2020-05-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
EU-kommissionens ekonomiska vårprognos våren 2020
Staplarna visar hur mycket EU-ländernas ekonomier kommer att ändras uttryckt i andel av bruttonationalprodukten, BNP, för valt år, enligt EU-kommissionens ekonomiska vårprognos från maj 2020. För musen över grafiken för mer information

https://www.europaportalen.se/2020/05/prognos-historiskt-tapp-eus-ekonomi

Även i prognoserna ser vi ut att klara detta som en av de allra bästa länderna i EU.

Nu gick det ju till och med långt över förväntan under kvartal 1 för oss så då har vi ju lite till godo där
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Ta bort Tegnell och Löfven så har du svaret
Tyvärr är jag inte så säker på det. Det är långtgående röta inom myndigheter och politik i Sverige. Det är knappt någon politiker som har kritiserat Löfven. Alla partier utom SD var för att avveckla hela beredskapen skära ner på vården. Alla myndigheter styrs av politiskt tillsatta chefer som saknar kompetens.
På FHM har nästan alla samma uppfattning som Tegnell. Giesecke är till och med värre.
Det skulle behövas en rejäl utrensning. Men en majoritet av folket stödjer vansinnet så det lär inte hända.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostkupan
Tegnell hade nog sagt att kompetens kan leda till falsk trygghet och det finns inga studier att kompetens kan hejda virus.

Hade vart kul om det inte gällde något så ledsamt.

Trots utländsk påbrå (född i sverige för snart femtio år sedan) så har jag alltid känt mig som svensk.
Detta som händer nu är inte bra alls för Sverige, inte alls.

Vi hade fullt upp med andra pissiga problem som professionella bidragstagare, problemområden, sprängningar ala Bangladesh osv.

Jag ser framför mig femton riktigt pissiga år efter det här...
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
För två månader sedan varnade jag: Covid19 kan rasera vården. Tyvärr får jag rätt.

Det tryck som läggs på vården medan vi jagar immuniteten, är orimligt.

Personalhälsan och övrig vård mals sönder.

Samtidigt stoppas riskgrupper från att söka normal sjukhusvård, för man fruktar att de ska smittas på sjukhusen!

Den nationella situationen är helt urballad.

Om vi når flockimmunitet, kommer Sverige troligen att vara en politisk och ekonomisk ruin.

Rasera vården? Patienter på IVA minskar ju.
Citera
2020-05-15, 20:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du ljuger och sprider Fejk news.

Även VG har rapporterat in sjunkande siffror vad gäller inlagda de senaste 5 dagarna i rad. Från 347st till 297st inlagda.

toppen var på 375st redan 4:e Maj.

sprid inte Fejk news tack.

https://c19.se/Sweden/V%C3%A4stra%20G%C3%B6taland

Du skall inte snacka om att sprida fake news som envisas med att rapportera felaktiga siffror.
Jo antalet smittade ökar mest i VG nu och det är på senaste tiden. De har väl inte kommit så långt i sin sjukdom så de behöver vård ännu.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Skitsnack! Kolla siffrorna!

Jag följer siffrorna, det ökar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Alla levde inte i kvartal 1. Fler människor dog. Det är fortfarande Covid-19 vi pratar om.

Och hur jag än förklarar för dig så läser du inget vad jag skriver och varför siffrorna ser ut som de gör. Vad är det som är så viktigt för dig Uffe?

Sverige gör rätt, ingen har gjort något fel, Ingen har dött i ondödan och Sverige är det land som klarast bäst och denna sjukdom är lite värre en influensa? Har jag tolkat din agenda rätt?

Du har tolkat det mesta helt fel faktiskt.

Även prognoserna säger att Sverige kommer klara detta som ett av de allra bästa länderna i hela EU ekonomiskt. Vilket bekräftades av kvartal 1.

https://www.europaportalen.se/2020/05/prognos-historiskt-tapp-eus-ekonomi
Citera
2020-05-15, 20:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Inte mycket att diskutera med någon som inte förstår rudimental matematik.

Moget.

Vad i mitt svar får dig att tro att jag skrev att det blir mer och mer personal på sjukhusen.

Jag skrev att personal provtas i större andel än tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Även i prognoserna ser vi ut att klara detta som en av de allra bästa länderna i EU.

Nu gick det ju till och med långt över förväntan under kvartal 1 för oss så då har vi ju lite till godo där

Men inte bäst som du påstod.
Citera
Medlem
Citat:
Alla länder har levt i kvartal ett. Ingen skillnad där. Då går det såklart att jämföra med andra länder eftersom ALLA levt under samma kvartal eller hur?

Och där är vi bäst i klassen i EU.

BNP sjönk endast -0,3% mot EU´s snitt på -3,8%

Tyskland exempelvis går i recession nu med -3,4% i BNP.

Arbetslösheten stiger i länder som spanien, Italien, Grekland till nästan 20%

Island har 15%
norge 10,7%
Usa +20%

Sverige kickar in på ganska fina 8,3%

Dessutom med lågstatsskuld jämför med övriga europa.

Så visst har vi klarat det ekonomiska ganska väl så långt. Bättre än övriga EU. Långt bättre.

Lägg till att 10% av arbetsstyrkan är permitterad.
Citera
2020-05-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du skall inte snacka om att sprida fake news som envisas med att rapportera felaktiga siffror.
Jo antalet smittade ökar mest i VG nu och det är på senaste tiden. De har väl inte kommit så långt i sin sjukdom så de behöver vård ännu.

Men du ljuger ju och sprider FEJK NEWS!

Jag har ju för fan länkat siffrorna till dig. Vad är det du inte fattar?? Ärligt talat alltså...

Dessutom var detta uppe på presskonferensen idag som du såklart tittade på för att få information eller hur?

https://c19.se/Sweden/V%C3%A4stra%20G%C3%B6taland
Citera
2020-05-15, 20:25
Medlem
Citat:
En minskning på 30% på ett par veckor vad gäller inlagda på IVA är en KRAFTIG minskning ja. Nästan 170 pers färre än toppen.

Minskningen är visst kraftig.

På c19.se kan man se att antalet döda ökar stadigt medans antalet inlagda på sjukhus och IVA minskar.
Klicka bort antalet fall, fall idag och döda idag för bättre överskådlighet.

Konstigt.

Det är ju nästa så att man skulle kunna tro att sjukhusens kapacitet redan har uppnåtts och att kurvan nu egentligen visar maxkapaciteten över tid.
Att den går ner kan förklaras med sjunkande personalstyrka.
Orsaker kan vara utbrändhet, sjukdom och dödsfall bland personalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in