Citat:
Ursprungligen postat av
Pethuglin
Tegnell sa 70-75 döda/ dygn.
Det blir det om man fördelar 50-115 döda som rapporteras vardagar med 15-30 på helgerna.
Det blir runt 70-75 om dagen när de avlidna plottas ut på rätt dag.
Många verkar jättearga hur Tegnell kan stå så lugn och bara rapportera hur det dör JÄTTEMÅNGA men tänk då på att FHM har modeller som uppdateras löpande.
Dessa modeller visar på x antal döda i Sverige när detta är över och den siffran var för länge sedan över 3646. Tegnell och Persson har levt med dessa siffror länge. Det är givetvis inget de önskar men de är mentalt förberedda.
Exakt vad antalet döda de räknar med vet jag inte men jag tror det ligger närmare 10.000 innan det är slut för den här gången.
Låter jättemycket, särskilt när man jämför med vissa grannländer men jag tror att dessa grannländer kommer "komma ifatt" oss med tiden. Det är givetvis inget jag hoppas på eller blir glad för men i slutändan tror jag det blir så.
Influensa tar vissa år 2000-3000 personers liv - ungefär samma åldersfördelning och samma riskgrupper.
Covid 19 är den värsta pandemin vi haft - INGEN var immun sedan tidigare och det finns inget vaccin redo på länge.