2020-05-15, 17:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ok, men då är det ju ändå märkligt att man inte funnit blod i några av LW's trosor där man hittat säd från SD? Inte heller i några andra av hennes trosor där andra män identifierats har man funnit spår av blod. För att förtydliga, så är dessa hämtade ur hennes tvättkorg. Man har heller inte funnit blod på de trosskydd som hon använt och som man hittat i soptunnorna.

För MIG faller den där förklaringen väldigt, väldigt platt.
Men du får tro vad du vill.

EDIT:
För att citera SD själv: "Där på kontoret hade jag ju liksom i hela ansiktet utsmetat och halsen och eh usch eh, då ser det ut som det varit litervis, men det är det ju såklart inte.."

Men att ändå använda ordet litervis.... och inte ett enda spår av blod i hennes underkläder?
Med andra ord så kan hon inte:
1) Haft mens året runt
2) Blött ungefär "100 procent av gångerna" som SD sa i förhör.

Om det såg ut som det var litervis borde dessa trosor som Lena hade på sig den dagen finnas med i hennes tvättkorg. Inga av trosorna hade blod på sig.

Att det finna människor som tror på hans oskuld efter att ha läst FUP, övergår mitt förstånd.

Visst, en person kan ljuga i förhör trots att de är oskyldiga. Här tog domstolen upp ett fall som var prejudicerande(?) som exempel, då SD kunde vilja dölja sitt förhållande med Lena för HD.

Men när lögnerna fortsätter trots att förhållandet blivit känt och lögnerna blir alltför många, då måste man väl ändå säga att hans beteende kastar djupa skuggor över honom?

Ja, man har rätt att ljuga i förhör och i rätten. Men oskyldiga ljuger inte i den omfattningen om det inte handlar om psykisk sjukdom eller annan allvarlig kriminell verksamhet som man behöver dölja för att rädda skinnet på sig.

Att de omfattande och märkliga lögnerna inte ska kallas indicium i sig, det är för mig som lekman märkligt och svårt att acceptera. Särskilt när man är motbevisad.

Som lekman uppfattar jag också att indicierna har granskats som att de var bevisning och inte enbart just indicier. Att betrakta indicierna tillsammans, blir för mig med de alltför många lögnerna svårt att bortse från.

För mig pekar allt åt ett håll, SD.

Jag har väldigt svårt att se några saker som pekar bort från honom.
Citera
2020-05-15, 17:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Okej, jag läser i princip blablablabla
Men tack för ditt svar! Kom bara att tänka på att jag funderade på tidigare vad det kunde betyda.
Vet inte om du har kläm på vilka tider detta rörde sig om, men enligt SD så somnade han ju på golvet bland annat och gick sedan och la sig efter hans bestyr med tvätten och upptäckten av att vattenspridaren var avstängd. Då kan han väl inte ha "refreshat" och haft sig..? Eller gör datorn sånt av sig själv om den står på?

EDIT: Ursäkta mina dumma frågor...

...
Det finns bara två händelser under kvällen, 20.29 och 23.34 som är av typen "öppna/refresh-webbsida". Inga refresh senare under kvällen/natten.
Citera
2020-05-15, 17:15
Medlem
Har väntat en längre tid att någon ska nämna en sak som ger en gåshud när man läser webbhistoriken i FUP, men ingen har hittills nämnt det. Vad jag har sett??

Vad SD sitter och läser den 11e:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/0E749g/ny-bisarr-true-crime-labbig-stephen-king-filmatisering-och-pittoreskt (tror det var denna länk)
bisarr-true-crime-labbig-stephen-king ”Evil genius"

Mr Mercedes

Den här hårdkokta historien om katt och råtta-leken mellan en pensionerad snut och en psykopatisk ung massmördare, som körde ihjäl 16 personer i en kö till en jobbmässa med en stulen Mercedes, bryter kanske ingen ny mark – men den är spännande, obehaglig som tusan och underhållande skruvad, med ett briljant soundtrack. Stephen Kings bok har bearbetats av bland andra David E Kelley och Dennis Lehane, och huvudrollerna spelas av Brendan Gleeson och Harry Treadaway. Definitivt värt din tid.

Säkerligen en himla slump att han läste just detta. Han läser väl aftonbladet som så många andra.
Det jag ändå funderade på där och då: Finns det NÅN möjlighet what so ever att han kan ha hämtat idéer från böcker, tex...? What to do and what not to do, liksom..?
Senast redigerad av uncommon-name 2020-05-15 kl. 17:18.
Citera
2020-05-15, 17:16
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Låter lite som taget ur "Making a murderer". Där verkade en nyckel ha planterats av polisen i den misstänktes bostad.

Så vitt jag minns kom man inte fram till vart nyckeln hörde?

Vem vet, kanske SD hade nycklar till något ställe som han inte hade behörighet till? Och som han inte ville att någon skulle veta om? Kanske Lenas gamla nycklar?

Typiskt en sådan sak som en person som SD skulle säga till sin familj. Allt för att verka oskyldig och därmed också oskyldigt anklagad.

Kan JG ha smugit omkring i SDs hus pga uppgiften att hämta denna nyckel? När var det detta om nyckeln skulle ha yttrats? JG ska väl ha tassat runt i nedsläckt SD hus mellan att det var avspärrat i perioder där under sommaren?
Citera
2020-05-15, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det finns bara två händelser under kvällen, 20.29 och 23.34 som är av typen "öppna/refresh-webbsida". Inga refresh senare under kvällen/natten.

Då är det nåt jag sett någon annanstans gällande hans dator.. Jag vet att jag har funderat på detta och att detta var något som skedde nattetid... Hoppas det går att komma åt FUP igen, så ska jag återkomma till dig.

På återhörande!
Citera
2020-05-15, 17:27
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Har väntat en längre tid att någon ska nämna en sak som ger en gåshud när man läser webbhistoriken i FUP, men ingen har hittills nämnt det. Vad jag har sett??

Vad SD sitter och läser den 11e:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/0E749g/ny-bisarr-true-crime-labbig-stephen-king-filmatisering-och-pittoreskt (tror det var denna länk)
bisarr-true-crime-labbig-stephen-king

Mr Mercedes

Den här hårdkokta historien om katt och råtta-leken mellan en pensionerad snut och en psykopatisk ung massmördare, som körde ihjäl 16 personer i en kö till en jobbmässa med en stulen Mercedes, bryter kanske ingen ny mark – men den är spännande, obehaglig som tusan och underhållande skruvad, med ett briljant soundtrack. Stephen Kings bok har bearbetats av bland andra David E Kelley och Dennis Lehane, och huvudrollerna spelas av Brendan Gleeson och Harry Treadaway. Definitivt värt din tid.

Säkerligen en himla slump att han läste just detta. Han läser väl aftonbladet som så många andra.
Det jag ändå funderade på där och då: Finns det NÅN möjlighet what so ever att han kan ha hämtat idéer från böcker, tex...? What to do and what not to do, liksom..?

Tanken har ju slagit en men inledningsvis när man började följa fallet så kändes ju nästan alla spekulationer som för galna. Nu i efterhand börjar man ju fundera om inte mycket av det vi spekulerat kring ändå hade bäring. Som flera sagt så är ju fallet som flera Morden i Midsomer-säsonger.

Skulle teorin som jag varit inne på, att det är ett samarbete mellan SD och HD så skulle han/de kunna vara inspirerade av Agatha Christies Mord på ljusa dagen (Evil under the sun). En gammal pusseldeckare har väl knappast gett dem då någon hjälp i form av tips kring teknik men det finns ett intressant psykologiskt förarbete till mordet där samt en hel del pusslande med tid, alibi och fejkat skrik för att vilseleda och förvirra kring MGMs alibi. Även där ter sig den bedragna frun som menlös och helt ur stånd att begå mord, mannen riktar alla blickar mot sig men har å andra sidan ett alibi som frun skapat. Även offret i denna fiktion är tacksam att smutskasta genom hennes utstrålning och attraktionskraft på det andra könet. Finns många likheter i de stereotypa bilder som målats fram kring detta fall.

Innan någon nu ger sig på mig för att detta låter alldeles för mossigt och löjligt så är väl en kanske enklare inspirationskälla helt enkelt flashback? Tidigt i tråden så varnade någon för att GM kunde vara en person som hängt i flera krimtrådar och fiskat efter information. Om mordet var planerat så borde en mördare kunnat hitta mycket nyttigt att lära sig från genom att läsa gamla trådar och se hur folk resonerat där, vad utredningarna riktat in sig på och så vidare. För övrigt, är SD GM så känns ju detta som katt- och råttalek helt i linje med hans och HDs geocachebesatthet. Kanske såg de på mordet som den ultimata mysten när de ändå höll på?
Citera
2020-05-15, 17:40
Medlem
Citat:
Om det såg ut som det var litervis borde dessa trosor som Lena hade på sig den dagen finnas med i hennes tvättkorg. Inga av trosorna hade blod på sig.

Att det finna människor som tror på hans oskuld efter att ha läst FUP, övergår mitt förstånd.

Visst, en person kan ljuga i förhör trots att de är oskyldiga. Här tog domstolen upp ett fall som var prejudicerande(?) som exempel, då SD kunde vilja dölja sitt förhållande med Lena för HD.

Men när lögnerna fortsätter trots att förhållandet blivit känt och lögnerna blir alltför många, då måste man väl ändå säga att hans beteende kastar djupa skuggor över honom?

Ja, man har rätt att ljuga i förhör och i rätten. Men oskyldiga ljuger inte i den omfattningen om det inte handlar om psykisk sjukdom eller annan allvarlig kriminell verksamhet som man behöver dölja för att rädda skinnet på sig.

Att de omfattande och märkliga lögnerna inte ska kallas indicium i sig, det är för mig som lekman märkligt och svårt att acceptera. Särskilt när man är motbevisad.

Som lekman uppfattar jag också att indicierna har granskats som att de var bevisning och inte enbart just indicier. Att betrakta indicierna tillsammans, blir för mig med de alltför många lögnerna svårt att bortse från.

För mig pekar allt åt ett håll, SD.

Jag har väldigt svårt att se några saker som pekar bort från honom.

Ja, det var väl lite det jag försökte få fram i diskussionen om blodet och de uppenbara lögnerna och VARFÖR SD och HD ljög om detta. Och att dessa liksom inte håller och inte går att bortförklara.
Om SD vetat om att det INTE funnits blod från henne, så hade han inte behövt komma med en sån här märklig historia. Det hade räckt med att säga att till vännerna och utredare att "ja, man kommer hitta Lenas DNA hemma hos mig eftersom hon varit där och hälsat på". Men nu har man sagt att man kommer hitta Lenas blod i hemmet. Det blir ju knepigare att förklara och ta sig ur....

jaja.. det är som det är nu.. Men helt klart skrattretande hur man kunnat krångla sig ur det här när det är så uppenbart i FUP att allt bygger på motsägelser och rena lögner. Alternativt extrema sammanträffanden och märkliga missförstånd med inslag av selektiv amnesi av sjuklig karaktär .
Man får väl verkligen hoppas att SD (skyldig eller oskyldig) med familj kan begripa varför de som läst FUP tolkar det som ytterst misstänkt.
Senast redigerad av uncommon-name 2020-05-15 kl. 17:52.
Citera
2020-05-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tanken har ju slagit en men inledningsvis när man började följa fallet så kändes ju nästan alla spekulationer som för galna. Nu i efterhand börjar man ju fundera om inte mycket av det vi spekulerat kring ändå hade bäring. Som flera sagt så är ju fallet som flera Morden i Midsomer-säsonger.

Skulle teorin som jag varit inne på, att det är ett samarbete mellan SD och HD så skulle han/de kunna vara inspirerade av Agatha Christies Mord på ljusa dagen (Evil under the sun). En gammal pusseldeckare har väl knappast gett dem då någon hjälp i form av tips kring teknik men det finns ett intressant psykologiskt förarbete till mordet där samt en hel del pusslande med tid, alibi och fejkat skrik för att vilseleda och förvirra kring MGMs alibi. Även där ter sig den bedragna frun som menlös och helt ur stånd att begå mord, mannen riktar alla blickar mot sig men har å andra sidan ett alibi som frun skapat. Även offret i denna fiktion är tacksam att smutskasta genom hennes utstrålning och attraktionskraft på det andra könet. Finns många likheter i de stereotypa bilder som målats fram kring detta fall.

Innan någon nu ger sig på mig för att detta låter alldeles för mossigt och löjligt så är väl en kanske enklare inspirationskälla helt enkelt flashback? Tidigt i tråden så varnade någon för att GM kunde vara en person som hängt i flera krimtrådar och fiskat efter information. Om mordet var planerat så borde en mördare kunnat hitta mycket nyttigt att lära sig från genom att läsa gamla trådar och se hur folk resonerat där, vad utredningarna riktat in sig på och så vidare. För övrigt, är SD GM så känns ju detta som katt- och råttalek helt i linje med hans och HDs geocachebesatthet. Kanske såg de på mordet som den ultimata mysten när de ändå höll på?

jaha, då får vi kanske överge FUP och börja läsa Agatha Christie för att finna ledtrådar.
Oavsett om SD är skyldig eller oskyldig så har han väl snappat upp ett och annat genom åren eftersom han verkar fantisera om dramatiska räddningsaktioner och polisyrket. Så nog fanns intresset för att åtminstone läsa sig till det perfekta mordet. Om han sen tog steget fullt ut vet bara han själv - "vi andra får leva i ovisshet", eller hur var det...?
Citera
2020-05-15, 19:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Kan JG ha smugit omkring i SDs hus pga uppgiften att hämta denna nyckel? När var det detta om nyckeln skulle ha yttrats? JG ska väl ha tassat runt i nedsläckt SD hus mellan att det var avspärrat i perioder där under sommaren?

Som jag minns det var det en av döttrarna som berättade det för någon kompis mamma i samband med en skjuts (till kaninhoppning eller aktivitet?). Nyckeln hade väl kommit fram i samband med storstädningen 25 maj?

Jag hoppas att @nonada inte har blivit sjuk eller liknande, eftersom h*n inte varit aktiv sedan 27/4. Svårt att kolla när jag inte kommer i på FUP.
Citera
2020-05-15, 20:16
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Så vitt jag minns kom man inte fram till vart nyckeln hörde?

Vem vet, kanske SD hade nycklar till något ställe som han inte hade behörighet till? Och som han inte ville att någon skulle veta om? Kanske Lenas gamla nycklar?

Typiskt en sådan sak som en person som SD skulle säga till sin familj. Allt för att verka oskyldig och därmed också oskyldigt anklagad.
Den intressanta frågan är vad som sedan hände med nyckeln?
Citera
2020-05-15, 20:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Ultimata mysten? Hur menar du att de gör en korrekt bedömning om att polis och förundersökningsledare letar dåligt? Oc detta x2? Inte nog att det dröjde agar innan kroppen hittadess trots att den var relativt nära BOs bostad.
När man hittade kroppen sökte man av FP på ett fåtal timmar fastän man konstaterat att FP var MP.
Citera
2020-05-15, 20:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Den intressanta frågan är vad som sedan hände med nyckeln?

Jag kan inte minnas att jag läst om att denna nyckel har identifierats på något sätt. Inget minne av att framkommit något mer i FUP.

Om man hade varit deckarförfattare hade det varit en väldigt viktig nyckel för fallet. Den hade gått till någon hemligt fack i en underjordisk källare där Lenas mobil och mordvapnet finns. Då och då laddar mördaren upp mobilen, för att kunna titta på bilder och minnas.

Men nu är jag väldigt misstänksam mot SD och tror mest på att han inte vill erkänna vart nyckeln går, fast han mycket väl känner till den.

Antingen ger det honom tillträde till något ställe dit ha inte har rättighet att vara (längre) eller så har han glömt att lämna den åter. Jag tror på det förra.

Jag går var jag vill...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in