2020-05-15, 01:50
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Att 5 % har antikroppar i Spanien betyder inte att 5 % har haft smittan där eller att 5 % är immuna. Hur som helst, vi ser ju att inlagda på IVA minskar och att reinfektion hittills inte sker, så antingen håller smittan på att gå ner för denna gång, eller så håller den på att nå lägre nivåer permanent.
Jo, det borde betyda att (minst) 5% har varit smittade (minst två veckor före testtillfället).

Och det betyder att minst 5% är så immun som man kan bli, även om ingen ännu kan säga något om hur omfattande den immuniteten är.

Till de fem procenten kommer troligen t-cells medierad immunitet hos människor vars halt av IgG inte är tillräckligt hög för att ge resultat i det använda snabbtestet. En del av dem kommer kanske att visa sig ha IgM, vilket snabbtestet inte upptäcker, och en del kommer kanske att ha IgG-halter som kan detekteras från venösa blodprov, som eventuellt kommer att visa sig ge några fler positiva testresultat än snabbtestet med kappilrblod.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Förbisett protein kan ge stor lindring
I värsta fall slutar covid-19 i en dödlig lunginflammation.
Men genom att motverka HMGB1, ett ofta förbisett protein, kan man i teorin lindra inflammationen väsentligt, enligt Ulf Andersson, professor vid Karolinska institutet.
https://www.svd.se/forbisett-protein-kan-fa-nyckelroll-i-pandemi

HMGB1-mediated sensitisation of capsaicin-evoked TRPV1 activity is PKC-dependent. (A) BIM1 had no significant effect on capsaicin-evoked Ca2+ response alone, but significantly reduced HMGB1-evoked responses
https://jcs.biologists.org/content/131/14/jcs215939

Bara att springa och handla stark hel chili och smula i koppsoppan.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Ifall alla som behövt vård skulle fått vård på sjukhus skulle sjukvården kollapsat för längesen.

Dagens sanning. Tragisk nog.
Citera
2020-05-15, 01:51
Avstängd
Nu ska jag lägga mig så slipper ni mig. Om ni inte sett klippet om handsprit med Tor Etsén så rekommenderar jag det. Dåligt men roligt av vår käre Robert Gustavson
https://youtu.be/H6YdhgfUbY4
Citera
2020-05-15, 01:53
Medlem
Kollar man italiens siffror så har i princip ingen mellan 10-19 år dött. Siffran mellan 20-50 år ser inte superskrämmande ut heller för ett virus som härjat 3+ månader och som domedagsprofeterna här hävdar är slutet på mänskligheten typ 🙄

Jag höll mig frivilligt i karantän i 2 månader men nu skiter jag i det. Fortfarande försiktig och undviker närkontakt med äldre anhöriga men känns fan inte rimligt sitta instängd i månader för detta. Finns så jävla mycket skit man kan dö av och Corona är nog inte ens på topp 20.
Citera
2020-05-15, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jo, det borde betyda att (minst) 5% har varit smittade (minst två veckor före testtillfället).

Och det betyder att minst 5% är så immun som man kan bli, även om ingen ännu kan säga något om hur omfattande den immuniteten är.

Till de fem procenten kommer troligen t-cells medierad immunitet hos människor vars halt av IgG inte är tillräckligt hög för att ge resultat i det använda snabbtestet. En del av dem kommer kanske att visa sig ha IgM, vilket snabbtestet inte upptäcker, och en del kommer kanske att ha IgG-halter som kan detekteras från venösa blodprov, som eventuellt kommer att visa sig ge några fler positiva testresultat än snabbtestet med kappilrblod.
Ja, och jag har inte sagt något annat. Jag skrev ett inlägg om detta för ett par timmar sedan.
Citera
2020-05-15, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
Ja jag vet inte har noll koll på det jag med.
FHM sa idag att det kan var dåliga tester i Spanien, men de yrade också om att % kan skilja sig mycket mellan olika delar av Spanien. Det är fel, för det kan inte skilja så mycket om bara 5% i Spanien har haft det att vissa delar blir flockimmuna och de sa ju att bara 11,3% av Madrid hade haft det.

Det är i så fall dåliga tester.

Lite märkligt att Spanien och Frankrike skulle utföra dåliga tester och att det blir en världsnyhet av att så få haft det där.
Det är ju i så fall att blåsa upp faran, kanske för att fortsätt med blockader, skrämma befolkningen och sånt.

Får ju hoppas att Sveriges immun tester kommer snart och att de är bra och "random" utförda.
Vill ju tro att många haft det i Sverige och ex, Stockholm börjar få "flockimmunitet"

Men om bara 10% av Stockholmarna haft det är det ju viktigt att få fram det.

Om man använder Ockham's razor, så:

Italien, Frankrike, Spanien, Belgien, har haft otroligt låg andel med antikroppar, trots fruktansvärda dödstal... Det säger oss i princip vad vi behöver veta.

Om man är FHM och förnekar verkligheten, kan man fortsätta säga att allt som händer och påvisas i resten av världen, inte har några beröringspunkter med oss, men ärligt...

Hur länge håller det?
Citera
2020-05-15, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Att bli inlagd medför inte med automatik att du blir nersövd eller sätts i respirator.

Feltänk från din sida där.

Det är oerhört tung vård oavsett som absolut inte är till för alla. Men detta har det tjatats om länge här inne så det bör ha gått in även hos dig vid det här laget.
Citera
2020-05-15, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Stockholm har fler döda än övriga nordiska länder tillsammans och du sitter och hyllar Sveriges strategi.

Absolut har vi haft rätt strategi. Det blir bara mer och mer tydligt med tanke på att vi kommer att leva med det här i åratal framöver. Då måste man ha långsiktigt hållbara restriktioner. Vilket vi har.

Dock måste det lättas upp bland de äldre som omöjligt kan sitta isolerad längre. Det har gått så långt att de riskerar andra folkhälsoproblem nu.
Där är det inte långsiktigt hållbart.

Vår strategi har vart rätt. Vad som inte vart rätt är i äldreomsorgen. Det är där du hittar i princip all överdödlighet.
Citera
2020-05-15, 02:00
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Hur många fler smittade nu än för en vecka sedan?
Eller för en och en halv?

Borde inte det synas i antalet dagligen rapporterade fall, som i så fall borde vänt uppåt igen?
Fler totalt givetvis, inte pågående. Vi pratade ju om hur många som har antikroppar och därmed är immuna.
Citera
2020-05-15, 02:01
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det är oerhört tung vård oavsett som absolut inte är till för alla. Men detta har det tjatats om länge här inne så det bör ha gått in även hos dig vid det här laget.

Nu pratar du om något annat (igen).

Nice try.

Som sagt, du gjorde likhetstecken mellan att bli inlagd och hamna i respirator.

Jag poängterade att det är två skilda saker (duh...)

Istället för att erkänna att du klantade dig så fortsätter du istället prata om "tung vård".

Bye-bye!
Citera
2020-05-15, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Kollar man italiens siffror så har i princip ingen mellan 10-19 år dött. Siffran mellan 20-50 år ser inte superskrämmande ut heller för ett virus som härjat 3+ månader och som domedagsprofeterna här hävdar är slutet på mänskligheten typ 🙄

Jag höll mig frivilligt i karantän i 2 månader men nu skiter jag i det. Fortfarande försiktig och undviker närkontakt med äldre anhöriga men känns fan inte rimligt sitta instängd i månader för detta. Finns så jävla mycket skit man kan dö av och Corona är nog inte ens på topp 20.

I Sverige har endast 55 personer under 50 år avlidit. Varav en stor andel av dessa redan sjuka eller i riskgrupp. De friska under 50 som avlidit kan du räkna på en hand.

Trafiken till sjukhuset är farligare för den här gruppen människor än själva viruset.

Det står helt klart att detta är ett virus som har otroligt låg dödlighet bland friska under 50. I Princip noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in