2020-05-15, 10:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har sett en spekulation att SE skulle haft vänner i WACL och jag gissar att Åke J Ek kunde ha kontakter WACL, det kan eventuellt finnas kopplingar mellan Skandiamannen till någon Stay behind grupp via Åke J Ek.
Barbrogruppen kanske var ute och spanade på mordkvällen och spanade osv
Men om vi skall anta att SE var del av en större konspiration som ringde honom på jobbet, då blir ju hans agerande innan MOP helt obegripligt. Även om SE redan hade, eller åkte och hämtade, mordvapnet så borde han skaffat sig betydligt mer marginal. Han kom ju ut på gatan tidigast precis innan skotten.

Jag vill gå längre och hävda att eftersom han gick från 1tr ner till bottenvåningen, via stämpelklockan och receptionen (med en omvittnad konversation med HO) så måste han ha lämnat kontoret (och tfn) innan LOP korsade gatan. Han kunde alltså inte ens veta att han skull till Dekorima.

Som så ofta med stora konspirationer så blir det krångligare ju mer man antar skall in. Om SE höll i vapnet så talar allt för att det var ett spontant mord utan planering.
Citera
2020-05-15, 10:16
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Utvecklar hon hur det bedrövliga utseendet tedde sig? Den manlige civilsnut som är belagd på Sabb är Harry Hedlund. Sedan är ju Gösta Welander och Wincent Lange på plats . Dom är inga hunkar direkt men att beskriva deras utseende som bedrövligt är väl lite drastiskt. Sen har vi ambulansmännens berättelse att de hördes på Sabb att ta hänsyn till.

Hon trodde det var en narkoman
Citera
2020-05-15, 10:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vad menar du? Det är KP som är åklagare och det är hans ord som skall gälla.

Oidentifierade källor som utger sig för att vara polisutredare gränsar till föregivande av allmän ställning eller desinformation.

Du får tro det eller inte.

Mannen är ett villospår.
Citera
2020-05-15, 10:17
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
LT - ja vad finns konkret på honom kopplat till Palmemordet? Har inte riktigt fått klart för mig vad det skulle vara. Att han var en rätt brutal polis och säkert Palmhatare vet jag. Det förekom väl även någon berättelse om att "den utvalda hitmannen kroknade och då stegade LT fram istället" ? Men det är väl en spekulation?

Lingärdes F-koder är en start, finns lite annat. Lite för lång för min smak dock...
Citera
2020-05-15, 10:20
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Utvecklar hon hur det bedrövliga utseendet tedde sig? Den manlige civilsnut som är belagd på Sabb är Harry Hedlund. Sedan är ju Gösta Welander och Wincent Lange på plats . Dom är inga hunkar direkt men att beskriva deras utseende som bedrövligt är väl lite drastiskt. Sen har vi ambulansmännens berättelse att de hördes på Sabb att ta hänsyn till.
https://tidningar.kb.se/4112703/1987-02-24/edition/0/part/1/page/1/?newspaper=EXPRESSEN&from=1987-02-24&to=1987-02-24
Citera
2020-05-15, 10:22
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag har varit där, gått runt sjön och hittat platsen på bilden.

Visade sedan på en karta för en som hittade vapnet och han bekräftade att det var rätt plats.

Med andra ord så vet också den som har detta Facebook-konto det. Vilket får mig att tro att han vet det eftersom han själv var den som slängde vapnet där?

Däremot har jag ingen aning om just detta vapen är relevant överhuvudtaget?

Jag tänker mig att om Hans Holmér visat upp två revolvrar av kaliber .357 Magnum så är det förmodligen något helt annat vapen som användes vid MOP.

Varför visade han upp två revolvrar för förresten?

Jag lägger mina pengar på en Walter PKK
(trams:det var alltså PKK som sköt palme i alla fall . )
Citera
2020-05-15, 10:24
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
”Tredje Mannen” sitter intill föraren Lars Berndtsson när bilen anländer till Sabb, vilket inte motsäger tanken om en civilpolis. Det blir ändå väldigt märkligt att Mårten Palme, Stig Rysen och LB inte kan berätta om detta efteråt. Det är en logisk förklaring och framställer polisen i positiv dager. Många spekulationer hade punkterats.

Jag frågar mig om det kan röra sig om en SÄPO-polis. Vid ett attentat mot regeringschefen borde SÄPO omedelbart skicka skydd både till Sabb men även till bostaden. Det skulle kunna förklara tystnaden då SÄPO håller käften om allt. Den som skulle skickat denna ev bevakning Tore Winberg eller Alf Karlsson. Frågetecken kvarstår , varför inte direkt till Sabb? När ringer Lisbeth Palme till MP? Varför vill MP att Janken Myrdal ska hålla tyst med hans närvaro på Västerlånggatan? för att bara nämna några.

Pontus Wikner åkte ju enligt uppgift civilklädd i civil bil den kvällen vill jag minnas.
Citera
2020-05-15, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Du får tro det eller inte.

Mannen är ett villospår.

Brevet är ett villospår, mannen är högst intressant. Varför lägger han ut ett villospår?
Identitet, kopplingar till andra misstänkta, hans förehavanden mordkvällen, DNA, varifrån fick han sina uppgifter? Kort sagt, har inte utredningen klarlagt dessa omständigheter så blir det mer och mer suspekt.
Citera
2020-05-15, 10:31
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jämför handstilen i de olika breven.
Det första med lätt framåtlutade bokstäver, det andra med mer bakåtlutade bokstäver och i det tredje framåtlutade ungefär dom det första brevet.
Är det två olika personer som skriver?

https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/109/14758.pdf
Jag skulle gissa att det är samma person som skrivit alla tre, men tyda handstilar är jag nog inte bra på.

Angående teckningen skulle det kunna vara så att han ritat av ett fotografi, det behöver alltså inte vara ren dikt. Men att han skulle ha ritat detta ur minnet - med så mycket detaljer som han genomgående förefaller vara lika säker på, utöver det jag tidigare nämnde - är knappast troligt.
Citera
2020-05-15, 10:32
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja om man låter bli dumpa det i sjön efter mordet. I och med att vapnet dumpas där man sagt det dumpats 1983 öppnar man ju upp för polisen att faktiskt hitta det. Och riskera att det matchas med mordkulorna.

Allt blir mycket mindre korkat om man dumpar vapnet i en sjö eller hav på helt annat ställe.

Jag tror iaf man gör ett misstag om man snöar in för hårt på att vapnet inte dumpades i sjön 1983. Detta då baserat på både det ologiska/märkliga turerna om fram o tillbaka o ner o upp o ner igen i sjön o.s.v. också på den komplexitet o de svårigheter som föreligger vid bedömningen av rost konta tid på sjöbotten. Vapnet var ojämnt utsatt för korrosion o det kan t.ex tänkas de mest utsatta delarna indikerade att vapnet kan legat en längre tid på botten och att den bättre bevarade delen då av någon anledning legat mer skyddat- syrefritt lr mer syrefattigt.
Citera
2020-05-15, 10:46
Medlem
Huckabees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Varför visade han upp två revolvrar för förresten?
Han visade upp en revolver med kort pipa och en med lång, se första sekundrarna här;
https://www.oppetarkiv.se/video/1154330/smith-och-wesson-kaliber-357
Citera
2020-05-15, 11:26
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag skulle gissa att det är samma person som skrivit alla tre, men tyda handstilar är jag nog inte bra på.

Angående teckningen skulle det kunna vara så att han ritat av ett fotografi, det behöver alltså inte vara ren dikt. Men att han skulle ha ritat detta ur minnet - med så mycket detaljer som han genomgående förefaller vara lika säker på, utöver det jag tidigare nämnde - är knappast troligt.

Har aldrig riktigt satt mig in i Skelleftehamnsmannen tidigare.

Mannen han ritat är iaf inte helt olik Eino Hiltunen. Men det går väl säkert att få in en massa personer i denna bild (precis som fantombilden, som sannolikt är helt irrelevant).

https://tidningar.kb.se/4112720/2014-07-11/edition/139203/part/1/page/16/?q=%22eino%20hiltunen%22&from=1985-01-01&to=2019-12-31

"Auto" är ju det finska ordet för "Bil".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in