Citat:
Ursprungligen postat av
Notmyguru
Du verkar ha en ganska rejäl bildningslucka när det kommer till trafficking/människohandel.
Jag kanske inte bryr mig, på samma sätt som jag inte bryr mig om min sopgubbe har vettiga arbetsförhållanden och avtalsenlig lön?
Dessutom är trafficking/människohandel enbart ett symptom på underliggande juridisk trubbighet. En lagstiftning som förbjuder varor och tjänster som människor efterfrågar kommer alltid att bjuda in skumraskare. Bättre att avkriminalisera och uppmuntra kvinnorna att starta egna företag med mottagning istället för att huka i bilar och soprum.
Sen är det även så att man måste fundera på hur långt kundens ansvar ska sträcka sig i den här frågan. Är det intressant för kunden om säljaren har usla levnadsförhållanden? Om så, varför är det inte samma sak när man köper andra saker eller tjänster i andra sammanhang? Ska köparen av tjänsten fönsterputsning också känna ansvar för killen på stegen utanför fönstret så att inte denne far illa på sin firma? Nej, jag köper inte det resonemanget. Det handlar enbart om moralism och drivs av feminister som inte vill förlora valutan och hållhaken sex i sina egna relationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Notmyguru
Han kunde ha vänstrat med en jämbördig istället för att stödja en av de värsta formerna av utnyttjande av (och våld mot) utsatta unga kvinnor. Ingen, förutom hans sambo hade brytt sig om hans snedsteg.
Han kanske inte ville lägga ner en massa tid och energi på att värma upp en jämnårig tant? Han kanske bara ville doppa kuken en stund och sedan lägga den stunden åt sidan, ungefär som att du inte flirtar in dig hos en pizzabagare för att efterhand få mat. Du köper bara en pizza, äter upp den och glömmer bort hela saken.