2020-05-15, 14:43
Medlem
Kissunges avatar
Nyss hemkommen från vårdcentralen. Det var länge sen jag kände mig så här frustrerad, liten och förnedrad.

För att göra en lång historia längre, så hade jag precis varit inne hos doktorn. Jag hade väntat 45 minuter längre än bokad tid, men det är helt ok. Jag förstår att det är massvis med folk som är oroliga för Corona och därmed tar upp tid.

När jag kommer ut från doktorn och går längst korridoren mot utgången, så ställer sig en sjuksköterska, av modell större, framför mig. Hon säger ingenting och trycker bara upp en termometer mot mitt huvud. Jag avvärjer genom att dra huvudet åt sidan och konversationen är som följer:

Jag: Oj, nej, tack, jag ska hem nu
Hon: Vi måste göra det här

Hon drar tempen återigen mot min panna och jag avvärjer åt sidan igen

Jag: men jag ska hem nu, jag är klar här
Hon: vi har fått order om att allas temperatur ska testas

Återigen drar hon upp tempen mot pannan, så jag puttar undan den med min hand

Jag: Men det är ingen mening. Jag har ju redan varit hos doktorn, jag ska hem nu

Hon säger ingenting och drar upp tempen mot mitt huvud IGEN

Jag: ta bort dina invandrarhänder, jag ska INTE kolla tempen
Hon: Vad sa du nu?
Jag: Jag sa att du ska ta bort dina händer från mig
Hon: Du sa något mer, säg igen vad du sa!
Jag: Jag sa att du skulle ta bort dina utländska händer från mig

Nu märker jag att temperaturen inte är viktig alls och hennes händer är nu på hennes höfter

Hon: Nu ska du lyssna på mig. Vi har fått order om att vi måste ta VARJE patienters temperatur och du säger då rasistiska saker till mig
Jag: Du menar "varje patients"..

Innan jag hinner säga något mer så ropar hon "Rodde! Kom hit fort!"

En manlig sjuksköterska dyker upp från ett rum bakom, frågar vad som händer och kvinnan drar en vals om att jag inte vill ta temperaturen för att hon är invandrare. Jag påpekar att så inte är fallet och förklarar läget: jag har precis kommit ut från läkaren, så det är ingen mening med att ta min temp nu.

Hon börjar halvskrika och säga "ok ok, tyst, det räcker" varje gång jag försöker förklara situationen för den här Rodde. Han tar givetvis hennes sida.

Det hela slutar med att de båda säger att jag måste gå ut därifrån nu och aldrig mer komma tillbaka. De säger också att jag kommer att polisanmälas nu direkt. Jag får aldrig riktigt något hum om exakt vad jag ska polisanmälas för eller ens varför jag blir utkastad.

Jag är typisk svensk och vill givetvis inte ställa till en scen, plus att jag ville gå ut redan från början. Mitt mål var utgången, ha ha! Så att jag blir utkastad känns inte speciellt jobbigt. Desto svårare har jag med det faktum att jag aldrig mer är välkommen och att jag ska polisanmälas.

Min fråga till Flashback är: vad kan de polisanmäla mig för? Har jag begått ett brott genom att säga "ta bort dina invandrarhänder"? Har de även rätt att porta mig från min lokala vårdcentral?

Det låter ju helt absurt i så fall. Jag planerar även att ringa min allmänläkare på måndag för att försöka reda ut situationen. Men hoppas att någon juridikkunnig kan hjälpa mig under tiden.
Citera
2020-05-15, 15:06
Medlem
Har du begått ett brott genom att kalla henne invandrare på ett nedlåtande sätt? Ja, faller under kapitlet om ärekränkning.

Kan vårdcentralen porta dig för vägran av tvångsvård? Nej, givetvis inte.

Har vårdcentralen begått felaktig handling? Ja, då de tänkte tvångsvårda dig utan lagstöd. De har dessutom inte journalfört handlingen (troligen). Smittskyddslagen medger inte att sköterskor skall gå med tempen och känna på varje patients panna. Nekar du vård är det bara läkaren som kan kvarhålla dig via tvångsvård.

Har sköterskan begått ett brott? Ja, i viss mån ofredande.

Är det ett fall för IVO? Om din utsaga stämmer (vilket det sällan gör på detta forum) är det föremål för tillsyn av IVO. Troligen agerade inte ens sköterskan på det viset som du beskriver, då ingen sköterska lär gå med tempen i högsta hugg och tvångsmäta varje patients panna.
Senast redigerad av Methos 2020-05-15 kl. 15:09.
Citera
2020-05-15, 15:26
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissunge
Nyss hemkommen från vårdcentralen. Det var länge sen jag kände mig så här frustrerad, liten och förnedrad.

För att göra en lång historia längre, så hade jag precis varit inne hos doktorn. Jag hade väntat 45 minuter längre än bokad tid, men det är helt ok. Jag förstår att det är massvis med folk som är oroliga för Corona och därmed tar upp tid.

När jag kommer ut från doktorn och går längst korridoren mot utgången, så ställer sig en sjuksköterska, av modell större, framför mig. Hon säger ingenting och trycker bara upp en termometer mot mitt huvud. Jag avvärjer genom att dra huvudet åt sidan och konversationen är som följer:

Jag: Oj, nej, tack, jag ska hem nu
Hon: Vi måste göra det här

Hon drar tempen återigen mot min panna och jag avvärjer åt sidan igen

Jag: men jag ska hem nu, jag är klar här
Hon: vi har fått order om att allas temperatur ska testas

Återigen drar hon upp tempen mot pannan, så jag puttar undan den med min hand

Jag: Men det är ingen mening. Jag har ju redan varit hos doktorn, jag ska hem nu

Hon säger ingenting och drar upp tempen mot mitt huvud IGEN

Jag: ta bort dina invandrarhänder, jag ska INTE kolla tempen
Hon: Vad sa du nu?
Jag: Jag sa att du ska ta bort dina händer från mig
Hon: Du sa något mer, säg igen vad du sa!
Jag: Jag sa att du skulle ta bort dina utländska händer från mig

Nu märker jag att temperaturen inte är viktig alls och hennes händer är nu på hennes höfter

Hon: Nu ska du lyssna på mig. Vi har fått order om att vi måste ta VARJE patienters temperatur och du säger då rasistiska saker till mig
Jag: Du menar "varje patients"..

Innan jag hinner säga något mer så ropar hon "Rodde! Kom hit fort!"

En manlig sjuksköterska dyker upp från ett rum bakom, frågar vad som händer och kvinnan drar en vals om att jag inte vill ta temperaturen för att hon är invandrare. Jag påpekar att så inte är fallet och förklarar läget: jag har precis kommit ut från läkaren, så det är ingen mening med att ta min temp nu.

Hon börjar halvskrika och säga "ok ok, tyst, det räcker" varje gång jag försöker förklara situationen för den här Rodde. Han tar givetvis hennes sida.

Det hela slutar med att de båda säger att jag måste gå ut därifrån nu och aldrig mer komma tillbaka. De säger också att jag kommer att polisanmälas nu direkt. Jag får aldrig riktigt något hum om exakt vad jag ska polisanmälas för eller ens varför jag blir utkastad.

Jag är typisk svensk och vill givetvis inte ställa till en scen, plus att jag ville gå ut redan från början. Mitt mål var utgången, ha ha! Så att jag blir utkastad känns inte speciellt jobbigt. Desto svårare har jag med det faktum att jag aldrig mer är välkommen och att jag ska polisanmälas.

Min fråga till Flashback är: vad kan de polisanmäla mig för? Har jag begått ett brott genom att säga "ta bort dina invandrarhänder"? Har de även rätt att porta mig från min lokala vårdcentral?

Det låter ju helt absurt i så fall. Jag planerar även att ringa min allmänläkare på måndag för att försöka reda ut situationen. Men hoppas att någon juridikkunnig kan hjälpa mig under tiden.

Varför inte bara ta tempen? det tar max 10sek kunde du inte stanna så länge?
Citera
2020-05-15, 15:27
Medlem
Sonny00s avatar
Det borde väl räknas som ofredande om man inte tillåts lämna en vårdcentral utan att genomgå en oönskad undersökning? Vad har personalen för rättigheter att hålla en person kvar mot sin vilja?

Det är ju en annan sak om temptagning är ett krav för att få träffa en läkare. Då har ju patienten ett eget val.

Äsch! Nu ser jag att Methos redan har sagt detta.
Citera
2020-05-15, 15:36
Medlem
SittFints avatar
Luktar ganska mycket påhittad historia men man vet ju aldrig. Det du sade kan gå under förolämpning. Vårdcentralen har ingen rätt att bara porta dig. Och personalen där har ingen rätt att tvinga dig ta tempen.

Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Vad är detta? Hur gammal är du? Det är extremt barnsligt att vägra att ta temp på en vårdinrättning under pågående pandemi.

Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Varför inte bara ta tempen? det tar max 10sek kunde du inte stanna så länge?
Har inte med saken att göra hur lång tid det tar. Hade de bett snällt hade jag samarbetat, men om de betedde sig som TS beskriver det så hade jag blivit förbannad.
Citera
2020-05-15, 15:40
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Luktar ganska mycket påhittad historia men man vet ju aldrig. Det du sade kan gå under förolämpning. Vårdcentralen har ingen rätt att bara porta dig. Och personalen där har ingen rätt att tvinga dig ta tempen.

Har inte med saken att göra hur lång tid det tar. Hade de bett snällt hade jag samarbetat, men om de betedde sig som TS beskriver det så hade jag blivit förbannad.

Sen tror jag inte en sekund på att det som TS beskriver hände, förnodligen vägrade han enbart för att det va en blatte som ville ta tempen och inget annat.
Citera
2020-05-15, 15:43
Medlem
Kissunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint

Precis. Om hon hade frågat först, så hade jag avböjt och förklarat att det inte behövs - eftersom jag ska ut. Om hon hade frågat igen så hade jag godtagit det och tänkt att hon kanske glömde göra det när jag satt i väntrummet tidigare.

Anledningen till varför jag vägrade är på grund av sättet hon gjorde det på. Utan ett ord, bara trycka upp tempen i ansiktet på mig. Lägg därtill konversationen som följde. Det var otrevligt och respektlöst.
Citera
2020-05-15, 15:47
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
TS, du betedde dig som en idiot, självklart ska du slängas ut. Gå tillbaka och be om ursäkt.

Den största idioten torde vara sköterskan. Att försöka tvinga en patient att genomföra en medicinsk undersökning och att dessutom försöka hindra denne att lämna vårdinrättningen är inte OK. Om jag vore TS skulle jag gå vidare med detta.
Citera
2020-05-15, 15:51
Medlem
Kissunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Den största idioten torde vara sköterskan. Att försöka tvinga en patient att genomföra en medicinsk undersökning och att dessutom försöka hindra denne att lämna vårdinrättningen är inte OK. Om jag vore TS skulle jag gå vidare med detta.
Ja, hon ställde sig framför mig. Vad jag inte nämnde i första inlägget är att när jag drog huvudet åt sidan, så tog jag även ett steg åt sidan - vilket hon också gjorde. Inte så att hon bokstavligen försökte blockera mig som en försvarare i fotboll, men tillräckligt för att jag skulle behöva vidröra henne/skyffla henne åt sidan för att ta mig fram. Korridoren är ganska liten.

Jag är faktiskt inte så intresserad av att anmäla eller dra någon inför domstol. Det har jag varken tid eller intresse för. Däremot skulle det ju vara bra att rapportera det högre upp i näringskedjan på sagda vårdcentral. Framförallt då jag tror att beteendet kan kännas jävligt obekvämt och olustigt för äldre, kvinnor och mindre människor.

Tack för ditt inlägg.
Citera
2020-05-15, 17:38
Medlem
Utan att vara någon expert gissar jag på att:

- De inte har rätt att tvångsvårda dig och du har rätt att avbryta pågående behandling när du så önskar.
- De har rätt att avisa dig från platsen EFTER att du tagit upp sköterskans invandrarhänder. De kan på goda grunder se det som kränkande beteende mot personalen, något jag inte tror att sjukhuspersonal måste tolerera.
- De har rätt att polisanmäla dig om de tror att du begått ett brott.
- De har ingen rätt att porta dig från sjukhuset eller neka dig vård i framtiden

Hade jag varit dig hade jag låtsas varit autistisk eller något för att få sköterskan att lämna mig ifred. Att hålla på med passivt aggressiva kommentarer om invandrarbakgrund är bara att ställa till det för sig själv. Vi lever trots allt i Sverige och det är oftast olagligt att såra någons känslor med ord.
Citera
2020-05-15, 19:41
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Uppdiktad historia. De kollar såklart inte din temp EFTER läkarbesöket. Då har du redan hunnit smitta alla om du haft feber.
Citera
2020-05-15, 21:33
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Uppdiktad historia. De kollar såklart inte din temp EFTER läkarbesöket. Då har du redan hunnit smitta alla om du haft feber.

Så din logik varje gång någon ifrågasätter ett konstigt beteende är denna: Det vore ett konstigt beteende av dem så därför ljuger du.

Vilken underbar värld vi måste leva i där ingen någonsin gör fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in