2020-05-15, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Skelleftehamns-mannen är identifierad och anses inte tillföra utredningen något av värde.

Är det KP's uppfattning?
Citera
2020-05-15, 09:02
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Har aldrig fattat heller. Vad skriver han som gör honom intressant? Var den här typen av brev unika i utredningens inledningsskede? Jag trodde man fick in en massa sånt här.
Han vittnade om en WT-man i närheten av mordplatsen innan polisen offentligt sökte sådana iakttagelser.
Citera
2020-05-15, 09:38
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
De gick igenom GM:s brottsbana, som var diger (jämfört med andra föreslagna GM i tråden). Dock inga direkta kopplingar till andra våldsbrott.

Något jag finner intressant däremot är att Pelle Svensson var försvarsadvokat för GM. Och Stig Edqvist (fd chef för Palmegruppen) var förhörsledare.

För att inte tala om att GM anhölls i sin frånvaro samma dag som Hans Holmér satte igång ”Operation Alpha” mot kurderna (1987-01-20). Dimridå?

Då kan jag tänka mig att det finns dom som säger: "att skjuta någon bakifrån m handeldvapen var inte GMs modus operandi, d hade han aldrig gjort tidigare, då kan det inte vara han, dessutom alkis m psykiska problem".

Själv tycker jag inte att just dessa förhållanden omöjliggör denne man som GM, möjligen mindre sannolik.
Citera
2020-05-15, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Mannen X måste vara Lennart Törnqvist som vi skrev om i tråden för ett tag sedan. Det var mycket riktigt så att han jobbade parallellt med SE på Thule/Skandia en tid.

Nåväl, då mordet skedde jobbade Lennart T på SCB har jag förstått.

Men, anser jag, det går trots det inte att utesluta en länk mellan SE och Lennart T och ÅJE. Kanske via CG Holm som bodde i Täby och rörde sig i samma kretsar som ÅJE? I Täby bodde även den Palmekritiske marinofficeren Hans von Hofsten.

Kanske har PU studerat såna här nätverk kring SE?

Ja frågan är hur långt PU vågat/fått/kunnat gå i undersökningen av Skandiamannens vänskapskrets. Politiskt minst pinsamt vore ju en enskilld gärningsman men hur skulle denne då kunnat lokalisera Palme denna kväll och dessutom sett till att ha ett vapen lättillgängligt?

Jag tycker det är horribelt att SÄPO och Försvarsmakten undanhållit informationen om Åke J Ek för de politiskt tillsatta utredarna av SOU´n. Dvs. att han istället givits en känslig befattning på en avdelning som med stor sannolikhet skulle handha ansvaret för tex kuppförsvaret av regeringen eller Stay Behind. Risken för statskuppsförsök eller attentat skulle ju blivit överhängande i tider av verklig fara om som i detta fallet, extremister skulle vara emot politiskt fattade beslut som att gå med i Nato eller inte alt. upplåta flygbaser för bombning av Sovjet.

Om det dessutom stämmer som Hubinette skriver om Ek att han ägnade sig åt kartläggning av Palme, så innebär ju det att man i regeringen inte kan lita på vare sig Försvarsmakten eller polisen. Detta så sent som 2002 när SOUn skrevs. Hade det inte varit för Mvagrippas inlägg skulle vi ju aldrig vetat att Ek iställets befordrats in dit han verkligen hade möjlighet att agera.

Att han som skrivits fick kvarstå som reserv krigsplaceringen upp till 90-årsåldern kan kanske förklaras med att han hade ett viktigt kontaktnät i tex Stay Behind att underhålla?

Om det nu är Skandiamannen som presenteras i Juni, så skall det bli mycket intressant att se om Ek finns med i dennes närmaste krets. De verkar ju också samtidigt varit aktiva i samma politiska parti.
Citera
2020-05-15, 09:45
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Är det KP's uppfattning?
Det ska vara utredningens uppfattning.
Citera
2020-05-15, 09:51
Medlem
Citat:
Det ska vara utredningens uppfattning.

Vad menar du? Det är KP som är åklagare och det är hans ord som skall gälla.

Oidentifierade källor som utger sig för att vara polisutredare gränsar till föregivande av allmän ställning eller desinformation.
Citera
2020-05-15, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Angående porträttet skriver han: "Tycker att jag lyckats mycket bra." Som konstnär kan jag säga att det här verkar inte trovärdigt. "Observera det kraftiga käkpartiet..." Jo, vi ser det, men är käkpartiet porträttlikt?

Jag upplever att han ritat och sedan beskriver vad han ser på pappret.

Naturligt vore att förklara vad som är bra och dåligt i porträttet, vad han fått till rätt och vilka delar som han inte hittat fram till.
Jämför handstilen i de olika breven.
Det första med lätt framåtlutade bokstäver, det andra med mer bakåtlutade bokstäver och i det tredje framåtlutade ungefär dom det första brevet.
Är det två olika personer som skriver?

https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/109/14758.pdf
Citera
2020-05-15, 10:00
Medlem
Citat:
Skelleftehamns-mannen är identifierad och anses inte tillföra utredningen något av värde.
Och vem var han då?
Citera
2020-05-15, 10:00
Medlem
Jag har sett en spekulation att SE skulle haft vänner i WACL och jag gissar att Åke J Ek kunde ha kontakter WACL, det kan eventuellt finnas kopplingar mellan Skandiamannen till någon Stay behind grupp via Åke J Ek.
Barbrogruppen kanske var ute och spanade på mordkvällen och spanade osv
Citera
2020-05-15, 10:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Kan vara vi som missförstått Mårten. Han har sagt att de fick skjuts av polisen. Men, en är civilklädd, det ser vi som konstigt, men, det kanske är en civilklädd polis, och Mårten har sagt som det var?

”Tredje Mannen” sitter intill föraren Lars Berndtsson när bilen anländer till Sabb, vilket inte motsäger tanken om en civilpolis. Det blir ändå väldigt märkligt att Mårten Palme, Stig Rysen och LB inte kan berätta om detta efteråt. Det är en logisk förklaring och framställer polisen i positiv dager. Många spekulationer hade punkterats.

Jag frågar mig om det kan röra sig om en SÄPO-polis. Vid ett attentat mot regeringschefen borde SÄPO omedelbart skicka skydd både till Sabb men även till bostaden. Det skulle kunna förklara tystnaden då SÄPO håller käften om allt. Den som skulle skickat denna ev bevakning Tore Winberg eller Alf Karlsson. Frågetecken kvarstår , varför inte direkt till Sabb? När ringer Lisbeth Palme till MP? Varför vill MP att Janken Myrdal ska hålla tyst med hans närvaro på Västerlånggatan? för att bara nämna några.
Citera
2020-05-15, 10:11
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Och vem var han då?

Det vet inte jag, bara att man i utredningen vem han var/är.
Senast redigerad av PeoFallmo 2020-05-15 kl. 10:23.
Citera
2020-05-15, 10:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
I samma tidning säger Lena Ö att hon vid ett tillfälle vill köra ut en civilklädd man med bedrövligt utseende från akuten, men att den mannen då tar fram ett polisleg.

Utvecklar hon hur det bedrövliga utseendet tedde sig? Den manlige civilsnut som är belagd på Sabb är Harry Hedlund. Sedan är ju Gösta Welander och Wincent Lange på plats . Dom är inga hunkar direkt men att beskriva deras utseende som bedrövligt är väl lite drastiskt. Sen har vi ambulansmännens berättelse att de hördes på Sabb att ta hänsyn till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in