2020-05-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Edit: jag har en allmän fråga. Finns det något exempel i historien på ett ”mord-kommando” med minst två olika GM utplacerade på olika färdvägar? Jag påstår att
det naturliga är att kraftsamla på ett ställe.

Varför kraftsamla? Överlägsenhet i eldkraft var ju redan säkerställd iom att OP inte var beväpnad och inga livvakter syntes till.

Det mest naturliga var väl att gruppera skytt norr om Grand vid bedömd trolig attentatsplats och spanare norr och söder (dvs Dekorima) om vald trolig attentatsplats.

Som alltid när planer och verklighet möts så måste förberedelse för alternativ planeras vilket uppenbarligen blev Dekorima.
Citera
2020-05-15, 15:23
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Brevet är ett villospår, mannen är högst intressant. Varför lägger han ut ett villospår?
Identitet, kopplingar till andra misstänkta, hans förehavanden mordkvällen, DNA, varifrån fick han sina uppgifter? Kort sagt, har inte utredningen klarlagt dessa omständigheter så blir det mer och mer suspekt.

När det gäller denne man är det klarlagt.
Citera
2020-05-15, 15:30
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vi väntar på B. Du har sagt A.
Citera
2020-05-15, 15:31
Medlem
Citat:

Vad är klarlagt?
Citera
2020-05-15, 15:39
Medlem
Citat:

If you say so. Då väntar vi bara på att KP bekräftar det så att det kan strykas från listan.
Citera
2020-05-15, 15:46
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Vad är klarlagt?
Vem han var/är, och hans uppgifter inget tillför.
Citera
2020-05-15, 15:52
Medlem
Citat:
Vem han var/är, och hans uppgifter inget tillför.

O du vet vem det är då?
Citera
2020-05-15, 15:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Varför tror ni att det går att provskjuta Mockfjärdsrevolvern, har jag missat något?

Man var mycket tydlig med att det inte gick att analysera den 2007,
e.g. https://www.nyteknik.se/innovation/mockfjardsvapnet-omojligt-analysera-6415062

Artikeln är iofs något förvirrande eftersom det står att:
” Vapnet har också provskjutits och jämförts med kulor från andra brott. Utan resultat.”

Oavsett vad som är riktigt så lär vapnet knappast ha blivit i bättre skick sedan 2007. Det faktum att det påstods ha dumpats i en sjö och sedan hittas just i en sjö... räcker väl då för att vi skall glömma det tänker jag.

Nej, som jag tidigare berättat har jag läst den tekniska rapporten avseende rost vilken visar att vapnet var i gott skick och hade kastats i Djursjön 5-10 år innan det hittades av Expressen 2006.

SKL påstod att den inte kunde provskjutas vilket bör vara fel. Se senaste inläggen i tråden rörande detta. Det är endast pipan som ska vara oskadd och det är den.
Citera
2020-05-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Gissa på vad KP lägger fram för förklaring?
Inte sanningen, men i närheten.

Sverige var fruktansvärt Sovjet-rädda på den här tiden.
Jag har själv sett ett antal propagandafilmer under min utbildning som målade upp "ryssen" som ett omänskligt monster utan känslor alls. Bland annat några filmer, sanna eller fejkade, jag vet inte, de såg äkta ut, på hur Spetznaz arbetade, bland annat med förhör av fångar.
Om vi skulle anfallas så var det från öster, allt och alla som hade med öst att göra var spioner eller överlöpare. (Att vi hade nato-ubåtar i vår skärgård under samma tid som inte fick avslöjas är idag ingen hemlighet längre)

Med det i bagaget och vetskapen att hade jag beordrats skjuta mot inhemskt politiskt mål så hade jag troligen gjort det.
Hade det planerats inom delar av försvarets underrättelsetjänst hade det gått till ungefär som så att när målet är bestämt att elimineras skulle en viss diskret planläggning inklusive skuggning av målet starta per omgående, alla medel tillåtna, buggning, telefonavlyssning, plantering av personal i direkt närhet.
Därefter skulle en ungefärlig tidsplan läggas upp inkluderat ett senaste datum då det måste vara klart.
En "initierad" (Med initierad menar jag inte att gruppen vet allt utan bara att det måste utföras) grupp som alla skulle kunna agera GM skulle avlösa varandra, en grupp på 6-8 personer klarar detta. Förövrigt kommer information från den styrande gruppen fortlöpande, på den tiden var det mycket riktigt över "radio", Walkie Talkies, som gällde. Mobila telefoner var inte så mobila utan rätt stora åbäken.
Efter utfört uppdrag skulle samtliga bli ålagda tystnadsplikt, ett mångsidigt dokument med text på bägge sidor på arken samt flera ställen att underteckna med texter som "hot mot rikets säkerhet om något yppas" med mera, texter som man förstod betydde mer än ett vanligt avtal.

Därför tror jag på en mindre krets av personer inom en eller ett par större inhemska organisationer, kalla det konspiration, kupp, vansinnesdåd eller vad du vill, men det skulle definitivt skaka Sverige och dess medborgare ordentligt, det skulle även skada vår s.k. neutralitet om det kom ut något liknande.
Varken militärens underrättelsetjänst eller SÄPO har utretts och kommer inte heller utredas och ska troligtvis inte heller utredas. Jag tror INTE det var sanktionerat uppifrån, inte officiellt, ordern kan kommit uppifrån, men det var inte sanktionerat. Någon kan också utnyttjat systemet (hemlighetsmakeriet) och arrangerat det hela med ett fåtal personer inblandade.

Jag är idag 60´ish i ålder.
Jag var med när det här hände, jag var inte på plats, jag såg dock betydligt mer än vad media visade av vad som hände i Sverige och dess närhet på den här tiden.
Jag är intresserad hur dina tankar gick 28 februari-86.
Förmodligen, som det verkar, blev du inte förvånad.
Vem tror du är GM?
Motivet är?
Citera
2020-05-15, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
If you say so. Då väntar vi bara på att KP bekräftar det så att det kan strykas från listan.

Man kan nog tänka sig att det i enrum läckt knapphändig information som ungefär går ut på:
”Vi vet vem han är/var, och hans uppgifter tillför inte något till utredningen”
Men det är ju inte detsamma som om det vore sant.
Om uppgifterna han lämnat om den tysktalande grobianen är påhitt kan ju uppgiftslämnaren fortfarande vara intressant. Han har ju onekligen lagt ner en viss möda.
Citera
2020-05-15, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Man kan nog tänka sig att det i enrum läckt knapphändig information som ungefär går ut på:
”Vi vet vem han är/var, och hans uppgifter tillför inte något till utredningen”
Men det är ju inte detsamma som om det vore sant.
Om uppgifterna han lämnat om den tysktalande grobianen är påhitt kan ju uppgiftslämnaren fortfarande vara intressant. Han har ju onekligen lagt ner en viss möda.
Det är väl som det alltid är med professionell desinformation. Ju längre ner i kaninhålet man kommer desto fler möjliga spekulationer väcks till liv.
Citera
2020-05-15, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Har aldrig riktigt satt mig in i Skelleftehamnsmannen tidigare.

Mannen han ritat är iaf inte helt olik Eino Hiltunen. Men det går väl säkert att få in en massa personer i denna bild (precis som fantombilden, som sannolikt är helt irrelevant).

https://tidningar.kb.se/4112720/2014-07-11/edition/139203/part/1/page/16/?q=%22eino%20hiltunen%22&from=1985-01-01&to=2019-12-31

"Auto" är ju det finska ordet för "Bil".

"Auto" is also car in German and/or Swiss/German
The doppelgänger who's picture is framed in above the kitchen doorway in the summerhouse spoke both German and Swiss/German - and his chin is similar to "Skelleftehamnsmannen" picture
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in