Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf-Utredaren
Vad det pratas om och vad som kommer att hända är två helt skiljda saker. Du kan resa till massor av länder redan nu om det är det du vill. Inga problem om du sitter i karantän vilket alla andra länder också får göra.
Hur mycket länder för dig som helst att välja på.
Japp, ALLA kurvor pekar nedåt.
Inlagda på IVA minskar kraftigt varje dag och är under 400st nu sedan igår. Minskat ännu mer idag.
Toppen var 550st för bara ett par veckor sedan. Kraftig minskning och snabb vilket är mycket glädjande.
Inlagda på sjukhus minskar också snabbt. Under 2000st nu.
Dödstalen går ner. Dock långsammare men här kommer en ganska stor effekt att visa sig snart i och med de kraftigt minskade inläggningarna på sjukhus och att smittan i äldrevården också minskat ganska kraftigt.
Så visste pekar precis allt åt rätt håll.
Och hur ser Sveriges långsiktiga strategi ut sa du?
Hur ska vi leva våra liv med smittan?
Vi vet hur Danmarks ser ut:
test-test-test, isolate, trace contacts, quarantine
för att döda viruset. Som WHO rekommenderar.
Vi vet att flera länder i Europa satsar på munskydd i offentliga miljöer, i Tyskland köper man dom i automater i lokaltrafiken.
Hur ska vi leva med smittan? Hur vet jag att det är säkert att gå till tandläkaren, att tandläkaren och patienten som var där innan är smittfri? Optikern? Så jag inte drar hem smitta till personer i riskgruppen, vad har jag för trygghet och hjälp från samhället med detta?