Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Mannen X måste vara Lennart Törnqvist som vi skrev om i tråden för ett tag sedan. Det var mycket riktigt så att han jobbade parallellt med SE på Thule/Skandia en tid.
Nåväl, då mordet skedde jobbade Lennart T på SCB har jag förstått.
Men, anser jag, det går trots det inte att utesluta en länk mellan SE och Lennart T och ÅJE. Kanske via CG Holm som bodde i Täby och rörde sig i samma kretsar som ÅJE? I Täby bodde även den Palmekritiske marinofficeren Hans von Hofsten.
Kanske har PU studerat såna här nätverk kring SE?
Ja frågan är hur långt PU vågat/fått/kunnat gå i undersökningen av Skandiamannens vänskapskrets. Politiskt minst pinsamt vore ju en enskilld gärningsman men hur skulle denne då kunnat lokalisera Palme denna kväll och dessutom sett till att ha ett vapen lättillgängligt?
Jag tycker det är horribelt att SÄPO och Försvarsmakten undanhållit informationen om Åke J Ek för de politiskt tillsatta utredarna av SOU´n. Dvs. att han istället givits en känslig befattning på en avdelning som med stor sannolikhet skulle handha ansvaret för tex kuppförsvaret av regeringen eller Stay Behind. Risken för statskuppsförsök eller attentat skulle ju blivit överhängande i tider av verklig fara om som i detta fallet, extremister skulle vara emot politiskt fattade beslut som att gå med i Nato eller inte alt. upplåta flygbaser för bombning av Sovjet.
Om det dessutom stämmer som Hubinette skriver om Ek att han ägnade sig åt kartläggning av Palme, så innebär ju det att man i regeringen inte kan lita på vare sig Försvarsmakten eller polisen. Detta så sent som 2002 när SOUn skrevs. Hade det inte varit för Mvagrippas inlägg skulle vi ju aldrig vetat att Ek iställets befordrats in dit han verkligen hade möjlighet att agera.
Att han som skrivits fick kvarstå som reserv krigsplaceringen upp till 90-årsåldern kan kanske förklaras med att han hade ett viktigt kontaktnät i tex Stay Behind att underhålla?
Om det nu är Skandiamannen som presenteras i Juni, så skall det bli mycket intressant att se om Ek finns med i dennes närmaste krets. De verkar ju också samtidigt varit aktiva i samma politiska parti.