2020-05-15, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
Nej det står att man kan se skillnad på typer av avstängningar. Detta var en "manuell" avstängning, alltså har något avsiktligt stäng av telefonen alternativt dragit ut batteriet.

Tack för förtydligande

EDIT: Har missat den del i FUP som beskriver detta. Tack
Citera
2020-05-15, 20:59
Medlem
Browndawgs avatar
Ser att ni diskuterar skador. Vill bara påminna om att knivhugget i pannan och i högra ögat har tillkommit efter döden, enligt rättsläkaren.
Citera
2020-05-15, 21:02
Medlem
Citat:
Nej det står att man kan se skillnad på typer av avstängningar. Detta var en "manuell" avstängning, alltså har något avsiktligt stäng av telefonen alternativt dragit ut batteriet.

Undrar om inte operatören även kan se batterinivå på distans och på så sätt avgöra hur telefon stängdes av.
Citera
2020-05-15, 21:05
Medlem
DARYLs avatar
Jag har många frågor kring hans USA resa:

Visste han inte vilka kontroller som görs vid inresa till USA? Det är ju inte som att åka till Norge direkt. Och har du mellanöstern-utseende så kollas du extra noga, även om du har svenskt pass.

Hur hade han tänkt försörja sig i USA? Han hade ju inga pengar vad jag förstår. Själv hade jag inte flyttat till USA utan några 100k SEK. Det kan ju ta lång tid innan man får ett jobb och pengarna rinner iväg mycket snabbare än hemma när man måste bo på hotell/motell, äta ute etc.

Drygt 1 år? Som svensk får du maximalt turista i 3 mån. Och du måste ha returbiljett bokad samt minst 2 hotellnätter. Allt över 3 mån kräver arbetstillstånd och redan på förhand fixad anställning i princip.

Hjälpa Trump att vinna valet? Hur då hjälpa? Som volentär? Det tjänar man inga pengar på.

Varför ljög han om att flygresan blev dyr och därför ville låna pengar av Wilmas pappa när han blev stoppad redan på Arlanda? Kan man inte räkna på det och inse att han aldrig kan ha hunnit åka till USA och vända, tar ju liiiite längre tid än att åka hem från Arlanda med svansen mellan benen. Dessutom är det flygbolaget som hade fått bekosta en ev. hemresa.
Citera
2020-05-15, 21:06
Medlem
Citat:
Anledningen till att jag tror det kan vara en psykosresa för att fly mitt i paniken är för att det var fan ingen genomtänkt plan på att lägga villospår Tar med sig sin egna telefon så att polisen ser var han varit, glömmer Wilmas telefon hemma så att man kan se att den ligger kvar. O till sist vandrar han hem som en galning längs E6:an. Det enda smarta han gjorde var att köpa biljett med Wilmas kort.
Men han kanske var helt bäng efter händelsen och tänkte att det räckte med att köpa biljett med hennes kort så skulle han allt lura brallorna av polisen!

*EDIT*
Vill även tillägga, om biljettköpet endast var planerat som ett villospår, varför gjorde han sig besväret och åka med på tåget? Hade väl räckt med o köpa biljetten o sen klart.

Han framstår verkligen som ett pucko i sin planering. Så jag tror inte han planerat det.
Citera
2020-05-15, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissKatt
Bara det att det ju måste finnas kameror som filmat honom. Och tågvärden intygade väl att en man åkt?!

Jag vill minnas att det var i andra förhöret tågvärden kom ihåg Tishko. Verkar som att det var främst för att han betalade med (Wilmas) kort och inte mobil som alla andra ungdomar. Anledningen till att han ville betala med kort var väl för att få det att se ut som att Wilma hade tagit tåget till Göteborg. Jag vet inte om de utrett om han annars använder Västtrafiks To-Go-app, annars bör det vara intressant att fråga varför han inte gjorde det denna gång (det är billigare och smidigare att använda den). Dessutom köpte han en ungdomsbiljett. Det kan ju så klart vara för att spara pengar, men det var ju inte hans pengar han åkte för och han kan ha haft i åtanke att Wilma skulle köpt en ungdomsbiljett.

Vad gäller kamerorna fanns det ingen övervakning på tåget. Tågvärdarna använder sig av kroppskameror vid utsatta tider, vilket det inte var vid den tiden Tishko reste med dem. Om det finns/kollats kameror från andra verksamheter på väg till/i närheten av stationerna i Uddevalla och Ljungskile framgår inte. Men det borde de ju ha undersökt kan man tycka.
Citera
2020-05-15, 21:07
Medlem
valleros avatar
Upprepar. Inte ens svenskt rättsväsende kan få detta till något annat än mord. Det finns inga "hål" i det åtalet kommer att bygga på. Exakt dödsorsak är inte ett juridiskt problem i detta fallet - lika lite som det hade i fallet med Kim Wall.
Om inget annat så kan blodspår avgöra. Att stycka ett lik ger inte blodstänk på samma sätt som brutal misshandel/mord av en levande person.
Klassisk kriminologi.
Citera
2020-05-15, 21:08
Medlem
Citat:
Det är inte helt omöjligt. Hon har dock redan gjort abort en gång 2018.

Det är inte första gången hon blev gravid..
Har hänt tidigare också.
Redan då blev det komplicerat..
Citera
2020-05-15, 21:09
Medlem
Groggnaks avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Ja.
Så stod det iallafall i Wesström-FUPet, att manuell avstängning görs av en person, eller att batteriet tar slut.

EDIT: När jag läser inlägget ovan så blir jag väldigt osäker på om jag minns rätt. Jag tar tillbaka mitt påstående så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Stius-qots
Tack för förtydligande

EDIT: Har missat den del i FUP som beskriver detta. Tack

Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Undrar om inte operatören även kan se batterinivå på distans och på så sätt avgöra hur telefon stängdes av.

Måste också ta tillbaka mitt påstående. Läste om vad som verkligen stod i FUP då även jag blev osäker.

Så här står det:

"Kl. 13:55 den 15 nov registrerar operatören Hi3G en IMSI-Detach från Wilmas mobiltelefon i sitt nät.
Uppgifter från operatören ger att det är en s.k. naturlig stängning som inträffar på Wilmas mobiltelefon.
Med andra ord, det är inte en avstängning där mobilen går sönder eller att dess batteri kopplas loss från
enheten. "
(Sidan 12 i SMS-bilagan)

En naturlig stängning står det. Så det innebär att den stängts av manuellt eller att batteriet tagit slut förmodar jag.
Citera
2020-05-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Upprepar. Inte ens svenskt rättsväsende kan få detta till något annat än mord. Det finns inga "hål" i det åtalet kommer att bygga på. Exakt dödsorsak är inte ett juridiskt problem i detta fallet - lika lite som det hade i fallet med Kim Wall.
Om inget annat så kan blodspår avgöra. Att stycka ett lik ger inte blodstänk på samma sätt som brutal misshandel/mord av en levande person.
Klassisk kriminologi.

Dråp? Och brott mot griftefriden.?
Vållande till
Annans död?
Citera
2020-05-15, 21:11
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissKatt
Var flera knivmärken i badrummet på golvet.
Det stod i sista förhöret med honom att vissa skador på huvudet uppkommit innan döden.
Va? Han har erkänt?
Citera
2020-05-15, 21:12
Medlem
Kikade på gårdagens ”Efterlyst” nu för en stund sedan. Där uttrycks (enligt åklagaren) ”att han ska ha styckat hennes kropp i vardagsrummet”. Trotts att jag läst FUPen och större delen av denna tråden, så har denna informationen helt gått mig förbi. Hur har detta kunnat konstaterats?
Min uppfattning av det jag tagit till mig låg i att detta snarare skulle ha utförts i badrummet, är detta helt uteslutet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in