2020-05-15, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Intressant att följa Sydkoreas försök att stävja nya smittan från nöjesdistriktet som sprider sig i landet. Verkar som att en del inte vill avslöja att de varit där och sprider smittan anonymt. Pack.

The number of COVID-19 cases traced to nightclubs and bars in Seoul’s popular party spot Itaewon increased by 20 to 153 as of noon Friday.

Those aged between 19 and 29 accounted for 60.8 percent, or 93 people, out of the 153 cases, which include clubgoers and their colleagues, friends, family members and neighbors who contracted the virus. Those in their 30s and under 18 were 27 and 15, respectively.

Metropolitan areas take up the lion’s share with cases reported in Seoul standing at 87, followed by Gyeonggi Province with 26 and Incheon with 22.

Vice Health Minister Kim Gang-lip said that a slew of secondary and tertiary infections have been reported across the country. “We expect to witness small-sized cluster infection cases down the road.”

http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200515000672&np=1&mp=1

Begriper fortfarande inte hur världens länder ska återgå till någon som helst form av normalläge när en enstaka oansvarig individ med kliande hals kan smitta ner så ofantligt många på så kort tid.
Vi behöver ett jävla vaccin......
Citera
2020-05-15, 09:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Din sida verkar vara den som är nöjd med Sveriges taktik eftersom du hånade de som är missnöjda med den och fick det att låta störigt att de dominerar tråden enligt dig. Men jag kanske hade fel och du bara hade hoppats på mer tjafs här inne av nån anledning.

Och om du nu läst tråden regelbundet så tvivlar jag på att du missat orden förnekare och alarmist. De 2 rätt löjliga namnen folk gett de på de olika sidorna om åsikten om Sveriges taktik av praktiska skäl eftersom det snacket dominerar debatten.

Hursom så tycker jag detta blir lite för OT att hänga upp sig på, så jag tycker vi gör en Giesecke och säger "vi släpper det"

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med ”min sida”. Jag har ingen åsikt om Sverige gör ”rätt” eller ”fel”. Det lämnar jag över till de som har medicinsk utbildning att bedöma.

”Nöjd” är jag absolut inte med den allmänna situationen. Folk dör och min personliga frihet är begränsad. Jag är jävligt långt ifrån ”nöjd”.

Alarmist förstår jag precis vad det är. Och ja jag har stött på ”förnekare” i tråden men har faktiskt inte förstått vad dessa förnekare förnekar.
Citera
2020-05-15, 09:57
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Begriper fortfarande inte hur världens länder ska återgå till någon som helst form av normalläge när en enstaka oansvarig individ med kliande hals kan smitta ner så ofantligt många på så kort tid.
Vi behöver ett jävla vaccin......
Eller en bromsfunktion genom att fler i samhället har haft infektionen.
Citera
2020-05-15, 09:58
Medlem
Det blir ju allt tydligare att det i mångt och mycket har handlat om Tur/Oturs-faktorn över hur olika länder faktiskt klarat av detta beroende på hur mycket smitta man hade i landet redan från början när detta uppdagades.

Det har ju legat och grott i kanske ett par månader innan nån visste att det fanns har det visat nu efteråt. Frankrike har ju hittat fall från December exempelvis. USA inte långt därifrån.

Det går en skarp linje mellan västeuropa och östeuropa. Det är ju helt klart så att Östeuropa hade mindre smitta redan från början. De reser ju långt mindre än vi i väst exempelvis.

Viruset sprids ju dessutom ganska dåligt utan tenderar att borra ner sig i vissa områden/regioner och bli kvar där. Så ser det ut i princip i hela världen. Det blev aldrig den bombmatta med jämn spridning man trodde från början.

Där viruset befann sig från början är också där den är kvar och månader senare är det fortfarande där som är det värst drabbade områdena. Så ser det ut i nästan varje land på jorden.

Att västeuropa innehar 18 platser av de 25 sämsta länderna på jorden förklaras ganska enkelt i att vi är kanske det mest resande folket av alla.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Finns inget som bevisar att r0 är under 1 mer än Tegnells fantasier.

Som precis allt annat han har sagt.

Giesecke har sagt att Stockholm ska få flockimmunitet under mitten av Maj.

Vi väntar med spänning.

En nedåtgående trend av nya fall kan bara fås om R-värdet är under ett och det har vi haft nu under någon vecka. Lokala skillnader finns dock.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det finns väl ingen människa som inte tycker att det är besvärande med höga dödstal? Det betyder inte att man anser att FHM begår folkmord.

Vad säger du om Frankrike, Spanien, Italien, Belgien och Storbritannien då?? Vems fel är det där?? Vad gick snett där? Är uppriktigt nyfiken på det.

Jo det finns tyvärr de som bara pratar om kurvor som går ner och det positiva med det och blundar för dödsantalet. Att man har olika åsikter gällande FHM är en sak men att de har gjort fel råder nog inga tvivel om. Jag anser att Tegnell och Co är massmördare som gjort alla fel man kan göra och folkmord är det närmaste man komma då man inte tagit detta på allvar.

Gällande andra länder är det ju väldigt svårt att tala för. Men att Italien och Spanien har så många tror jag beror på att det var där det startade i Europa. Italien har sitt första dödsfall 21 feb (känt) och Spanien en vecka senare. När det exploderar där nere så har man ingen koll på Covid-19 och vad de ska få för effekter. Men där dödsantalet exploderar och Italien och Spanien slår larm om hur allvarligt detta är så står Tegnell i Svensk TV och säger att vi har inget att vara rädda för och det är helt okej att åka ner på skidsemester i Italien. Resten är ju historia.

Tror Spanien och Italien får lida av att det han spridas så mycket att man inte han förberedda sig för den krisen som kom. Gällande Frankrike har jag svårt att uttala mig om. Men misstänker att förorterna och utanförskapet i Frankrike har fått lida pga av dåliga uppmärksamhet och för sent reagerat av Frankrike.

Skillnaden är att när dessa länder ligger på över 300-500 st döda dag per dag redovisade så reagerar många länder och snabbt börjar göra åtgärder och planera för en ev lockdown mm.

Sverige går emot strömmen och ignorerar alla länder. Där är vi nu.
Citera
2020-05-15, 09:59
Medlem
Håll avståndet. Det saktar viruset, enligt amerikansk studie.

Adoption of government-imposed social distancing measures reduced the daily growth rate by 5.4 percentage points after 1–5 days, 6.8 after 6–10 days, 8.2 after 11–15 days, and 9.1 after 16–20 days. Holding the amount of voluntary social distancing constant, these results imply 10 times greater spread by April 27 without SIPOs (10 million cases) and more than 35 times greater spread without any of the four measures (35 million). Our paper illustrates the potential danger of exponential spread in the absence of interventions, providing relevant information to strategies for restarting economic activity.

https://www.healthaffairs.org/doi/full/10.1377/hlthaff.2020.00608?utm_campaign=covid19fasttrack&u tm_medium=press&utm_content=courtemanche&utm_sourc e=mediaadvisory&

Vi får omorganisera vårt samhälle. Bo glesare. Villa att föredra. Undvika allmänna kommunikationer.
Citera
Medlem
madchances avatar
Klimat-Greta påpekar det faktum att barn både blir sjuka och sprider sjukdomen. Hon har dessutom själv varit smittad.

Greta Thunberg: ”Myt att corona inte påverkar unga”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/-greta-thunberg-myt-att-corona-inte-paverkar-unga/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Det är ju just det som är min poäng - vi vet inte. Likväl har vi baserat vår strategi på tvärsäkra dogmer som urholkas över tid.

Man har från första början postulerat dessa som vetenskapliga sanningar, vi följer vetenskapen! Men faktum är att dessa sanningar aldrig varit möjliga att bevisa.

Jag har aldrig hört varken Wallensteen eller Tegnell påstå sig veta något om detta virus med bergsäkert.

Giesecke har varit mer frispråkig, enligt egen utsago därför att han inte är beroende av någon arbetsgivare. Men Tegnell har ju sagt hela tiden att när man får veta om viruset då kan man säga mer säkert vad det är som gäller. Men då brukar han alltid säga att det tar minst ett år innan vi kan blicka tillbaka och säga vilka beslut som var dåliga och vilka bra.

Det är journalisterna som kräver facit och tvärsäkra uttalanden i ett läge då ingen vet.
Citera
2020-05-15, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Enda möjligheten är att införa strängare regler, men de kommer isf för sent. Ingen lösning är perfekt, förvisso, men Sverige har kört i diket.

Det finns inga argument för dagens situation.

Men vi kan inte tvärvända.

Vi har redan en riktigt grisig politisk kris, som kommer att fördjupas, oavsett hur vi gör...

Löfven kan inte gömma sig bakom FHM tills nästa val.

Detta är i högsta grad regeringens misslyckande.

Vi vet det och Löfven vet det.

Vad Sverige bör göra nu är att försöka utrota viruset, så att vi inte får en andra våg till hösten. Flera länder är på väg att just göra det. Tom i London kan man lyckas inom några veckor. Det som kan göras är följande:

1. Fler restriktioner under sommaren för att utrota viruset, tex utegångsförbud efter kl 19 och förbud av folksamlingar på mer än 5 personer. Skolorna är stängda och folk har semester så det ger bra förutsättningar att utrota viruset ex. under juli utan att det får alltför stora ekonomiska effekter. Vi kan inte fortsätta ha 50-60 döda per dag under sommaren och hösten.

2. Bygg ut kapaciteten för masstestning, så att typ hela Sveriges befolkning kan testas varannan vecka till början av hösten. Om ett test kostar 100 kr så blir kostnaden 2 miljarder per månad. Det är väldigt lågt jämfört med en värre våg till hösten. Även en kostnad på 20 miljarder i månaden är värt att ta. Masstestning kommer dessutom ge stimulanseffekter på ekonomin, ger nya jobb, osv.

3. Inför krav på munskydd ex. i tunnelbana, som andra länder gör.

Risken är dock att vi med nuvarande regering och folkhälsomyndighet får nya och värre problem till hösten. Flockimmunitet kommer bara hjälpa marginellt, speciellt utanför Stockholm - det pekar alltmer empiri mot. FHM kommer opponera sig mot varenda åtgärd som minskar risken för en andra våg. De styrs av en just-in-time ideologi, det får inte kosta för mycket pengar att rädda människoliv. Inga åtgärder som i efterhand kan ha visat sig ha kostat för mycket eller inskränker friska svenskars frihet får sättas in. Rätt till cafébesök går före rätt till att leva. Ingenting ska göras som inte har stöd i åratal av forskning. Detta är ideologiskt, inte vetenskapligt. Det har vi lärt oss under våren.

Nu är det dags att oppositionspartierna slutar vara så samarbetsinriktade, och agerar. Ett alternativ är en v-kd-m regering som en temporär lösning fram till ett eventuellt nyval nästa år om vänsterpartiet kan ta sitt förnuft till fånga och slutar vara en dörrmatta till socialdemokratin. SAP kommer aldrig erkänna att de har blod på sina händer. Nu handlar det om människoliv. Då är det dags att sätta ideologin åt sidan.
Citera
2020-05-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Klimat-Greta påpekar det faktum att barn både blir sjuka och sprider sjukdomen. Hon har dessutom själv varit smittad.

Greta Thunberg: ”Myt att corona inte påverkar unga”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/-greta-thunberg-myt-att-corona-inte-paverkar-unga/

Det är en åsikt. Inte fakta - eftersom hon inte är testad. Hon TROR - kanske hoppas? - att hon och henne pappa redan har haft Corona, men likaväl kan jag tro att hon inte ha haft det. Båda har lika mycket rätt.
Citera
2020-05-15, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men alarmisterna säger ju att Sverige inte gör nåt utan släppt smittan fritt och låtit den härja fritt och spridas helt ohämmat. Nu förstår jag då inte ett jota. Hur ska de ha det, ska de både få ha kakan och äta opp den?

Jo jag har märkt av och praktiserat social distansering och fortsatt tvätta händerna - något jag faktiskt gjorde även tidigare! - men de säger ju att vi inte gjort nåt och kallar folk mördare och polisanmäler och har sig, så vem är det som är dummare än kruger egentligen?
Vad "alarmister" menar här är att myndigheter och regering inte direkt är aktiva utan har lämnat över ansvaret till folket och sjukvårdens regioner. Utan nedstängning eller hårda klara regler så sprids smittan även om folket i min mening gör ett fantastiskt arbete (frågan är hur länge vi alla orkar). Ett riktigt arbete från myndigheter eftersöks med andra ord. Det kan vara tester, smittspårning och isolering, kontroll var smittan är och inte som nu en massa galna gissningar från gubbar med bäst före datum sedan länge utgånget. Nu först börjas det motvilligt testas bredare men det finns ingen plan utöver att platta kurvan med folket som enda verktyg (döda och levande), eget arbete hos myndigheter saknas nästan helt utan det är mest prat och utredningar. Den största handlingskraften sker hos regionerna som får göra det dom kan då allt verkar vara ute på entreprenad numera och myndigheter inte vill lägga sig i för då känner dom ansvar och måste fråga staten om pengar. En havererande statsapparat i mitt tycke som kan lämnas över till EU eftersom inget egentligen görs ändå, lite lägre skatt för oss skulle det bli att slippa spökerna utan handlingskraft.

Sen finns det en del människor som inte bryr sig och tycker detta är en förkylning och sen springer på krogen och smittar på andra ställen. Synd, för dom förstör för folket som visar hänsyn och gör att risken för en paniknedstängning ökar om smittspridningen tar fart igen och antalet döda skjuter i höjden.

Det är svårt det här för en del att ta till sig. Ett virus och en fara man inte ser, den utdragna tiden, man är inte i riskgruppen och känner ingen större kärlek för någon som kan vara det. Känslan att vara en medmänniska i ett större sammanhang verkar inte finnas utan egna lustar får styra allt. Visst är det våra gamla som skapat detta och skämt bort sina barn tillsammans med staten men man kanske kunde visa de äldre mer tacksamhet efter alla deras år av hårt arbete och skatteinbetalningar.

Ett barnsligt beteende som man naturligtvis kan förstå och det är synd att inte föräldrar lärt dom bättre. Men å andra sidan träffar ju svenska föräldrar knappt sina barn så det är väl staten och skolan som uppfostrat dom. Det är väl då kanske inte konstigt att en del verkar älska staten mer än sina äldre släktingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in