Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Jag har testat "standardalternativet", det vill säga man har Backup And Sync installerat och då får jag samma beteende som man har konstaterat i fupen på SD-datorn, det vill säga inga spontana automatiska händelser liknande den vid 23.34.
Jag har även testat med ett googletillägg som gör autorefresh och då får man en "23.34-händelse". Men det är ju inte så IT-forensikern menar det gått till, i stället yrar han om synkningar mot Drive. Jag tycker att ni ska granska hans utlåtanden i ställer för mina.
Jag tror inte SD är så kunnig som ni inbillar er, hans förklaring i TR-brevet var rent tekniskt inte helt klockrent. Även han nämnde uppdateringar och synkningar när den enkla förklaringen är att han hade en webbsida öppen i webbläsaren. Om man inte stängt sidan tidigare så kan Chrome ibland få för sig att uppdatera sidan när man nästa gång ramlar in där. Eller så har han helt enkelt klickat på "hämta-sidan-igen-knappen". Det är därför jag inte tror att det finns något supersmart alibitänkande bakom.
Det händer massor med aktiviteter i S dator mellan kl 23-00. Det mesta är kopplat till något som har med kryptering att göra. Istället för att förlöjliga mig och kalla mina tankar som innovativt alibi eller liknande ber jag dig svara efter du provat det jag skrev om mitt inlägg som kommer i repris nedan:
Något som är kopplat till kryptering sker i S dator. Förklaras det i FUP?*
S raderade 3000 bilder natten till den 12e. Han glömde en socka från L i urklipp. Har han förklarat varför han gjorde raderingarna?
I S dator hade Telegram funnits installerat. L hade också Telegram. I S datorhistorik syns oförklariga händelser. Kanske inte så oförklarligt om S snabbt gick igenom Ls mobil och raderade deras Telegramchatt precis efter de 17 slagen. Händelserna registreras i alla synkade enheter, men ska inte lämna spår. Trots detta syns okända reggningar i S dator som har med ngt krypterat att göra.*
S kan ha loggat in på sin webmail via Ls mobil samtidigt som han raderade friskt. Han är tekniknörd och med största sannolikhet van med fjärrstyrning, men det tror jag inte det handlar om här. Det är nog snarare så att hans raderingar i Telegram via Ls mobil "väckt" hans slumrande dator som då hade synk med Telegram.*
Om du inte redan gjort följande, föreslår jag att du testar installera Telegram i din laptop och i mobil. Inkludera någon polare i uppdraget som har Telegram i mobilen. Fixa en del chatter er emellan varvat från laptopen och mobilen. Ta sen polarens mobil och radera allt ni chattat om plus att du passar på att checka din webmail och Drive från polarens mobil. Nån dag senare avinstallerar du Telegram från din datorn. Därefter kollar du hur din dator "uppträtt" den aktuella tidsperioden då du lånade polarens mobil.
-----