alls....

Andra länder kör vetenskapligt och följer fakta, och när man inte vet så gäller försiktighetsprincipen.

Hur blev det så att Sveriges FHM bara "gissar"...
Citera
2020-05-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du ser inte på TV läser inte tidningar? Nää så klart inte då får man inte veta något heller.

Jag läser mycket och såg presskonferensen. Den jag svarade kom med ett antal subjektiva påståenden som om dom var fakta och direkta felaktigheter
Citera
2020-05-15, 21:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Finland pekar ut Sverige som orosmoln
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nLA3q/finland-pekar-ut-sverige-som-orosmoln

"Finlands inrikesminister Maria Ohisalo.

Hon pekar ut Sverige som ett problem.

– Norge, Danmark och Island har lyckats stabilisera sina situationer, i Sverige är läget mera oroväckande ... En nordisk bubbla är för närvarande osannolik, är den finländska bedömningen."
Citera
2020-05-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Enligt tidigare artiklar så har de används för att kartlägga vinterkräksjukans utbredning. Är nog overkill att använda denna tekniken för att mäta narkotika i avlopsvattnet, det görs nog på något enklare sätt.

Nej det är självklart inte samma metod som används för att mäta allt i avloppsvatten, men att man mäter narkotika halt i avloppsvatten i större städer är ingen hemlighet.
Citera
2020-05-15, 21:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Det är ett utmärkt sätt att få reda på hur mycket kokain som används. Drogbruk är ofta dolt eftersom det är kriminellt, så det är bara genom avloppsvattnet man kan få en klar bild. Det kände jag till sen tidigare, men inte att det även regelbundet används för virus. Undrar om alla mätdata publiceras någonstans?
Citera
2020-05-15, 21:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Men de tjatar en jävla massa om det för något de inte försöker uppnå.

"Enligt länsstyrelsen finns nu ”tecken på flockimmunitet” i Stockholm – och i mitten av maj kommer spridningen att vara under kontroll, enligt tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke.

– När man når 60 procent vet man säkert att det är på väg att krympa, säger han."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op9VOA/da-ar-coronakrisen-over-i-stockholm--redan-tecken-pa-flockimmunitet

"Johan Giesecke tror att det kommer skilja månader mellan när de olika delarna av Sverige uppnår flockimmunitet.

Enligt Smittskyddsexperten har Folkhälsomyndigheten just därför börjat diskutera behovet av olika regler i olika delar av landet framöver."

https://www.expressen.se/kvallsposten/giesecke-da-uppnar-skane-flockimmunitet/

Lite som ha att vilja ha kakan och äta den.

Men försök förstå skillnaden mellan en, i mina ögon, ofrånkomlig konsekvens att vi nu har en pandemi på halsen, där ett vaccin kan vara år ifrån nu, och den strategi som FHM och Sverige har:

1. Att hålla nere smittspridningen på en sådan nivå så att inte sjukvården inte brakar samman.

Det har Sverige lyckats med.

2. Att skydda de äldre äldre

Det har Sverige misslyckats med vad gäller de äldre äldre som bor på äldreboenden.

Liksom mig verkar FHM anse att en flockimmunitet kommer att nås, inte bara i Sverige utan i alla länder, innan ett vaccin finns på plats. Men detta är ingen strategi utan ett ofrånkomligt faktum. Detta gäller oavsett vilken förvirring som råder i omvärlden och vilka senvägar man än försöker ta där.

Nu är inte detta fatalism, vare sig ifrån mig eller FHM sida. Synen på hur den framtida situationen kommer att gestalta sig är snarare motsatsen till fatalism, för den grundar sig på beprövad empirisk vetenskap, snarare än på de abstrakta sannolikskalkyler som startade lockdown hysterin.

Nu skulle inte FHM uttrycka sig så kategoriskt som jag valt att göra här och man är försiktig vad gäller kritik av omvärlden och andra forskare. Men jag jobbar inte hos eller åt FHM, så jag uttrycker mig som jag vill.

Märk väl att även de i denna tråd som stödjer den svenska strategin kan t.ex tvivla på att immunitet kan nås på en hög nivå i hela Sverige. Detta är inget hinder för att stödja den svenska strategin eftersom den, i sig inte inkluderar flockimmunitet

Slutligen vill jag bara, än en gång, påminna om att immunitet är en variabel i formeln för R talet, (eg RE talet). Där variabeln "i" betecknar immuniteten hos befolkningen och variablen "c" betecknar effekten av smittskyddsåtgärderna

R0 X (1-i) X (1-c)RE
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-05-15 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in