2020-05-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Okej.
Men då hoppas jag att morgondagens siffror accepteras av dig med trots att kanske 12 döda inte passar in i din bild.
Deal?
Och varför skulle det gå från 117 till 12 på en dag?
Citera
2020-05-15, 14:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ryssland? Lägg till en nolla på alla siffror.
USA siffror då?
Citera
2020-05-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det ligger på 70-75 per dygn.
Och det är givetvis för högt att ligga kvar på under framtiden.
Siffrorna måste komma nedåt rätt så snart.
Det tycker jag med.

Men vi bör nog kunna lägga ned snacket om att vi i Sverige fuskar med siffrorna.
Skulle det mot all förmodan skett så skulle man givetvis sett till att ha lägre siffror.
För dagens siffror är ingen glad eller nöjd med.

Det kommer att gå kraftigt nedåt inom en vecka eller två med tanke på vad vi nu ser på antalet inlagda på IVA och på sjukhusen som minskar drastiskt.

Dödsfallen släpar ju också efter medans IVA vården är i realtid.

Ingen region i hela landet har redovisat ökade antal inlagda de senaste 5 dygnen. Även detta är mycket bra.
Citera
Medlem
Klart att andelen på IVA minskar hela tiden när man låter gamlingarna dö som flugor utan att ens få IVA-platser. Helt enligt socialdemokraternas och folkhälsomyndighetens strategi.
Citera
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nu när Sydamerika kollapsat på flera håll som Brasilien, Ecuador och ett par till så är det bara Afrika kvar.

Kommer det hända tror ni eller kommer de klara sig? Och i så fall varför?

Eller blir det så att det saknas resurser så de riktiga siffrorna här kommer aldrig ens vara i närheten av sanningen?

Afrika kommer nog klara sig hyfsat pga ung befolkning och dom multisjuka redan dött innan Corona.

Dock kommer vi som vanligt inte bry oss så värst när det dör några miljoner i Afrika. Kolla 1994 när man slaktade 1 miljon i Rwanda. Då var alla rubriker om fotbolls-vm.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tegnell sa 70-75 döda/ dygn.

Det blir det om man fördelar 50-115 döda som rapporteras vardagar med 15-30 på helgerna.

Det blir runt 70-75 om dagen när de avlidna plottas ut på rätt dag.

Många verkar jättearga hur Tegnell kan stå så lugn och bara rapportera hur det dör JÄTTEMÅNGA men tänk då på att FHM har modeller som uppdateras löpande.

Dessa modeller visar på x antal döda i Sverige när detta är över och den siffran var för länge sedan över 3646. Tegnell och Persson har levt med dessa siffror länge. Det är givetvis inget de önskar men de är mentalt förberedda.

Exakt vad antalet döda de räknar med vet jag inte men jag tror det ligger närmare 10.000 innan det är slut för den här gången.

Låter jättemycket, särskilt när man jämför med vissa grannländer men jag tror att dessa grannländer kommer "komma ifatt" oss med tiden. Det är givetvis inget jag hoppas på eller blir glad för men i slutändan tror jag det blir så.

Influensa tar vissa år 2000-3000 personers liv - ungefär samma åldersfördelning och samma riskgrupper.

Covid 19 är den värsta pandemin vi haft - INGEN var immun sedan tidigare och det finns inget vaccin redo på länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
117 nya döda på en FREDAG? brukar inte dödsfallen från helgen läggas till på tisdagar? dom kanske bara släpar efter lite

Fredagar brukar väl vara värst om jag inte minns fel..
Citera
2020-05-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg

Herregud.
Du vet inte att rapporteringen på helgen ligger typ nere och sedan räknas upp under veckan.
Suck.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
De är bra. Frågan är om de beror på att färre behöver vård eller om färre släpps in för vård.

Färre behöver vård. antalet inlagda på sjukhus överhuvudtaget minskar också. I ALLA regioner. Ingen region har rapporterat en ökning de senaste 5 dagarna.

Mycket positivt alltså och vi har fått den utveckling vi längtat efter så länge.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
För att det där är rapporterade fall och de är eftersläpande. På helgerna är det alltid lägre. Här är en bild på hur det egentligen ser ut om man kollar på dödsdatum:
https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2020-05-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det kommer att gå kraftigt nedåt inom en vecka eller två med tanke på vad vi nu ser på antalet inlagda på IVA och på sjukhusen som minskar drastiskt.

Dödsfallen släpar ju också efter medans IVA vården är i realtid.

Ingen region i hela landet har redovisat ökade antal inlagda de senaste 5 dygnen. Även detta är mycket bra.

Jag ropar inte hej förrän det är bekräftat och klart.
Såpass skeptisk är jag av min läggning.
Citera
2020-05-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tror vi kan börja räkna ut att Tegnell och co låter människor dö före att de läggs in på IVA för hålla ner kurvorna. Kan inte tolka det annorlunda då fokus på varje pressträff handlar om hur bra det är att IVA går ner men man pratar knappt om att 117 nya döda rapporteras.
Vår grannländer rapporterar 1-3 dödsfall men vi pratar om IVA.

Finn ett fel säger jag

Nu säger jag inte att Sverige sköter det bra. Men olika länder rapporterar olika.

Nu minns jag inte om det var Norge eller Danmark. Men någon av dem rapporterade endast dödsfall av de som dött på sjukhus. De som dör hemma eller någon annanstans räknas inte in i som döda i Corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in