Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Aha, så om jag lånar 1 mkr till 0% ränta och köper morötter så är morötterna gratis? För mina arvingar får ju betala tillbaka lånet.
Skillnaden mellan dig och mig, utöver 30 års erfarenhet och 50 IQ-poäng, är att du inte förstår pengars värde eller bostäders. Under mina föräldrars era, jag är född på 1960-talet, så kunde man betala av hela sin bostad inom de 35 år som man arbetade. man ägde sedan sin bostad. Eftersom priserna nu 4-dubblats på kort tid och lönerna släpat efter så tar det istället 100 år. Kan du se att det är en stor skillnad på att äga sin bostad vid 65, och att äga hälften och ha ett lån på 4 mkr när man blir pensionär?
Har du tänkt på att om priserna helt bygger på den ränta man måste betala in, som du verkar anse, så måste priserna på bostäder i Stockholm halveras om räntorna fördubblas? Du tycker inte det verkar vara lite osäkert? Hur löser du det när det inträffar, fördubblar du din lön eller byter ner dig till halva boytan? kan du se att det gamla konceptet med priser som är kopplade till byggpriset är säkrare och mer långsiktigt?
Jag är inte intresserad av kukmäteri så du kan lägga ner ditt svamlande om IQ poäng. Tyder mest på att du har svårigheter att komma med relevanta invändningar.
Var har jag skrivit att det helt bygger på räntenivå? Den påverkar kanske mest av alla de aspekter som påverkar priset men det finns många fler. Fördubblas räntan så har inflationen också ökat, alltså ökar lönerna, värdet på lånet minskar och priserna på fastigheter ökar i nominella siffror. Kan man klara en övergångsperiod finns det inget bättre än inflation om man sitter på stora lån. Vilket gör det mer attraktivt att köpa fastigheter. Sen kostar inte räntorna hela min lön. Alltså behöver jag inte fördubbla min lön om räntan fördubblas. Snarare räcker det med att lönen går upp 10% för att motsvara kostnadsökningen. Min lön har redan gått upp mer än det sen jag skaffade mina lån.
Vidare har jag långt innan i denna tråden visat uträkningar där jag har utgått från 1993 års snittpris på hus att snittpriset på hus idag egentligen skulle tyda på att räntan var 3-4%. Det vill säga att köparna tar hänsyn både till utgiften för amorteringen samt tar höjd för högre ränta när man köper.
Vidare kan man inte ärva skulder. De regleras i dödsboet mot de tillgångar som dödsboet har. Oavsett så är det ett väldigt underligt resonemang att morötterna skulle vara gratis bara för att arvingarna betalar dem. Uppenbarligen är de inte gratis eftersom de betalas i ditt exempel. Om du får en födelsedags present av någon, brukar du tycka att de är några jävla snåljåpar som ger dig något som är gratis eftersom du inte har betalat något för presenten?
Frågan till dig är fortfarande varför är det så viktigt att du har 0 kr i skuld och miljoner i tillgångar i form av bostad när du dör. Är det inte mycket bättre att leva bättre under ditt liv och kanske lämna 1-2 miljoner mindre i arv?
Din generation eller dina föräldrars generation har inte betalat av lånen på 35 år för att bostäder var mycket billigare innan, lånen har betalats genom hög inflation.
Du måste dessutom vara klärvoajant eftersom du med säkerhet kan säga att de som köper idag inte kommer kunna betalat tillbaka på 100 år.
Det är vidare en fantasi att priserna innan endast skulle ha varit kopplade till byggpriset. I sådant fall skulle det inte funnits någon prisskillnad mellan 100kvm hus i Danderyd eller Gällivares utkant förr.