2020-05-15, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du tittar ju helt fel som vanligt.

Antalet döda minskar också. Bara att titta på 7 dagars rullande medelvärde som är enklast att titta på.

Du hittar det på: https://platz.se/coronavirus/

Nej du har fel som vanligt.
Det du pratar om är ökning/minskning av antalet döda per dag. Brukar benämnas med "x antal nya döda idag".

Det jag pratar om och vad kurvan visar är totala antalet döda.
Totala antalet döda kan inte gå ner för mänskligheten har inte lärt sig återuppliva de döda än.

Capish?
Citera
2020-05-15, 20:36
Avslutad
Citat:
Det är dock inget unikt för oss. Det har andra nordiska länder också exempelvis. Och snarlika system på andra håll i Europa. Inget unikt alls.
Håller med, men lettland sticker ut.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag kan förstå det. Dels för att man skjuter till pengar till enskilda individer och vanliga Svensson inte ska blir drabbade. Då blir ju de flesta nöjda och trygga.
Sedan går man ut och säger att det minskar hela tiden och går ut med budgetar och säger att vi ska ta ansvar för Sverige.

Så långt är frid och fröjd och det är ju kanon. Problemen på sikt är ju att om man fel räknar en insats med närmare 100 miljarder och återfärderna nu med andra insatser överstiger Sveriges BNP med 10% så går det jäkligt snabbt nu.

Insatserna är inte fel men det krävs mer än att bara skjuta till pengar. Vi måste ha ens strategi och en plan som fungerar med verkligheten också.
Kan det höga förtroendet för S (utöver att de är sittande regering) bero på att folk förväntar sig just dessa pengar till vanliga Svensson? Och att man när allt är över övergår till att rösta på dem som utlovar höjt ROT och RUT?

Hur hade ”alliansblocket” eller det ”konservativa blocket” hanterat denna del (dvs en regering utan S, V och/eller MP)? Mer pengar till företagen och mindre till folket?
Citera
Medlem
Covid-19 farsen har som tidigare nämnts uppnått oproportionerliga nivåer.
Märks hur löjligt sårbart dagens media samhälle är.
Citera
2020-05-15, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Dina siffror är FAKE NEWS

Tegnell har t o m sagt på pk att han oroar sig över ökningen i VG.
Dessutom har mätningarna i avloppet påvisat en stor ökning

Som jag skrev TIDIGARE TILL DIG dessa har förmodligen inte hunnit bli så sjuka att de fått sjukhusvård ännu
Fatta nån gång vad alla skriver till dig.

MEn herregud människa... är du inte läskunnig eller vad sysslar du med??

Vi pratar om INLAGDA PÅ SJUKHUS
Jag repeterar: INLAGDA PÅ SJUKHUS!

Vilka har minskat i precis ALLA regioner i Sverige under minst fem dagar. Alltså hela veckan. Vilket är MYCKET glädjande.

VG hade presskonferens idag och ingenting av det du säger stämmer överhuvudtaget.

Du sprider Fejk News.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Nu börjar även du trolla... grattis.

Som sagt. Antalet inlagda på sjukhus har minskat i MINST 5 dagar i rad i ALLA r3egioner i hela Sverige. Inklusive VG.

Du länkar till en länk https://c19.se/Sweden/V%C3%A4stra%20G%C3%B6taland

och jag svarar och ge dig siffrorna på antal döda. Flera påtalar för dig att Dödstalen ökar kraftigt och då väljer du att säga att antal inlagda sjunker

Hur ser det ut med nageltrång och Klamydia i VG? Det är kanske mer relevant än att dödstalet ökar i länet och sjukvården blir mer belastade
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Då kan Uffe få en också.

Bara om hans föräldrar pröjsar.
Citera
2020-05-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Ämenvafan.

Sverige behöver inte ett vaccin mot Corona. Sverige behöver ett vaccin mot dumhet.

Hehe. Ja.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Marcus Oscarsson skrev om det
https://www.facebook.com/591566134283366/posts/2693197370786888/

Flest döda per capita i hela världen - under den senaste veckan:

Citat:
Dagens Nyheter:
JUST NU: SVERIGE HAR HÖGSTA DÖDSTALET PER CAPITA I HELA VÄRLDEN FÖR SENASTE 7 DAGARNA UPPGER DN

Detta uppger Dagens Nyheter som granskat antalet registrerade dagliga dödsfall per miljon invånare i genomsnitt över den senaste sjudagarsperioden i sammanställningen hos Our World in Data.

I takt med att hårt drabbade länder som Italien, Spanien och Frankrike har lyckats få en ganska brant minskande dödskurva på sistone så har tyvärr inte Sverige lyckats med samma sak. Sveriges dödskurva minskar - men inte i lika snabb takt.

Och ändå så finns det folk som försvarar den svenska linjen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Rasera vården? Patienter på IVA minskar ju.

IVA är inte allt.

Coronakrisen tränger undan vanlig vård som inte utförs och all möjlig personal plockas över till coronaavdelningar.

Det fattas mao personal i omkringliggande vård och delar av coronavården ska rulla hela sommaren, iaf där jag jobbar.

Min chef är desperat, för han får inte hem sin personal. Alltså kraschar vanlig vård + semestrar på min hemavdelning.

Det är slitningar och skit på alla plan.

Och semestrar måste vi ha.

Dessutom läggs krisscheman i sommar, så personalen tappar massor med lediga helger och ser alltså för lite av anhöriga.

Vården var dessutom i kris innan corona kom.

Du kanske minns att vården i Stockholm utsattes för massiv kritik under 2019.

Coronakrisen har inte gjort något bättre, kan jag lova.

En våg till, och vården klappar ihop helt.

Detta är inte alarmism.

Detta är vad jag ser, som USKA inom vården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Då förklarar jag det igen för det. Siffrorna bygger på Svenska inlämnade budgetavgifter och det är väldigt svårt i dessa lägen att tolka dom. Att Sverige har bättre på pappret tack vare att många andra länder redovisat och budgeterat en Lockdown borde även du förstå.

Men nu är ju verkligheten att Sverige med sin växande arbetslöshet och världens avstavande haft svårt att exportera och importerat.

Tro inte att Sverige kommer vara kvar där man är när vi summerar nästa kvartal som exempel.

Jag förstår inte varför det är svårt att se helheten Uffe.

Så bra att vi då har en verklighet att jämföra.
Eftersom kvartal 1 är slut och kan jämföras.

Där klarade sig Sverige bland de bästa i hela EU.

https://borsvarlden.com/artiklar/sveriges-bnp-indikator-sjonk-mindre-an-vantat-i-kvartalstakt-under-forsta-kvartalet/
Citera
2020-05-15, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Orsaken till alla problem är att Sverige har gått all in på globalisering. Det är orsaken till motviljan att stoppa viruset och det är också orsaken till att Sverige drabbas extremt hårt ekonomiskt. Globalismen är också orsaken till att Sverige avskaffade beredskapen och tänkte att man kunde köpa det som behövdes utomlands vid behov.

Yupp. Tror ingen säger emot dig. Vi betalar näst mest skatt i världen (efter Danmark) och våra politiker har valt att prioritera lite andra saker än hemtjänst och beredskapslager. Eller brandskydd (tack Polen för att ni släckte våra bränder)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in