2020-05-15, 18:17
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det är faktiskt ändrat nu till 6st. Det stod noll i kolumnen när jag skrev

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/finland/

Men tack för info. Det var intressant att de skrev in nya case men sedan någon timme sedan la de in döda. Det har hänt förut vad jag har sätt.

Tack för faktakoll - mina fingrar slant och jag skrev i misstag tre när jag menade sex

THL rapporterar alltid nya smittade klockan 12 (11 svensk tid), och alla andra siffror vid någon ospecifierad tid på eftermiddagen - det har varierat från så tidigt som omkring klockan ett till kvart i sex.

Litet irriterande med olika tidpunkter, men å andra sidan så kommer det ibland också annan intressant information (demografi på både smittade och döda, länkar till allt möjligt aktuellt m.m.)

Den senaste översikten på svenska hittas alltid här. Oftast några timmar efter att den lagts ut på finska, nu råkade den postas just som jag skrev detta.
Citera
2020-05-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Vissa stirrar sig blinda på dödstalen.
Men detta är en bättre indikation:

Ja och detta är ytterst märkligt eftersom antalet nya fall inte alls verkar minska.
Citera
2020-05-15, 18:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Litar mer på de svenska tester som gjort...sen minskar ju inte andelen smittade med tiden direkt...men det borde väl till och med du förstå?

"Än så länge har KTH gjort 12 000 tester. Om en månad hoppas hon kunna ge besked om hur det ser ut nationellt. Mellan 10 och 20 procent har haft antikroppar mot viruset i de tester som utförts hittills."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdAyw5/forskarbrak-om-spanska-antikroppsstudien
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Källa tack! Inget jävla aftonblad utan rapporten.

Ja. På sjukhus. De flesta i alla fall.

Citat:
Mellan 10 och 20 procent har haft antikroppar mot viruset i de tester som utförts hittills.

Då är huvuddelen av dem på sjukhus. Å andra sidan vet vi inte om sjukhus har en överrepresentation eller inte.

De verkar till och med vara osäkra själva om siffrorna är representativa för den svenska befolkningen.
Senast redigerad av -Info- 2020-05-15 kl. 18:20.
Citera
2020-05-15, 18:20
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Är det inte Anders Tegnell så är det istället den tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke... De här två herrarna avlöser varandra med konstiga utspel.

Så här sa Johan Giesecke i april:

I mitten av maj når vi 60%... I Stockholm...

Ja det är mycket märkliga och självsäkra uttalanden, och vi hör det endast från svenskt håll vilket också är märkligt minst sagt.
Jag vet inte vad jag ska tro på när svenska experter sticker ut hakan och örfilar omvärlden. Jag vill så gärna tro att svenska epidemiologer har rätt i denna fråga, att vi är nära en flockimmunitet och funnit en väg ur detta. Men om det visar sig vara rappakalja kommer omvärldens kritik vara skoningslös. Sverige är redan på tapeten internationellt sett gällande massinvandring av muslimska män och radikalfeminism. Coronakrisen kan bli nådastöten.
Senast redigerad av Vindpinad 2020-05-15 kl. 18:24.
Citera
2020-05-15, 18:21
Medlem
I Stockholm har vårdpersonal börjat säga upp sig för att kunna få vila i den pressade situationen, enligt Vårdförbundet.

https://sverigesradio.se/artikel/7474418

Min oro för vårdpersonalen fortsätter! Hur ska det gå med coronavården och alla annan vård som fått vänta...
Citera
2020-05-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är belagt att vården sortera bort allt fler. Tegnell var hårt trängd av en fråga från Dagens ETC. men han bluddrade som vanligt bort det och gav inget svar.

Antalet nyupptäckta covidsmittade är konstant högt, +625 i dag men färre hamnar på IVA. Det går inte ihop viruset har inte muterat och blivit snällare.
Du kommer med ett antal påståenden utan att belägga fakta/källa.
Frågan från Dagens ETC var en lång rörig utläggning, på vilken en person från Socialstyrelsen försökte besvara en (Ej Tegnell alltså).
Citera
2020-05-15, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Ja det är mycket märkliga och självsäkra uttalanden, och vi hör det endast från svenskt håll vilket också är märkligt minst sagt.
Jag vet inte vad jag ska tro på när svenska experter sticker ut hakan och örfilar omvärlden. Jag vill så gärna att svenska epidemiologer har rätt i denna fråga, att vi är nära en flockimmunitet och en väg ur detta. Men om det visar sig vara rappakalja kommer omvärldens kritik vara skoningslös. Sverige är redan på tapeten internationellt gällande massinvandring av muslimska män och radikalfeminism. Coronakrisen kan bli nådastöten.

Flockimmuniteten har aldrig varit nån strategi bara en eventuell konsekvens. Både här och på andra håll i världen.

Hur svårt ska detta vara att förstå egentligen?
Citera
2020-05-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det är väl snarare dina egna drömmar som går i kras vad det verkar. Som vanligt.

Nej min dröm var att Sverige agerat och sannolikt besparat en massa liv men även varit i ett betydligt bättre läge vid det här laget.

Nu valde man att totalt misslyckas på det man påstod sig vara det man tänkt skydda mest och som redan sagts flera ggr detta är inte över ännu men på dig låter det som att snart är det sommar och då är livet som förra året igen, men för att inte bli besviken så är det nog dags du vaknar upp ur din slummer.
Citera
2020-05-15, 18:26
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Mot det vi vet nu så låter det orimligt att 30% i Stockholm skulle ha antikroppar. Det skulle innebära minst 8000 döda bara i Stockholm hittills.

Allt tyder nu på att FHM's strategi att "rida igenom stormen" inte funkade. Vänd skutan och segla ihamn istället.

Land efter land visar att det GÅR att tämja viruset med stenhårda åtgärder, lockdown, munskydd, förbud osv. Sveriges nuvarande linje pekar rakt mot avgrunden dessvärre.

Men enligt dig så ha vi ju redan 9000 döda i Stockholm, eller menar du att du hade fel om både dina 6400 döda till 1:a Maj eller dina 9000 döda till mitten av Maj?
Citera
2020-05-15, 18:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Flockimmuniteten har aldrig varit nån strategi bara en eventuell konsekvens. Både här och på andra håll i världen.

Läser man detta (från mitten av mars) så kan man tolka det som att det faktiskt var ett önskat val av strategi från Anders Tegnells sida:

Citat:
Anders Tegnell hyllar brittisk tanke kring flockimmunitet: "Dit vi behöver komma"

Storbritannien vill stoppa coronaviruset med hjälp av flockimmunitet. Att en majoritet av invånarna smittas och skapar ett kollektivt skydd kan även bli aktuellt i Sverige.
– Vi kommer nog inte att få kontroll på det på något annat sätt, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Kan bli aktuellt i Sverige
Flockimmunitet skulle därmed även kunna bli aktuellt i Sverige.

– Vi har varit lite försiktiga med att använda det ordet för det andas ju lite att man har gett upp och det är ju inte alls det som det är frågan om, säger Anders Tegnell.

– Men grundtanken börjar nog bli mer och mer relevant ju mer vi ser av det här viruset, att det är dit vi behöver komma. Vi kommer inte att få kontroll på det på något annat sätt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hyllar-brittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh
Citera
2020-05-15, 18:29
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja och detta är ytterst märkligt eftersom antalet nya fall inte alls verkar minska.

Inte det minsta märkligt eftersom det är en annan population som testas nu. Tidigare har vi bara testat de som varit så sjuka att de behövt söka vård.

Nu testas även vårdpersonal i allt ökande andel. Många testas positivt även där men de allra flesta av dem verkar ha så milda symtom att de nästan tänkt arbeta. Vi testar mer och vi testar andra grupper än tidigare. Ändå ligger antal nya fall på samma nivå som tidigare när vi testade mindre.

Slutsats det är färre positiva som är svårt sjuka.
Citera
2020-05-15, 18:30
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

Du har fel. De första reflexerna från Tegnell på olika förslag som att stoppa flyg till Arlande eller testa inkommade passagerare var att "det är inte effektivt" eller "det spelar ingen roll". Varför tror du han sa så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in