Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskHODLer
...
Du ställer egentligen bara en fråga.
Vi kan inte ha en server hos Amazon därför att det är inte decentraliserat. Det blir ju ingen kontroll eller samma ”kontroll” som hos riksbanken. Minst två konkurrerande kommer alltid minst behövas även om jag personligen aldrig tror så få kommer aktualiseras. Utan mining saknas dessutom ekonomiska incitament att sköta om sin investering eller att den kommer skötas som ”investeringen” av riksbanken.
Du svarar ju inte heller på någon fråga eller ens ifrågasätter mitt påstående utan fortsätter att spekulera om hur Bitcoin startats vilket är irrelevant för hur dess system är byggt på strikt ekonomiska principer.
Vad menar du med statens förtryck?
Hur många innebär att något är decentraliserat?
Har behovet av att vara anonym något med statens förtryck att göra?
Är det effektivt att alla i praktiken ska ha rätt kunna köra en nod även om marknaden skulle visa sig vilja något annat?
Kan du beskriva hur den där attacken går till när någon försöker utöka antalet Bitcoin?
Är vi överens om att en fri marknad fungerar effektivast utan att någon extern part påverkar transaktionerna? Detta bör väl i så fall givetvis gälla för hur en transaktion genomförs/bokförs?
Bitcoin (BSV) är motsatsen till BTC i så fall av den anledning att marknaden tillåts bestämma vad som är effektivt istället för att använda sig av centrala begränsningar, som framförallt blockstorleksbegränsningar, i implementationen (mining-klienter) av protokollet (white paper).
Ekonomiskt sett är det så klart logiskt att Bitcoin (BSV) inte begränsar varken första eller andra lager av konsensus utan så långt som möjligt låter marknaden bestämma vad som är effektivast.
Om du vet hur dagen centralbanker utvecklats till vad dom är så kommer du känna igen dig när du ser LN utvecklas med dess noder. Där BTC skulle kunna liknas vid RIX (riksbankens digitala clearingsystem med anslutna banker) och LN blir dagen avista/kredit (bankfodringar). Detta är inget ”problem” Bitcoin (BSV)
helt löser heller, men principiellt minimerar just genom att ha ett så tillgängligt första lager som marknaden medger istället för som tidigare hanterats via statlig planering.
Ett allmänt deltagande i detta första riskfria lager har tidigare bara varit tillgängligt via fysiska kontanter (som är fordringar på riksbanken) vilka levt en tynande tillvaro bland sedan bankernas allmänna digitala betalningslösningar ansetts bekvämt att hantera
genom krediter. Ett införande av E-kronan skulle kunna erbjuda något liknande där alla kunde ha ett konto hos riksbanken med betalkort kopplat till sig men det skulle medför att de kommersiella bankerna bli än mer marginaliserade och kommunismen kommer krypande. Varför skulle man vilja det när Bitcoin (BSV) kan automatisera det arbetet, användas globalt med strikt ekonomiska incitament utan denna fars av felaktig räntesättning och policybeslut som alltid tar oss dit samhället hittar sig idag?
Kan du inte försöka utveckla vad det är för problem Bitcoin löser istället? Vad är det som BTC gör bättre än vad människan kunde göra tidigare? Jag antar det är kopplat till din vilja att alla alltid ska kunna köra en nod och vara anonym?
Jag föredrar att Bitcoin (BSV) löser en del av problemen ekonomin lidit länge av istället för att BTC startar om dessa även om jag personligen skulle vinna på det också.