2020-05-15, 14:49
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Se mitt fetade.
Du skriver ordet "utredningen" på ett sätt som att du förutsätter att Örebropolisens utredare sitter och följer Flashback-giganternas spekulationer.
Det är självklart att polisen följer alla diskussioner på Flashback.
Lika självklart är det att de inte tror på allt som står men de kan nog få intressanta uppslag härifrån.
Citera
2020-05-15, 14:52
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Honan svarade idag 13:03 utförligt i inlägg #104216 vad hon gjort, och hur långt hon kom.
Hon ansåg att media borde ta över och granska detta. Instämmer. Svårt att göra som amatör.

Håller med om din slutsats. Det var därför jag drog upp ekonomin kring geo-cachetouren igen. Den verkar ju inte ha granskats i detalj av juristerna, innan rättegången. Jag hoppas också på mera fakta kring cacherna , och om de var viktiga inför USA-resans geo-event. Kanske finns här svar som stärker ett motiv, hur obegripligt det än kan vara.
Det är konstigt att ingen journalist är intresserad.
Annars tycker jag att de här penningtransaktionerna borde vara något för utredningen att undersöka.
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om nu kommunen (eller annan som har hand om utbetalningen/utbetalningar) slarvat med att få in en redovisning för utbetalda medel måste det vara enkelt att kolla VEM som varit mottagare (via kontonr) för geoeventet.

Snälla NA gräv!
Nu menar jag inte att man ska lämna ut kontoutdrag.
Kommuner lämnar bidrag till alla möjliga organisationer och föreningar.
Som motprestation vill de ha redovisning av projekten och hur pengarna har använts.
Det handlar inte om detaljsummor på olika konton.
Det brukar vara offentliga uppgifter.
Citera
2020-05-15, 14:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Om jag blödde så där mycket vid sex som SD beskriver i början (speciellt där på kontoret), så skulle jag sannerligen söka upp min barnmorska/gynekolog och begära en undersökning eftersom det skulle kunna indikera sjukliga cellförändringar i underlivet.

I början av sin berättelse så beskrev han det som rätt slafsigt, men insåg väl att det lät väldigt överdrivet och drog ner till att det var knappt synbart. Antagligen pga att han i början inte visste mycket eller hur lite blodspår man säkrat hos honom, på kläder eller på kontoret. När han sedan fick se att det inte alls rörde sig om så mycket, så ändrade han det till att hon blödde väldigt lite när dom hade sex.

Jag tycker att personligen att man kan se ett mönster i hur han justerar sina "berättelser" i takt med vilka bevis som läggs fram. "Smooth operator", skulle jag kalla honom för.
Det verkar ju ha spekulerats en hel del både från polisens och SD:s håll angående vilket blod som skulle kunna finnas hemma hos SD, och hur det i så fall skulle kunna ha hamnat där. Det var väl polisen som hittade, och SD som sedan försökte hitta förklaringar. Men mer intressant måste väl ändå vara vad som objektivt har kunnat konstateras av NFC. Dit hör blodet på shortsen som hittades redan den första kvällen, och vad jag kan förstå var det det enda (det visade sig väl senare vara SD:s eget blod som fanns på dem). Lyssnar man på vad experten Daniel Wiberg sade i rättegången så kunde NFC t.ex. inte slå fast att det var blod på den tops (S099) som hade dragits på SD:s tvättmaskin.
Senast redigerad av Draifos 2020-05-15 kl. 15:10.
Citera
2020-05-15, 14:54
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Svar på din första fråga: mig veterligen har det inte presenterats vare sig att man över huvud taget har granskat ekonomin för geocacheturen i Örebro så att det kan uteslutas att MGM har använt medel av de han ansvarat för, eller något resultat därav.

Om motivbilden där detta kunde tänkas ingå är relevant eller inte, kan rimligen inte bedömas om men inte ens har undersökt den. Motivbilder har f ö många gånger ändrats eller vidgats i HR.

Övrig argumentation lämnar jag därhän.
Innan det är utrett kan ingen bedöma om det är relevant för mordutredningen eller inte.
Åklagaren borde definitivt utreda detta.
Citera
2020-05-15, 14:55
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Om jag blödde så där mycket vid sex som SD beskriver i början (speciellt där på kontoret), så skulle jag sannerligen söka upp min barnmorska/gynekolog och begära en undersökning eftersom det skulle kunna indikera sjukliga cellförändringar i underlivet.

I början av sin berättelse så beskrev han det som rätt slafsigt, men insåg väl att det lät väldigt överdrivet och drog ner till att det var knappt synbart. Antagligen pga att han i början inte visste mycket eller hur lite blodspår man säkrat hos honom, på kläder eller på kontoret. När han sedan fick se att det inte alls rörde sig om så mycket, så ändrade han det till att hon blödde väldigt lite när dom hade sex.

Jag tycker att personligen att man kan se ett mönster i hur han justerar sina "berättelser" i takt med vilka bevis som läggs fram. "Smooth operator", skulle jag kalla honom för.

Har för mig att om man använder kopparspiral och är en utav dem som har oturen att man blöder ibland ,så är det i så fall något åt det hållet ,men då kan man ju vänta tills blödningen gått över ,eller ?hmm!!?
Citera
2020-05-15, 14:58
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ok jag har inte 100% koll på tidslinjen för ansökan om skilsmässa-skilsmässa-flyttad HD det erkänner jag, har ändå för mig att det drog ut på tiden att flytta ut. Någon annan med koll?
Det med familjeterapi: ok de försöker med familjeterapi, den misslyckas men efter att LW mördas under fruktansvärda former med SD som huvudmisstänkt så åker Ds på USA-resa för okända anledningar. Inga skäl de har angett till familj eller vänner bör läsas som sanning om man granskar kritiskt. Man kan tänka sig mycket kring den resan.

Vill ändå lägga till att dessa SD+HD-teorier endast är teorier med relativt svaga grunder och inget som kan eller ser ut att kunna bevisas. Om dessa teorier stämmer helt/delvis så är det nog troligt att HD är den som kan komma att ångra sig och kanske möjligtvis erkänna om någon av dem. Men allt är BARA TEORIER/SPEKULATIONER för att förtydliga.

Men visst verkar det som att både SD och HD verkar nöjda re efter att LW "gått bort" ?

Kan det verkligen ha varit så att bråket omkring en logglista där det syntes att HD:s logg tagits bort utav LW är upprinnelsen till det som hände bakom planket?
Och med vetskapen om att resan till USA var ett sätt att kunna fly från ansvar osv. ?

(spekulation)
Citera
2020-05-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det verkar ju ha spekulerats en hel del både från polisens och SD:s håll angående vilket blod som skulle kunna finnas hemma hos SD, och hur det i så fall skulle kunna ha hamnat där. Men mer intressant måste väl ändå vara vad som objektivt har kunnat konstateras av NFC. Dit hör blodet på shortsen som hittades redan den första kvällen, och vad jag kan förstå var det det enda (det var väl för övrigt SD:s eget blod som fanns på dem). Lyssnar man på vad experten Daniel Wiberg sade i rättegången så kunde NFC t.ex. inte slå fast att det var blod på den tops (S099) som hade dragits på SD:s tvättmaskin.

Där jag började diskutera det här med blod nu så skrev jag så här:

Citat:

Vad jag syftade på var att SD tog i å det grövsta från början eftersom han inte visste hur mycket blod och vems blod man hade hittat i hans bostad och på plagg eller VART man hade hittat det.
Han garderade sig med denna förklaring eftersom han såklart har paltat runt efter mordet. Det är väl såklart därför historian om att LW har penetrerat sig med en cykelsadel osv har uppkommit. Skjortsen som senare skulle visa sig vara SD's blod ville SD till en början förklara att dessa kunde ha legat i badrummet, på altanen, bilen, garaget, tvättstugan, toaletten. Ungefär som när han beskrev på vilka ställen de hade haft sex på.
Ja, ungefär överallt där man skulle kunna finna blod.
Han sa att de hade haft sex på en matta, men som han nu hade slängt på tippen eller sålt.
DNA är väl en sak, men blod är en annan vilket kräver en förklaring.

I efterhand, när resultaten från NFC kom och han fick tillgång till FUP så ändrade han sin otroliga historia och sa att hon knappt blödde alls. För då kunde han andas ut?
Hade det visat sig att man hittat fler blodspår, så hade han garanterat bitit sig fast vid att hon blödde slafsiga mängder när de hade sex. På ungefär samma sätt som när han beskrev att han fick blod i hela ansiktet och på tröjan när de hade sex på kontoret den 11e.

Nånting som fastnade väldigt hos mig är i förhör med HD's väninna var att hon sa att D-ssons hade berättat för henne att polisen skulle hitta blodspår efter LW i huset. Minns jag inte helt fel, så sa dom även till henne att Polisen skulle kunna hitta DNA från dom på brottsplatsen.

Känns ju misstänkt?
Förstår du vad jag menar med "anpassad historia"..? Jag pratar egentligen inte om VEMS blod som finns vart - jag pratar mer om varför han hittade på denna historia och att det skulle kunna tyda på att han visste att man skulle kunna ha hittat LW's blod på alla nämnda platser. Han har ju varit noga med att undanröja bevis, men inte kunnat vara helt säker på att han missat nånting genom att ex ställt en väska med blodiga plagg i på cykeln.

EDIT: Tycker det är uppenbart att dessa två samt SOA har försökt förekomma Polisen och utredningen genom att se till att prata med vänner och bekanta INNAN dessa blir förhörda (vännerna osv).
Kändes dock som ett grovt övertramp om de även lyckades få med dottern på deras framtåg:
Det var ju nån vuxen som var kopplad till kaninhoppningen som berättade att dottern hade kommit en dag helt spontant och berättat att någon försökte sätta dit sin pappa genom att plantera ut saker i deras hem (i detta fall rörde det sig om en nyckel som de hade pratat om under storstädningen). Sen var det inget mer med det, ungefär.

Obs.. Nu är detta enbart spekulationer i fall att SD är den skyldige.
Är han INTE den skyldige, så bortse.
Här råder ju delade meningar, men ingen av oss kan ju säkert veta och därför så är det väl mest hans och hans närmstas beteende vi kan diskutera.
JAG vet i alla fall inte om han är skyldig eller oskyldig, men har ju en del frågor gällande SD & Co's agerande som känns suspekt i mina ögon.
Senast redigerad av uncommon-name 2020-05-15 kl. 15:41.
Citera
2020-05-15, 15:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Men visst verkar det som att både SD och HD verkar nöjda re efter att LW "gått bort" ?

Kan det verkligen ha varit så att bråket omkring en logglista där det syntes att HD:s logg tagits bort utav LW är upprinnelsen till det som hände bakom planket?
Och med vetskapen om att resan till USA var ett sätt att kunna fly från ansvar osv. ?

(spekulation)

Läser man vittnesmål i FUP så verkar de inte jättenöjda utan rätt slitna dock. De konflikter som varit är väl givet att de redan från början vet att de kommer att bli granskade.
Det att de umgås skulle inte jag nödvändigt tolka som likgiltighet eller att hålla en fasad som en del verkar tänka. Dessa människor har ränt runt och postat selfies från deras äventyr i många år.

I FUP liksom i tråden uppger en del att SD är nästan alltid på gott humör, trevlig men kan bli ironisk eller sarkastisk. En postare här i tråden kallade honom för "smooth operator" i hur han kommenterar uppgifter som delges i förhör.
Jag undrar om det inte kan vara så att han helt enkelt utvecklat en tendens till att vara något passiv aggressiv? HD hade varit sjuk i många år, och det är förvisso fult att vara otrogen under den tiden. Dock är det väl ändå så att det kan vara en skrämmande upplevelse för närstående om någon blir deprimerad med suicidrisk. Han stannade ändå hos HD och må ändå varit hyfsat uppmärksam, tassat på tå ibland och pushat ibland i ganska många år. *
Detta kan ju påverka inställningen till att HD ville finnas i närheten i en kris som har koppling till dem och derastidigare äktenskap.

På samma sätt kan jag tänka om SDs svärföräldrars reaktion som många förvånas över. Jag tror helt enkelt att det att han stannat hos HD under hennes svåraste år ändå väger över i den positiva vågskålen.

*Edit: något av vittnen i FUP nämner i förbigående att SDs bror hade psykiska besvär. Oklart om omfattning och tidpunkt ifall detta stämmer men det kan ju påverka i att han blir vad en del menar är undvikande. Familjer där någon är sjuk och ska tas hänsyn till och vara uppmärksam på kan nog ge en grogrund för lite skeva beteenden som även kan ses i umgänget utanför familjen.
Hittar på lögner om att man inte har tid att komma och fika för man tänker personen blir upprörd eller ledsen om man säger "nej, har inte lust, jag kollar ishockey".
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-05-15 kl. 15:37.
Citera
2020-05-15, 15:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Där jag började diskutera det här med blod nu så skrev jag så här:

Vad jag syftade på var att SD tog i å det grövsta från början eftersom han inte visste hur mycket blod och vems blod man hade hittat i hans bostad och på plagg eller VART man hade hittat det.
Han garderade sig med denna förklaring eftersom han såklart har paltat runt efter mordet. Det är väl såklart därför historian om att LW har penetrerat sig med en cykelsadel osv har uppkommit. Skjortsen som senare skulle visa sig vara SD's blod ville SD till en början förklara att dessa kunde ha legat i badrummet, på altanen, bilen, garaget, tvättstugan, toaletten. Ungefär som när han beskrev på vilka ställen de hade haft sex på.
Ja, ungefär överallt där man skulle kunna finna blod.
Han sa att de hade haft sex på en matta, men som han nu hade slängt på tippen eller sålt.
DNA är väl en sak, men blod är en annan vilket kräver en förklaring.

I efterhand, när resultaten från NFC kom och han fick tillgång till FUP så ändrade han sin otroliga historia och sa att hon knappt blödde alls. För då kunde han andas ut?
Hade det visat sig att man hittat fler blodspår, så hade han garanterat bitit sig fast vid att hon blödde slafsiga mängder när de hade sex. På ungefär samma sätt som när han beskrev att han fick blod i hela ansiktet och på tröjan när de hade sex på kontoret den 11e.

Nånting som fastnade väldigt hos mig är i förhör med HD's väninna var att hon sa att D-ssons hade berättat för henne att polisen skulle hitta blodspår efter LW i huset. Minns jag inte helt fel, så sa dom även till henne att Polisen skulle kunna hitta DNA från dom på brottsplatsen.

Känns ju misstänkt?
Förstår du vad jag menar med "anpassad historia"..?

EDIT: Tycker det är uppenbart att dessa två samt SOA har försökt förekomma Polisen och utredningen genom att se till att prata med vänner och bekanta INNAN dessa blir förhörda (vännerna osv).
Kändes dock som ett grovt övertramp om de även lyckades få med dottern på deras framtåg:
Det var ju nån vuxen som var kopplad till kaninhoppningen som berättade att dottern hade kommit en dag helt spontant och berättat att någon försökte sätta dit sin pappa genom att plantera ut saker i deras hem (i detta fall rörde det sig om en nyckel som de hade pratat om under storstädningen). Sen var det inget mer med det, ungefär.

Jag vet vad du menar med anpassad historia men jag tycker inte det är konstigt att han ger vad han ser som rimlig förklaring av de möjliga han kan ha kännedom om när han konfronteras med uppgifter.

Blod som blandas med andra kroppsvätskor behöver ju inte vara så att det är mycket blod i sig för att det kan vara "slafsigt" och smetas ut över en hyfsat stor yta på hud, kläder, golv eller annat. LW behöver inte haft kraftiga blödningar för att han ska bli blodig i ansiktet och blodat ned tröjan ganska hyfsat om hon satt sig över hans ansikte för oralsex. Många tycker nog det är osmakligt men av LWs väninnas uppgifter så verkar det som att LW hade drag av att vara sexuellt ohämmad.
Citera
2020-05-15, 16:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
SD fick ett mejl 23.32 enligt fup, där framgår även vem som skickat. Vet ej om mejlet var jobbrelaterat men ett mejl fick han, det var på grund av det mejlet han sedan öppnade datorn 23.34.

Edit: Det var inte HD som skickade mejlet, ej heller någon av de andra som antytts vara med i någon slags "komplott".

Du kan knappast veta att SD öppnade datorn 23:34.

Enligt IT_foresikern (nu pratar jag om vad han sa i rätten, det är det som gäller)hade det synts om du öppnat ett mail eller en fil.

Dessutom är det som sker 23:34 enbart under två sekunder; 23:34:16- 23:34:17.

Det är helt "tyst mellan 23:01- 00:00, förutom de händelser som sker dessa två sekunder. Det finns ingen logik i det.
Citera
2020-05-15, 16:02
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy

(spekulation)

Ja de verkar nöjda och bekymmersfria, i alla fall när de befinner sig utanför häkten. Det är om teorin stämmer problemet på sätt och vis, de har i sådana fall gjort det för hämnd och för att skapa en för de bättre, problemfriare vardag. Om de inte skördar framgångarna och myser och njuter av varandras sällskap så blir ju resultatet mer eller mindre noll. Om teorin skulle stämma så är USA-resan intressant som del av planeringen, när den bokades till exempel. Minns att det i loggar kan läsas att Ds antingen strular kring resan eller vill ge sken av att strula kring resan med tvekan/"tvekan" kring genomförandet.

Personligen tror jag det med loggarna inte var avgörande men vem vet? Känns futtigt jämfört med allt annat.
Citera
2020-05-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag vet vad du menar med anpassad historia men jag tycker inte det är konstigt att han ger vad han ser som rimlig förklaring av de möjliga han kan ha kännedom om när han konfronteras med uppgifter.

Blod som blandas med andra kroppsvätskor behöver ju inte vara så att det är mycket blod i sig för att det kan vara "slafsigt" och smetas ut över en hyfsat stor yta på hud, kläder, golv eller annat. LW behöver inte haft kraftiga blödningar för att han ska bli blodig i ansiktet och blodat ned tröjan ganska hyfsat om hon satt sig över hans ansikte för oralsex. Många tycker nog det är osmakligt men av LWs väninnas uppgifter så verkar det som att LW hade drag av att vara sexuellt ohämmad.

Ok, men då är det ju ändå märkligt att man inte funnit blod i några av LW's trosor där man hittat säd från SD? Inte heller i några andra av hennes trosor där andra män identifierats har man funnit spår av blod. För att förtydliga, så är dessa hämtade ur hennes tvättkorg. Man har heller inte funnit blod på de trosskydd som hon använt och som man hittat i soptunnorna.

För MIG faller den där förklaringen väldigt, väldigt platt.
Men du får tro vad du vill.

EDIT:
För att citera SD själv: "Där på kontoret hade jag ju liksom i hela ansiktet utsmetat och halsen och eh usch eh, då ser det ut som det varit litervis, men det är det ju såklart inte.."

Men att ändå använda ordet litervis.... och inte ett enda spår av blod i hennes underkläder?
Med andra ord så kan hon inte:
1) Haft mens året runt
2) Blött ungefär "100 procent av gångerna" som SD sa i förhör.
Senast redigerad av uncommon-name 2020-05-15 kl. 16:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in