2020-05-15, 16:04
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du kan knappast veta att SD öppnade datorn 23:34.

Enligt IT_foresikern (nu pratar jag om vad han sa i rätten, det är det som gäller)hade det synts om du öppnat ett mail eller en fil.

Dessutom är det som sker 23:34 enbart under två sekunder; 23:34:16- 23:34:17.

Det är helt "tyst mellan 23:01- 00:00, förutom de händelser som sker dessa två sekunder. Det finns ingen logik i det.
Det går snabbt att ladda från cachen, det är därför den används.

Det som syns är alltså att man har öppnat/uppdaterat en webbsida.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-15 kl. 16:08.
Citera
2020-05-15, 16:16
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
EDIT: Tycker det är uppenbart att dessa två samt SOA har försökt förekomma Polisen och utredningen genom att se till att prata med vänner och bekanta INNAN dessa blir förhörda (vännerna osv).
Kändes dock som ett grovt övertramp om de även lyckades få med dottern på deras framtåg:
Det var ju nån vuxen som var kopplad till kaninhoppningen som berättade att dottern hade kommit en dag helt spontant och berättat att någon försökte sätta dit sin pappa genom att plantera ut saker i deras hem (i detta fall rörde det sig om en nyckel som de hade pratat om under storstädningen). Sen var det inget mer med det, ungefär.
Nu kommer jag ihåg att jag också har läst detta.
Det låter som en typisk lögn från SD.
Han har en nyckel han inte borde ha och förklarar bort det för sin familj med att någon försöker plantera ut bevis.
Vem skulle ha tillgång till hans hem för att plantera ut bevis?

Vad var det för nyckel?
Vart gick den?
Varför hade han den nyckeln?
Var är nyckeln nu?

Troligen har han sett till att den bara har råkat försvinna.
Citera
2020-05-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du kan knappast veta att SD öppnade datorn 23:34.

Enligt IT_foresikern (nu pratar jag om vad han sa i rätten, det är det som gäller)hade det synts om du öppnat ett mail eller en fil.

Dessutom är det som sker 23:34 enbart under två sekunder; 23:34:16- 23:34:17.

Det är helt "tyst mellan 23:01- 00:00, förutom de händelser som sker dessa två sekunder. Det finns ingen logik i det.

Hej @notknapparen

Bra observerat gällande den okända aktiviteten vid SD's dator under den då aktuella kvällen.

Från klockan: 23:34:16 till klockan: 23:34:17.

@notknapparen❗du har alltid huvudet på skaft och är dessutom väldigt vaksam över de små detaljerna

Mvh / @JokerMannen
Citera
2020-05-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Han har en nyckel han inte borde ha och förklarar bort det för sin familj med att någon försöker plantera ut bevis.

Vad var det för nyckel?
Vart gick den?
Var är nyckeln nu?

Hon kände inte igen nyckeln.
Den var mindre än en vanlig husnyckel.

Jag har inte sett mer om denna nyckel i FUP.
Jag antar att de vill få det till att den var planterad där under tiden för avspärrningen innan storstädningen.

Fick jag spekulera själv så går nyckeln till något förråd eller bygellås av nåt slag..?
Man är ju bra nyfiken i alla fall...
Citera
2020-05-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det går snabbt att ladda från cachen, det är därför den används.

Det som syns är alltså att man har öppnat/uppdaterat en webbsida.

Får jag bara fråga en sak då jag inte är något snille på datorer?
I FUP och kolumnen över aktivitet på datorn så har jag för mig att det står nånting i stil med
"schedule" flertalet gånger efter varandra under natten. Nånting som fick mig att associera till nånting automatiskt i alla fall. Jag får inte upp fup och kan inte hänvisa.
Vad skulle det kunna stå för/innebära i sammanhanget? Schemalagda uppdateringar??
Senast redigerad av uncommon-name 2020-05-15 kl. 16:36.
Citera
2020-05-15, 16:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ja de verkar nöjda och bekymmersfria, i alla fall när de befinner sig utanför häkten. Det är om teorin stämmer problemet på sätt och vis, de har i sådana fall gjort det för hämnd och för att skapa en för de bättre, problemfriare vardag. Om de inte skördar framgångarna och myser och njuter av varandras sällskap så blir ju resultatet mer eller mindre noll. Om teorin skulle stämma så är USA-resan intressant som del av planeringen, när den bokades till exempel. Minns att det i loggar kan läsas att Ds antingen strular kring resan eller vill ge sken av att strula kring resan med tvekan/"tvekan" kring genomförandet.

Personligen tror jag det med loggarna inte var avgörande men vem vet? Känns futtigt jämfört med allt annat.

Jag tror inte heller loggarna var avgörande, även om det skulle visa sig att HD och/eller SD skulle vara skyldiga.

Även LW hade ju lite svartsjuka, kontrollerande och lite "possesiva"* drag. Tjafset med loggarna är nog en sådan där sak som tjafsas om för att ge uttryck för något annat som smärtar. LW tror de är jätteviktiga för HD, men HD envisas för att inte ge sig just för LW?
Någon av SD eller LW kunde väl inte logga heller när de smög för HD: "Får inte jag logga så ska inte du!"

*= LW klev periodvis in mer offensivt i andras relationer. Hon försökte att SD skulle kräva att få bestämma var HD skulle bo. Intervjun med MH när denne och UW skulle gifta sig, ungefär som hemmen för hemlösa djur gör när de adopterar bort hundar och katter. Hon går hem till UW med extranyckel mitt i natten för att leta något när hon vet att MH sover över. När LW frågar JS kompisar om någon annan var med när de postar om något de gjort.

Nej det här är nog ändå ett svartsjukedrama, som likväl kan utgå från att någon varit svartsjuk på något med LW eller att LWs svartsjuka upplevts för intrusiv?
Citera
2020-05-15, 16:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Vad var det för nyckel?
Vart gick den?
Var är nyckeln nu?

Låter lite som taget ur "Making a murderer". Där verkade en nyckel ha planterats av polisen i den misstänktes bostad.

Så vitt jag minns kom man inte fram till vart nyckeln hörde?

Vem vet, kanske SD hade nycklar till något ställe som han inte hade behörighet till? Och som han inte ville att någon skulle veta om? Kanske Lenas gamla nycklar?

Typiskt en sådan sak som en person som SD skulle säga till sin familj. Allt för att verka oskyldig och därmed också oskyldigt anklagad.
Citera
2020-05-15, 16:44
Medlem
Citat:
Det är självklart att polisen följer alla diskussioner på Flashback.
Lika självklart är det att de inte tror på allt som står men de kan nog få intressanta uppslag härifrån.

Nu har visserligen Carinah78 rest på en välförtjänt semester igen, men jag hoppas att hon har tillgång till internet där hon är och kan begrunda denna länk:

https://www.expressen.se/gt/tipset-som-loste-mordet-i-trollhattan/
Citera
2020-05-15, 16:48
Medlem
Citat:
Jag har testat "standardalternativet", det vill säga man har Backup And Sync installerat och då får jag samma beteende som man har konstaterat i fupen på SD-datorn, det vill säga inga spontana automatiska händelser liknande den vid 23.34.

Jag har även testat med ett googletillägg som gör autorefresh och får man en "23.34-händelse". Men det är ju inte så IT-forensikern menar det gått till, i stället yrar han om synkningar mot Drive. Jag tycker att ni ska granska hans utlåtanden i ställer för mina.

Jag tror inte SD är så kunnig som ni inbillar er, hans förklaring i TR-brevet var rent tekniskt inte helt klockrent. Även han nämnde uppdateringar och synkningar när den enkla förklaringen är att han hade en webbsida öppen i webbläsaren. Om man inte stängt sidan tidigare så kan Chrome ibland få för sig att uppdatera sidan när man nästa gång ramlar in där. Eller så har han helt enkelt klickat på "hämta-sidan-igen-knappen". Det är därför jag inte tror att det finns något supersmart alibitänkande bakom.

Det händer massor med aktiviteter i S dator mellan kl 23-00. Det mesta är kopplat till något som har med kryptering att göra. Istället för att förlöjliga mig och kalla mina tankar som innovativt alibi eller liknande ber jag dig svara efter du provat det jag skrev om mitt inlägg som kommer i repris nedan:

Något som är kopplat till kryptering sker i S dator. Förklaras det i FUP?*

S raderade 3000 bilder natten till den 12e. Han glömde en socka från L i urklipp. Har han förklarat varför han gjorde raderingarna?

I S dator hade Telegram funnits installerat. L hade också Telegram. I S datorhistorik syns oförklariga händelser. Kanske inte så oförklarligt om S snabbt gick igenom Ls mobil och raderade deras Telegramchatt precis efter de 17 slagen. Händelserna registreras i alla synkade enheter, men ska inte lämna spår. Trots detta syns okända reggningar i S dator som har med ngt krypterat att göra.*
S kan ha loggat in på sin webmail via Ls mobil samtidigt som han raderade friskt. Han är tekniknörd och med största sannolikhet van med fjärrstyrning, men det tror jag inte det handlar om här. Det är nog snarare så att hans raderingar i Telegram via Ls mobil "väckt" hans slumrande dator som då hade synk med Telegram.*

Om du inte redan gjort följande, föreslår jag att du testar installera Telegram i din laptop och i mobil. Inkludera någon polare i uppdraget som har Telegram i mobilen. Fixa en del chatter er emellan varvat från laptopen och mobilen. Ta sen polarens mobil och radera allt ni chattat om plus att du passar på att checka din webmail och Drive från polarens mobil. Nån dag senare avinstallerar du Telegram från din datorn. Därefter kollar du hur din dator "uppträtt" den aktuella tidsperioden då du lånade polarens mobil.

-----
Citera
2020-05-15, 16:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Får jag bara fråga en sak då jag inte är något snille på datorer?
I FUP och kolumnen över aktivitet på datorn så har jag för mig att det står nånting i stil med
"schedule" flertalet gånger efter varandra under natten. Jag får inte upp fup och kan inte hänvisa.
Vad skulle det kunna stå för/innebära i sammanhanget? Schemalagda uppdateringar??
Det där tror jag är hämtat (om jag inte minns fel) från loggfilen (sync_log.log) när man synkar med Drive.

23.34-händelsen visar att ett antal javascript, bilder etc hämtats av webbläsaren från cachen när webbsidan laddats. Det där är blixtsnabba händelser som sker i bakgrunden när användaren öppnar en webbsida eller gör refresh. Det finns olika verktyg som redovisar på sekunden när olika bilder etc senast använts (last access).

Om man har ett googledocs-dokument öppet (som SD hade) och blockerar användandet av javascript i webbläsaren så får man felet "Filen kan inte öppnas" om man försöker göra en refresh.

För att kunna öppna sidan behöver alltså webbläsaren de filer som syns under Chrome Cache Records (de har ".js" i slutet av namnet, extensíon)
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-15 kl. 16:53.
Citera
2020-05-15, 16:57
Medlem
Citat:
Det där tror jag är hämtat (om jag inte minns fel) från loggfilen (sync_log.log) när man synkar med Drive.

23.34-händelsen visar att ett antal javascript, bilder etc hämtats av webbläsaren från cachen när webbsidan laddats. Det där är blixtsnabba händelser som sker i bakgrunden när användaren öppnar en webbsida eller gör refresh. Det finns olika verktyg som redovisar på sekunden när olika bilder etc senast använts (last access).

Om man har ett googledocs-dokument öppet i webbläsaren (som SD hade) och blockerar användandet av javascript i webbläsaren så får man felet "Filen kan inte öppnas" om man försöker göra en refresh.

Okej, jag läser i princip blablablabla
Men tack för ditt svar! Kom bara att tänka på att jag funderade på tidigare vad det kunde betyda.
Vet inte om du har kläm på vilka tider detta rörde sig om, men enligt SD så somnade han ju på golvet bland annat och gick sedan och la sig efter hans bestyr med tvätten och upptäckten av att vattenspridaren var avstängd. Då kan han väl inte ha "refreshat" och haft sig..? Eller gör datorn sånt av sig själv om den står på?

EDIT: Ursäkta mina dumma frågor...

...
Citera
2020-05-15, 16:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Det händer massor med aktiviteter i S dator mellan kl 23-00. Det mesta är kopplat till något som har med kryptering att göra. Istället för att förlöjliga mig och kalla mina tankar som innovativt alibi eller liknande ber jag dig svara efter du provat det jag skrev om mitt inlägg som kommer i repris nedan:

Något som är kopplat till kryptering sker i S dator. Förklaras det i FUP?*

S raderade 3000 bilder natten till den 12e. Han glömde en socka från L i urklipp. Har han förklarat varför han gjorde raderingarna?

I S dator hade Telegram funnits installerat. L hade också Telegram. I S datorhistorik syns oförklariga händelser. Kanske inte så oförklarligt om S snabbt gick igenom Ls mobil och raderade deras Telegramchatt precis efter de 17 slagen. Händelserna registreras i alla synkade enheter, men ska inte lämna spår. Trots detta syns okända reggningar i S dator som har med ngt krypterat att göra.*
S kan ha loggat in på sin webmail via Ls mobil samtidigt som han raderade friskt. Han är tekniknörd och med största sannolikhet van med fjärrstyrning, men det tror jag inte det handlar om här. Det är nog snarare så att hans raderingar i Telegram via Ls mobil "väckt" hans slumrande dator som då hade synk med Telegram.*

Om du inte redan gjort följande, föreslår jag att du testar installera Telegram i din laptop och i mobil. Inkludera någon polare i uppdraget som har Telegram i mobilen. Fixa en del chatter er emellan varvat från laptopen och mobilen. Ta sen polarens mobil och radera allt ni chattat om plus att du passar på att checka din webmail och Drive från polarens mobil. Nån dag senare avinstallerar du Telegram från din datorn. Därefter kollar du hur din dator "uppträtt" den aktuella tidsperioden då du lånade polarens mobil.

-----
Så du litar inte heller på IT-foreniskern?
"... eller om det uppstår på grund av en synkronisering till eller från Google Drive"
Gott, då är vi åtminstone två som inte gör det
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-15 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in