2020-05-15, 07:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Ser att andelen gravida kvinnor på Iva i ålder 20-40 har ökat ytterligare och ligger nu på 38%. Nämnas kan att extrem fetma är 16%, högt blodtryck 0% och diabetes 9%. När ska man börja våga nämna att graviditet i sig själv är en riskfaktor eller finns det en gemensam nämnare på dessa kvinnor som de inte vill berätta.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-05-15, 07:25
Medlem
morozzs avatar
Nu kan det vara dubbelt så många i Spanien enligt podden eftersom testerna är dåliga

Då blir det 10% i Spanien och 22,6% i Madrid.

22,6% är mycket och immuniteten börjar lite.
Citera
2020-05-15, 07:27
Medlem
Sverige är ju landet lite bakom. Vi fattar alla beslut försent. Först var det inget virus som kunde spridas o resa var ok, samlingar var ok. Nu finns viruset i hela världen överallt o världen öppnar upp med restriktioner kring att hantera pågående sjukdom . Sverige kommer att öppna upp sist trots att vi är ett glest befolkat land.
Citera
2020-05-15, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Kan du då vänligen avstå från att använda den som bevis för vad du ville bevisa? Kom igen när de är färdiga för publicering.
Det var i alla fall 10% av slumptestade Stockholmare som hade antikroppar i påskas. Det var också KTH:s test (ej att förväxla med det som drogs tillbaka).

Det skrevs om vitt och brett i medier.
Citera
2020-05-15, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Svensken har inga problem alls att det dör tiotal okända människor hit och tiotal okända människor dit.
Men försök inte röra svenskens pengar och framförallt sprit.
Då blir det verkligen revolt.
Stämmer bra det, jag har inga problem med att hundratals, ibland tusentals okända människor dör i influensa varje år. Inte heller att en massa för mig okända människor dör i trafikolyckor. Eller alla dessa gamlingar (de som vi nu ska ”skydda” tills de dör av depressioner) som ramlar och slår ihjäl sig i drivor varje år, känner inte en enda av dem heller. Hur gör du, tänder 250 ljus varje för alla okända människor som dör eller känner du alla?
Citera
2020-05-15, 07:31
Medlem
[quote=Amazing-Grace|71576351]
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011

Vem skarvar och hittar på?

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ser att andelen gravida kvinnor på Iva i ålder 20-40 har ökat ytterligare och ligger nu på 38%. Nämnas kan att extrem fetma är 16%, högt blodtryck 0% och diabetes 9%. När ska man börja våga nämna att graviditet i sig själv är en riskfaktor eller finns det en gemensam nämnare på dessa kvinnor som de inte vill berätta.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Fast FHM gick väl ut för några veckor sedan med just detta?!
På den bollen verkar de vara först i världen, för något annat land har väl inte tagit upp det?
Kul att de har rätt i något..
Citera
2020-05-15, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja det där är helt sjukt för nu har man ju bränt slut på personalen, nu måste man ge dom semester men organisationen är ju slimmad och halvkaos till vardags så det kan nog bli permanent utbrändhet hos vissa svagare.

Ja det finns en risk.

Nu krockar olika avdelningar och slåss om semestrarna.

Coronavården slukar fortfarande personal och ska göra det i sommar åxo.

En lösning är att ersätta personal som inte tar full semester i sommar. Det är inte bra heller.

Ovanpå allt detta har vi ett krisschema, som gör att man jobbar sex helger efter varandra.

Och då ryker extra umgänge med barn, barnbarn, vänner och partners....

Jag kommer iaf att gå tillbaka till mitt vanliga jobb i sommar.

Redan för två månader sedan sa jag: Corona riskerar att knäcka vården.

Det är det som sker nu.

Man tar ju illa upp också. Man går in som frivillig och tas genast för given, som ett kreatur.

"Du ska vara här!" piper en mellanchef jag inte ens känner.

Jag är var fan jag vill, nolla.

Och avlösningen, var är den?

Jag har drivor med kollegor som duckar...
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-05-15 kl. 07:36.
Citera
2020-05-15, 07:32
Medlem
.Dostoj.s avatar
Antalet döda i covid-19 per miljon invånare. Sverige ligger på 6:e plats av de värst drabbade länderna i världen. Nu börjar till och med sosse-journalister att ifrågasätta Sveriges strategi.

Belgien - 774
Spanien - 580
Italien - 515
Storbritannien - 449
Frankrike - 404
Sverige - 340
Nederländerna - 323
Irland - 308
USA - 257
Schweiz - 22

Andra länder:
Tyskland - 94
Danmark - 92
Finland - 51
Norge - 43
Citera
2020-05-15, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Efter att jag skrev det inlägget så kollade jag även upp den spanska originalrapporten:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Spanjorerna har endast mätt IgG, med snabbtest. Det är ett osäkert värde med stor risk för falsk negativ, speciellt för unga asymptomatiska:

https://www.tandfonline.com/na101/home/literatum/publisher/tandf/journals/content/temi20/2020/temi20.v009.i01/22221751.2020.1756699/20200502/images/large/temi_a_1756699_f0001_oc.jpeg

I grafiken ovan utvecklade 4 av 5 asymptomatiska aldrig ens mätbara IgG under testperioden (det var en 61-åring som testade positivt, de andra var 54 år och yngre). 5 av 11 med ”non-severe disease” testade första gången positivt tre veckor eller mer efter att de testat positivt med PCR första gången.

Så det verkar fortfarande vara en öppen fråga hur många som är varit asymptomatiskt smittade i Spanien.

Hej jag har direkt kontakter I covid vård I Spanien. Testerna vi har nu ger typ 70% säkra resultat med blod från stick i fingret. Men samma test ger 99% om man tar blodprov från armen. Jag tror testerna var gjorda med blodprov i armen.
Citera
2020-05-15, 07:36
Medlem
arbetets avatar
Ny video ute med dr. Alban:

Hello Sverige lyssna på Tegnell!

https://twitter.com/TomPylTravels/status/1261013535708102657?s=20
Citera
2020-05-15, 07:38
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var i alla fall 10% av slumptestade Stockholmare som hade antikroppar i påskas. Det var också KTH:s test (ej att förväxla med det som drogs tillbaka).

Det skrevs om vitt och brett i medier.

Precis, det skrevs vitt och brett i vanliga medier, inte i The Lancet.

När de svenska siffrorna visar avsevärt många fler smittade trots att smittan kom hit senare och det dessutom gör att den svenska strategin framstår som lyckad måste man fråga sig om det är så eller om det är så att det är de svenska och inte spanska/franska/etc studierna som är felaktiga? Kom ihåg att Jan Albert fick dra tillbaka en studie redan.

Det framstår som att det finns en stark efterfrågan på svenska studier som visar att vi snart är färdiga med det här.
Citera
2020-05-15, 07:39
Medlem
För de som inte sett så kan man börja misstänka att Gisecke snart får titulera sig som föredetta rådgivare till WHO.

https://www.businessinsider.com/herd-immunity-few-people-have-had-the-coronavirus-who-2020-5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in