2020-05-15, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Kan du länka Expressen?

Det är i den delen som kallas GT och det är en s.k. Premium-artikel där man måste vara prenumerant. Men här är länken:

https://www.expressen.se/gt/wilmas-ex-pojkvan-jag-madde-inte-sa-bra-faktiskt/

Kanske finns utdraget i papperstidningen, som man kan köpa på stan.
Citera
2020-05-15, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
Reagerade också på detta men har dragit slutsatsen att det var helt enkelt så deras förhållande fungerar. De bråkade konstant utan att flytta ifrån varandra. Business as usual helt enkelt. Tror inte Wilma hade någonstans att ta vägen dessutom.
Sista sms hon skriver är ju att dammsugaren är trasig, även om det då periodvis var slut dem emellan fick Wilma bo kvar.
Dock framkommer det oxå att även när de var ihop,så slänges hon ut,eller nekades komma hem..
Det var minst sagt ett mkt giftigt förhållande med extremt tvära svängar...
Minns kommendant nämt detta tidigare i tråden,hur illa han behandlade henne..
Senast redigerad av Gulabilen 2020-05-15 kl. 12:20.
Citera
2020-05-15, 12:17
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det är i den delen som kallas GT och det är en s.k. Premium-artikel där man måste vara prenumerant. Men här är länken:

https://www.expressen.se/gt/wilmas-ex-pojkvan-jag-madde-inte-sa-bra-faktiskt/

Kanske finns utdraget i papperstidningen, som man kan köpa på stan.
Tackar!

Dock är väl de förhöret de som står i FUP:en?
Senast redigerad av Horrorgram 2020-05-15 kl. 12:19.
Citera
2020-05-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Självklart är det hennes hand om det inte är hans, men det har nog inte undersökts om hans är utesluten och det är hennes iom att det inte finns någon hand från henne .. annars borde det stått i fupen.

Tycker handavtrycket är intressant och borde utredas. Kan ju bl a säga något om händelseförloppet. Ev. finns något i "slasken". Men eftersom fotot finns i fup:en borde i konsekvensens namn även där finnas redovisning av vems blod/ handavtryck det var. Och nog borde det uteslutas att det inte tillhör annan person än gm eller W?
Citera
2020-05-15, 12:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Hon har eg inte så mycket skador på huvudet inga livshotande iaf, möjligtvis tuppa hon av..
Knivmord tror jag mer pga stänkbilderna

Upprepat trubbigt våld mit ansiktet med brott i ögonhålan, och troligt våld ed vasst föremål i pannan

” I pannan centralt ses en tvärgående 10 x 2 cm stor hudskada med ställvis blottat ben i botten och synliga ytliga strimformade tvärgående skador på skallbenet. I den högra kanten ses en triangulär hudflik vilken sträcker sig in ca 1 cm i hudskadan. I den vänstra kanten ses en hudflik vilken sträcker sig in ca 4 cm i skadan. Kanterna är svårbedömda men ter sig skarpa. ”

Utlåtande Skador
- En blånad till höger i pannan (15)
- Blånader till vänster i pannan och på den vänstra delen av ansiktet (17, 21)
- Ytligt krossår och blånad vid det vänstra ögat med brott på den vänstra ögonhålans golv (14, 20)
- Hudskada i pannan, hudskada på det högra övre ögonlocket med skador i den högra ögonhålan och i den högra ögonhålans tak (16, 18)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auto29
tveksamt
jag tror hon dog i sängen av sina skador men blev inte liggande där så länge att liklukt började eftersom likhundarna markerade inte på sängen.
han släpade in henne i badrummet och sen tror jag att hon låg där ett tag innan han lyckades klargöra sina tankar hur han ska komma ur det här. hon kan ha blivit likstel och blev tvungen att bryta vissa delar..

Citat från FUP s. 101:
” Genomsökningen av tvårumslägenheten på femte våningen i ett flerfamiljshus genomfördes under ”sterila” förhållanden av Polizeihauptmeister Nagel och likspårhunden ”Devel”. Härvid användes spårsäkringsoverall, munskydd, skoskydd och engångshandskar. Här markerade likspårhunden ”Devel” tydligt och övertygande på dubbelsängen i den misstänktes lägenhet. ”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Ingen orsak.
Jag är inte helt säker på att fadern inte har "hjälpt" till. Vännerna verkar ju ha skyddat honom på något vis. Finns en förklaring om en vän som påstår att någon vakt ska ha sett Wilma inne på Elgiganten (om jag ej missminner mig) när Wilmas familj är på besök hos T.

Nej detta fall känns väldigt oklart om han är helt ensam att transportera bort kroppen eller om han har haft hjälp. Ja, precis, jag läste den delen, med den vakten som tillfrågas och enligt honom berodde det väl på att de i dåläget bara trodde hon hade "rymt/stuckit" av egen fri vilja och att det var någon som jobbade på Elgiganten som hade sagt till någon att de sett henne, vilket han senare skrev till T att det inte var hon för tjejen på Elgiganten hade rosa hår..Men alltså jag vet inte, hela denna historia känns så extrem, jag fattar inte hur T förhör efter förhör orkar förneka och om någon människa runt honom vet något så hoppas jag att de kan kliva fram och berätta, men samtidigt så kan det kanske vara så att han har gjort det ensam.. Jag blir inte klok på det och jag skulle inte våga yttra mig tvärsäkert om varken det ena eller det andra, förutom att han själv är inblandad i det då såklart.
Citera
2020-05-15, 12:20
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Men du skrev att hon dog i sängen. Hade hon tagit sig dit medan hon blödde hade det varit mer blod där i så fall. Att hon kan ha tagit sig till hallen eller badrummet är inte osannolikt, men inte till sängen.
Nej jag skrev inte att hon dog i sängen!!
Hon skrev under sin dödsdom och med det avses ungefär samma som när Lars Vilks ritade sina muhammedkarikatyrer.
Jag menade alltså att hon agerade enligt någon form av kvinnlig logik; när det är obehagligt eller gör ont tar man sig till sängen.
Och att hon sedan för egen maskin eller med hjälp tog sig till badrummet som verkar vara mest blodbesudlat och sedan städat i mitt på golvet, till skillnad från bilderna från hallen och ut mot ytterdörren dr jag kan tänka mig att blodet och vätskor runnit från vad-det-nu-var som han bar ut likdelarna i
Citera
2020-05-15, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Har nu läst utdraget ur ett förhör som presenteras i dagens Expressen (15 maj 2020). (Förhörsledaren presenterar en 25-sidig redovisning från NFC om diverse bevisning).

Den mannen som förhörs är inte psykotisk. Jag vet vad psykos innebär och har mött människor med olika psykotiska symtom och även personer med grava vanföreställningar. Den förhörde, T, är helt med i tid och rum och väl orienterad till person. Samt väl medveten om sin "uppgift", att förringa varje tekniskt bevis som talar för hans skuld.

Den enda "vanföreställningen" vi kan anta föreligger är nog att han tror att han är smart. Det är han inte. Inte så att han är ointelligent, men socialt överskattar han sig själv och underskattar andra. När han inser att ett tekniskt bevis är så övertygande att även han själv blir övertygad, så dränker han förhörsledaren i svammel. Sådant svammel håller inte psykotiska personer på med. Det är sådant svammel som småbarn använder mot sina mödrar när de vill ha någon favör eller undkomma någon bestraffning för begångna synder.

Jag får rätta mig då jag tidigare antagit att han var större konsument av cannabis, men här säger han att han köpte cirka 5 gram i månaden och bara rökte ett par gånger i månaden. Han var alltså inte fast i något allvarligt narkotikamissbruk utan arbetade inom hemtjänsten och "rökte på" när han var ledig.

Du har inte på fötterna för att utesluta att MGM agerat under akut psykos. Jag har också mött många schizofrena. Psykos är inte av/på, det är ett spektrum. Du kan inte med tex. ett blodprov avgöra om någon befinner sig i en psykos. Jag anser att beteendeförändringar hos MGM som FUP påvisar veckor innan dådet är fullt kompatibla med en akut/utvecklande psykos.

Psykotiska personer "svamlar" lika mycket som neurotypiska. Dessutom är det inte alls säkert att den eventuella psykos MGM befann sig i under brottstillfället fortfarande var aktuell under förhören.

Alla människor reagerar olika på Cannabis. Det finns ingen mall här. 5g per månad (vilket jag för övrigt STARKT betvivlar, jag tror han rökte mycket mer) kan mycket väl vara nog för att få en latent psykotisk person att flippa.
Citera
2020-05-15, 12:24
Medlem
Groggnaks avatar
Tycker det skulle vart konstigt om det visar sig att Tishkos föräldrar är inblandade. Om pappan nu har hjälpt till med att gömma kroppsdelar så känns det skevt att de skulle missa huvudet. Skulle konversationen gått såhär?:

Pappan: Okej min son, nu tar jag torso, ben och armar och så fixar du huvudet? Det löser du väl min son?

Tishko: Jajamen, fixar biffen!

Queue curb your enthusiasm credits

Nej Tishko måste agerat ensam.
Citera
2020-05-15, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acge
Har försökt följa fallet sedan dag 1 och nu lyckats läsa igenom FUP+bilaga (skummade vissa delar). Har kommit till samma slutsatser som flera andra här i forumet och tänkte lyfta dessa. Argumentera gärna om ni är av annan uppfattning eller om jag missuppfattat något.

Tidslinjen: T och W var i bråk 14/11, strax efter 17 fram till 18:00/"18:30". Vittnesmål från grannar. W misshandlas svårt i vardagsrummet. Följande två scenarion möjliga:
1: T sticker efter misshandeln, kommer sedan hem vid 22 och finner W död (hon kan då innan själv ha släpat sig till sängen).
2: T sticker efter misshandeln, kommer sedan hem vid 22 och finner W fortfarande vid liv. (hon kan då själv ha släpat sig till sängen) Ytterligare oväsen hörs från lägenheten då T avslutar det han påbörjade tidigare under kvällen (vittnesmål från andra grannar).

Oavsett scenario 1 eller 2 så försökte T få det att se ut som W stuckit (tågresan, betalande med hennes kort). I Lysekil gömmer T bankomatkortet och eventuellt tillhygge som använts vid mordet/misshandeln (troligtvis på en lerig plats). Det måste vart något som går att dölja under en jacka då vittnesmål säger att T inte hade något synligt bagage. Som tidigare nämnts går T hem för att han inte kan köpa en ny biljett med sitt bankomatkort.

.
.
.
.

Ska avrunda med lite tankar bara.
- T's kontrollbehov och känsla av att vilja äga W visade sig även efter mordet. Den där lilla blodiga skylten med hans namn i väskan med hennes huvud känns som ett prick över i:et. Finns ett exempel på en seriemördare som styckade och behöll huvuden för att han ville känna att "flickorna förevigt var hans".

Personligt ser jag det inte sannolikt att hon har tagit sig till sovrummet på eget bestånd. Att döma av blodmängd och blodstänket i vardagsrummet så har hon blivit rejält misshandlad där. Att hon sedan skulle ha kraft nog att ställa sig upp och traska till sovrummet för att lägga sig raklång (ser ut så av blodansamlingen i sängen) och dö, utan att lämna några blodiga (möjligtvis utsmetade) hand avtryck på vägen dit är inte så sannolikt. Det hade synts med BlueStar på dörrkarmar et. Dessutom är ytterdörren precis till höger om vardagsrummet medan sovrummet ligger tvärs över hallen. Även i ett tilltöcknat tillstånd så ter det sig mer troligt att hon isåfall hade tagit sig ut ur lägenheten. Nä, jag tror att hon blivit släpad/burits dit av T. Man ska inte utesluta någon typ av pervers sexuell fantasi, där det inte "funkade" för honom när hon låg på golvet i vardagsrummet.

Precis som du är inne på med huvudet så är det mycket möjligt att han sparade det till sist för att det var känslomässigt svårt att dumpa det. Då menar jag känslor kopplade till kontrollbehovet, "min förevigt", sexuell fantasi etc. Finns även exempel på mördare som använt avhugget huvud för "egen njutning", Ed Kemper t ex. Med tanke på hur T uttryckt sig via sms till Wilma om att han vill kapa henne i delar och ha sex med delarna var för sig så ska man inte utesluta att det finns element av detta som styrt hans annars rationella beteende
Citera
2020-05-15, 12:25
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Som sagt, jag tror att hela USA-resan var en skenmanöver från MGM för att få pengar av anhöriga till knark. Han tog ju med sig typ en rygga till Landvetter. Beter man sig så om man seriöst tror att man kommer att vara utomlands ett bra tag? Så jävla dum i huvet kan han inte vara att han allvarligt trodde han kunde komma in i USA med falskt visum. Eller?

Liten anekdot. Han tog enligt de som körde honom till Landvetter med sig den kabinväska som Wilmas huvud hittades i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in