2020-05-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Och idag hade de 0 döda.

Och? De har fortfarande folk som blir smittade. Dvs att fler kommer att dö och fler riskerar att dö.

Jag påstår inte att Sveriges strategi är bättre. Är också för en lockdown. Men då är det total lockdown som gäller.

Inga populistiska halvmesyrer som i Danmark.
Senast redigerad av Hockeytrunken 2020-05-15 kl. 15:16.
Citera
Medlem
Asmodeusvults avatar
En av de stora nyheterna på SVTs 14-sändnings efterprat var att Danmark nu rapporterar Ø noll döda.

De var däremot otydliga över hur många dagar efter Danmark som Sverige ligger.

När når vi noll?
Citera
Medlem
Något jag har funderat lite på... finns det någon systematik i att "ta av daga" pensionärer? Pensionsåldern höjs till 67... fler ska försörjas av färre arbetande. Vilka försörjer vi egentligen? Vart har dom pengarna gått? Skulle vara intressant med era åsikter.

Av någon anledning så verkar det händelsevis vara så att vi har en ökande äldre befolkning. Och att det här viruset slår mot äldre samt att Sverige inte stänger ned mer...
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vet du något om hur deras exit-strategi ser ut efter nedstängningen?

Här fanns en massa intressant klipp från just Japan och hur de hanterar epidemin där:
https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/

Nej, tyvärr.
Citera
2020-05-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nu pratar vi ju om den senaste månaden efter att ryssland började rapportera fall. Inte om 2019 och början av 2020.
Jag skall leta och lovar att återkomma i ärendet. Skönt att vi är överens om perioden januari-mars i alla fall, då.
Citera
2020-05-15, 15:14
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja det är i allra högsta grad intressant att jämföra hur människor beter sig.

I en fallet bryr sig inte en jävel om 2000 döda
Medans i andra fallet så bryr man sig enormt mycket om just detta.

Covid-19 har precis passerat 300 000 döda i världen.
Influensaviruset skördar upp emot 650 000 människor årligen.
Ingen jävel bryr sig om det heller. Men nu??

Kommer Covid-19 ens hinna upp i toppnoteringen från influensan innan året är slut?? 7 mån kvar. Jag är tveksam.
Nu är du där igen med din hemmasnickrade "logik".

Det är väl just för att "man bryr sig enormt mycket" som det "bara" har dött 300.000 hittills i världen. Hur många kommer det bli till slut vet vi inte och vi vet inte hur många det hade varit om "ingen jävel hade brytt sig". Säkerligen många många fler.

Men du kommer inte ta till dig av logiska argument nu heller antar jag...
Citera
2020-05-15, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Rysslands siffror är i linje med länder som gör masstestning. 6 milj testade. Nästan tre gånger så mycket som Sverige per invånare. De går in för att utrota viruset. Detta ser jag enbart från att läsa siffrorna. Ryssland kommer klara det här betydligt bättre än Sverige, och är mer måna om sitt folk, trots att de är en diktatur. Att Sverige inte kan vara bättre än diktatur är skam, skam, skam.

Och de rapporterar heller inte in döda ifrån äldreboenden. Som nästan ingen i världen gör.

Dock gör sverige och Belgien detta.

Så vi kan ju ta bort 70% av våra döda också om vi ska jämföra döda på sjukhus som de flesta rapporterar.
Citera
2020-05-15, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag skall leta och lovar att återkomma i ärendet. Skönt att vi är överens om perioden januari-mars i alla fall, då.

Du kan lyssna på media som redan varit inne på den höga dödligheten i Lunginflammation. Så du kan sluta leta.
Citera
2020-05-15, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är väl mycket bättre än att vi har 9000 döda och kurvor som pekar mot att vi kommer få 100.000 döda. Eller?

Eller skall vi kasta in handduken för att antalet döda inte genom ett trollslag plötsligt bli 0 per dag?
Jag försöker se framåt. Om kurvorna går ner känns det bättre än att de upp.
Men vet inte hur du är ihopskruvad..
Dom som bestämmer strategin är nog fan mer påverkade av totala antalet döda än plana kurvor hit och dit i olika regioner.
Norden och övriga kollar våra dödstal..Inga på kurvor med platåer.
Det är till för forskarna.
Ring till Danmark och fråga varför svenskar inte är välkomna.
!..dom skiter fullständigt i våra fina kurvor.
Senast redigerad av Snauzzer 2020-05-15 kl. 15:24.
Citera
2020-05-15, 15:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Och? De har fortfarande folk som blir smittade. Dvs att fler kommer att dö och fler riskerar att dö.

Jag påstår inte att Sveriges strategi är bättre. Är också för en lockdown. Men då är det total lockdown som gäller.

Inga populistiska halvmesyrer som i Danmark.
Jag tycker att Danmarks förhållningssätt verkar fungera utmärkt så här långt. Vi får se hur det fortskrider, jag tror att det kommer att gå utmärkt. Så länge de inte låter svenskar resa in i landet vilket jag naturligtvis beklagar då jag älskar Köpenhamn.
Citera
2020-05-15, 15:20
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Något jag har funderat lite på... finns det någon systematik i att "ta av daga" pensionärer? Pensionsåldern höjs till 67... fler ska försörjas av färre arbetande. Vilka försörjer vi egentligen? Vart har dom pengarna gått? Skulle vara intressant med era åsikter.

Av någon anledning så verkar det händelsevis vara så att vi har en ökande äldre befolkning. Och att det här viruset slår mot äldre samt att Sverige inte stänger ned mer...
Tror du seriöst att några tusen döda pensionärer gör något substantiellt i statistiken för över 2 miljoner pensionärer?
Vi får 300 nya pensionärer varje dag...
Citera
2020-05-15, 15:20
Medlem
Angående antal döda per capita:

Eftersom vi och Belgien och kanske nått ytterligare land är de enda som kontinuerligt redovisar antal döda på äldreboenden och INTE bara på sjukhus som de flesta andra så är det ju såklart totalt meningslöst att jämföra detta i nuläget.

Vi kan ta bort 70% av våra döda ifrån äldrevården och bara redovisa döda på sjukhus vi också och oj... vilka bra siffror vi fick helt plötsligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in