2020-05-15, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Bara om hans föräldrar pröjsar.

Han vet nog inte vilka de är tyvärr
Citera
2020-05-15, 20:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Jag tror att Magda kommer få fimpa korttidspermitteringarna en bit in i juli. Kostnaderna är drakoniska slash systemhotande.

Vi kommer nog loosa våra kronjuveler Scania och Volvo LV.

Edit: Även Volvo Cars i Torslanda/Gent plus Volvo´s motortillverkning i Skövde.

Jag är rädd att jag måste hålla med dig. Regeringen har misslyckats totalt i detta. Gömt sig bakom en galen psykopat som kört hela Sverige i botten. Övriga EU öppnar nu upp, och har klarat sig igenom.

Men Sverige är på ett spår som leder rakt in i ekonomisk och social härdsmälta och kollaps dessvärre.
Citera
2020-05-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tyvärr är jag inte så säker på det. Det är långtgående röta inom myndigheter och politik i Sverige. Det är knappt någon politiker som har kritiserat Löfven. Alla partier utom SD var för att avveckla hela beredskapen skära ner på vården. Alla myndigheter styrs av politiskt tillsatta chefer som saknar kompetens.
På FHM har nästan alla samma uppfattning som Tegnell. Giesecke är till och med värre.
Det skulle behövas en rejäl utrensning. Men en majoritet av folket stödjer vansinnet så det lär inte hända.

Jovisst är det egentligen så, det räcker inte med att ta bort Tegnell och Löfven. De är bara symptom på en sjuk elit. Jag klämde bara i med en slagfärdig klyscha, bra att du följde upp.
Citera
2020-05-15, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så bra att vi då har en verklighet att jämföra.
Eftersom kvartal 1 är slut och kan jämföras.

Där klarade sig Sverige bland de bästa i hela EU.

https://borsvarlden.com/artiklar/sveriges-bnp-indikator-sjonk-mindre-an-vantat-i-kvartalstakt-under-forsta-kvartalet/

Vi hade knappt vårt första smittfall under kvartal 1.

Men om det du säger stämmer så borde ju ej 550k ha kortitdspermitterats för en kostnad av +100 miljarder per månad.

Vi går som tåget enligt dig, men ändå står Magda och gråter.. Nån av er två har fel.
Citera
2020-05-15, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Nedgången i IVA är positivt. Det är en indikator. En annan positiv indikator är sentinelstudierna, som visar på en 50 procentig nedgång. Vad som är väldigt oroande är att dödligheten stått stilla sedan 21 april (se https://adamaltmejd.se/covid/), och att antal positivt testade har börjat stiga något. Det blir svårt att göra en samlad bild.

Men säg att vi har 10000 som smittas varje dag. Om vi har en halvering av antalet fall varje månad i ett positivt scenario, så har vi 1000 som smittas varje dag fortfarande i slutet av augusti (på samma nivå som i början av mars). Då kan det börja ta fart igen tyvärr, och Sverige drabbas av en ännu värre andra våg, samtidigt som andra länder i Europa har lyckats utrota viruset. Ni som tycker de nuvarande restriktionerna varit jobbiga, ja det blir inte lätt för er till hösten heller med nuvarande strategi.

En lockdown bör därför införas under sommaren, när barn ändå har lov och människor har semester, så att vi kan utrota viruset. Utegångsförbud efter ett visst klockslag, böter för de som bryter mot det. Nu är det allvar.

Sverige måste också bygga upp en masstestkapacitet, för att kunna testa flera miljoner varje vecka. Anlita företag från utlandet om inte kapaciteten finns här - börja göra det nu. Vänta inte. Satsa på detta, inte mer kulturstöd.

Herregud va mycket trams du pratar...

Nej, någon Lockdown när precis alla siffror pekar i rätt riktning kommer såklart inte att hända. Jag tror du mest tycker det är ett coolt ord och därför är så många så himla taj på just detta...

Kommer såklart aldrig att hända.

Däremot kommer EU att öppna upp gränser och även Norden.

Även dödstalen går ner om du tittar på 7 dagars medelvärde som är det du ska kolla på med tanke på eftersläpningen. Inte så mycket som du säger men det bör ta fart riktigt snabbt snart med tanke på vad vi nu ser inom sjukvården.
Citera
2020-05-15, 20:43
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Kan det höga förtroendet för S (utöver att de är sittande regering) bero på att folk förväntar sig just dessa pengar till vanliga Svensson? Och att man när allt är över övergår till att rösta på dem som utlovar höjt ROT och RUT?

Hur hade ”alliansblocket” eller det ”konservativa blocket” hanterat denna del (dvs en regering utan S, V och/eller MP)? Mer pengar till företagen och mindre till folket?

Jag tror att oavsett regering så hade man räddat den enskilda individen. Läget blev akut på kort tid och man var tvungen att ser till att folk inte fick lämna hus och lgh. Tror att katastrofen kunde bli enorm om folk inte hade råd med hyra och mat för då hade vi inte kunnat fokusera på sjukvården alls.

Tror även alliansen inte skjutit till mer pengar till företagen. Däremot hade man säkerligen haft förmånligare lån till arbetstagarna. Tror RUT och Rot fungerar nu. Jag har investerat i företag i den branschen men de får knappt komma in till folk för folk är rädda just nu. (börjar lätta lite)

Däremot tror jag inte man hade tillåtit Tegnell fortsätta som han gör utan man hade säkerligen försökt tagit tag i taktpinnen. Där tror jag det skiljer på ledarskapet.
Citera
2020-05-15, 20:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
IVA är inte allt.

Coronakrisen tränger undan vanlig vård som inte utförs och all möjlig personal plockas över till coronaavdelningar.

Det fattas mao personal i omkringliggande vård och delar av coronavården ska rulla hela sommaren, iaf där jag jobbar.

Min chef är desperat, för han får inte hem sin personal. Alltså kraschar vanlig vård + semestrar på min hemavdelning.

Det är slitningar och skit på alla plan.

Och semestrar måste vi ha.

Dessutom läggs krisscheman i sommar, så personalen tappar massor med lediga helger och ser alltså för lite av anhöriga.

Vården var dessutom i kris innan corona kom.

Du kanske minns att vården i Stockholm utsattes för massiv kritik under 2019.

Coronakrisen har inte gjort något bättre, kan jag lova.

En våg till, och vården klappar ihop helt.

Detta är inte alarmism.

Detta är vad jag ser, som USKA inom vården.

Om det nu är så hårt tryck så kanske det räcker med två veckors semester i sommar? Det borde göra en stor skillnad för bemanningen.
Citera
2020-05-15, 20:45
Bannlyst
Citat:
Herregud va mycket trams du pratar...

Nej, någon Lockdown när precis alla siffror pekar i rätt riktning kommer såklart inte att hända. Jag tror du mest tycker det är ett coolt ord och därför är så många så himla taj på just detta...

Kommer såklart aldrig att hända.

Däremot kommer EU att öppna upp gränser och även Norden.

Även dödstalen går ner om du tittar på 7 dagars medelvärde som är det du ska kolla på med tanke på eftersläpningen. Inte så mycket som du säger men det bör ta fart riktigt snabbt snart med tanke på vad vi nu ser inom sjukvården.

Går "precis" alla siffror i rätt riktning.

Link?

Vi har ökat med 200k i arbetslöshetsiffror... Den går iaf ej i rätt riktning. Men du kanske kan länka till vad som går i rätt riktning.
Citera
Medlem
madchances avatar
Sveriges renommé dras i smutsen i internationell affärspress.

Sweden's per capita coronavirus death toll is among the highest in the world — a sign its decision to avoid a lockdown may not be working

https://www.businessinsider.com/sweden-coronavirus-per-capita-death-rate-among-highest-2020-5?r=US&IR=T
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag är rädd att jag måste hålla med dig. Regeringen har misslyckats totalt i detta. Gömt sig bakom en galen psykopat som kört hela Sverige i botten. Övriga EU öppnar nu upp, och har klarat sig igenom.

Men Sverige är på ett spår som leder rakt in i ekonomisk och social härdsmälta och kollaps dessvärre.

Vi förlorar på alla plan.

Vi förlorar tusentals liv, vi skadar vården, vi skadar ekonomin och vi skadas politiskt.

Målet är en mytisk immunitet, som vi inte ens har grepp om.

Jag har aldrig sett Sverige så skört som nu.

Nu hotar också geografisk isolering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Vi hade knappt vårt första smittfall under kvartal 1.

Men om det du säger stämmer så borde ju ej 550k ha kortitdspermitterats för en kostnad av +100 miljarder per månad.

Vi går som tåget enligt dig, men ändå står Magda och gråter.. Nån av er två har fel.

Vi är ett exportberoende land och drabbas såklart av att övriga Europa stängde ner. Nu när de öppnat igen kommer det gynna oss även i Q2.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Så bra att vi då har en verklighet att jämföra.
Eftersom kvartal 1 är slut och kan jämföras.

Där klarade sig Sverige bland de bästa i hela EU.

https://borsvarlden.com/artiklar/sveriges-bnp-indikator-sjonk-mindre-an-vantat-i-kvartalstakt-under-forsta-kvartalet/

Nu har jag svarat 10st inlägg till dig om kvartal 1. Och du fortsätter hänvisa till Q1 trots det.
Du har inte missat något Uffe?

Du vet poängen, fakta mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in