Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf-Utredaren
Vi har otroligt låg statskuld och kan mer än väl upplåna dessa kostnader. Ganska enkelt dessutom.
Värre är det i Finland och Sydeuropa med en redan skyhög statskuld som inte alls har råd med det vi kan göra i Sverige. Och det kommer såklart få konsekvenser i dessa länder.
Så försvaret att Sverige går bra är för att man kan låna upp pengar och då är allt frid och fröjd.
Idag sa Bolund att det är ett ansträngt läge. Kalkylerna man gjort för Covid-19 har spräckt allt.
Kortidsperm. Som jag namngav från 2,4 till nu 95 miljarder. Stödet för företag, vs sjukvården, samt den arbetslöshet nu som väntar är något som jag tror förstår vad som väntar.
Att spekulera fel som Sverige har gjort kan i de närmaste bli ödesdigra konsekvenser. Jag tror inte riktigt du förstår. Länder som gjort en Lockdown har kontrollerade former och deras ekonomi kommer ta fart nu när det börjar.
Blir lite orolig när du säger och tror att Sveriges Ekonomi ser bra ut jämt andra länder. Landet som knappt går runt fast vi har en av de högsta skatter i världen. Nu är skatteintäkterna otroligt låga och där tror jag redan det syns i kassan.
Sverige är ett land som är i stor fara gällande ekonomi. Det tror jag du kan fråga vilken person i regeringen bara inte kameran är på.