2020-05-14, 23:47
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Oj då,
det kan vara 6% av spanjorerna som varit smittade. Det ändrar allt.
Tänkte samma sak.. Sen att det visar situationen ett par veckor tidigare har troligen inte heller någon jättestor påverkan då smittspridningen är mycket lägre sedan en månad tillbaka åtminstone.

Enligt resultat från England som ju också haft lockdown visade att 0,27% var smittade när prov togs 27 april - 10 maj. Det är en klart lägre andel än senaste undersökningen i Sverige och visar väl att lockdown har effekt (naturligtvis).

Citat:
At any given time between 27 April and 10 May 2020, it is estimated that an average of 0.27% of the community population had COVID-19
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/conditionsanddiseases/bulletins/coronaviruscovid19infectionsurveypilot/england14may2020
(Inte antikroppstest utan endast test som visar ev. pågående infektion)
Citera
2020-05-14, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Mycket, mycket bra statement ifrån Italien.

Bilaterala avtal inom unionen är direkt vansinne som det ser ut idag.

Island går dock emot tramset och öppnar upp för ALLA. Precis som det ska vara.
Jag läste Israel och fick en liten men stark chock..
Citera
2020-05-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Genom PoC-tester (Point-of-Care tester), tas innan personen släpps in i landet. Svar ges inom en halvtimme.

Nej, som Statsepidemiolog har du betydligt mer ansvar och makt än vad endast ett språkrör har. FHM är inte någon demokratiskt organisation.

Tävling är ett underligt ordval i den tragedi som den här pandemin är.

Regeringen bör justera instruktion, regleringsbrev och uppdrag till FHM så högsta prioritet är att rädda svenska liv.

Samma argument går att använda tvärtom till ”Eftersom kunskapsläget är så dåligt väljer vi de insatser som räddar liv”, nu dödar man folk istället genom sina befängda ovetenskapliga slutsatser i stil med;
”Det finns ingen evidens för att varken social distans eller handtvätt har effekt i Trollhättan varför vi inte kan rekommendera dessa åtgärder.”

Jag håller med om att PoC-testa alla ankommande låter väldigt bra i teorin. Men du tror inte att det finns någon som helst möjlighet att dom kommer missa någon, att en slinker igenom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Men det går ju emot Folkhälsomyndigheten och svenska experter. Viruset kommer troligen inte mutera enligt dem, endast i små variationer. Giesecke var skeptiskt likaså och trodde inte alls på det.

Tiden får väl utvisa. Blir det som andra RNA-virus likt Noroviruset, ja usch jobbigt.
Nej det är rktigt att coronavirus är mer stabila än influensavirus, exempelvis.

Men det betyder inte att det är uteslutet med en mutation innan hösten.

Man har ju redan sett små förändringar i arvsmassan hos SARS-CoV-2.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Man kan ju vända på det resonemanget också, varför har skåne klarat sig bättre än danmark, varför har skåne klarat sig så mycket bättre än södermanland med samma strategi.

- En vanlig förklaring har att göra med när sportlovet inträffade. Stockholm hade sportlov just när smittan pågick som mest i Alperna. Då uppstår frågan: Hur många färre dödsoffer hade Stockholm haft ifall Anders Tegnell inte hade uppmuntrat skidturister att gärna åka Italien? Hade Stockholm kunnat ha lika få dödsfall som Skåne, såvida Anders Tegnell hade haft vett att avråda från resor till Alperna?

Ett problem med förklaringen med sportlovet, är att Östergötland och Södermanland hade sportlov samtidigt som Skåne. Har någon hört någon bra förklaring till varför Östergötland och Södermanland har drabbats så hårt av Covid-19?

Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jag tror också att vi hade haft något mindre döda med en hårdare strategi (på kort sikt, ev inte på lång sikt) Det verkar ända vara andra faktorer som spelar in mer, D-vitaminbrist tex.

- Ett snabbt agerande hade kunnat förebygga behovet av hårda åtgärder. Hårda åtgärder är skadliga för samhället och ekonomin, men inte lika skadliga som ohejdad smittspridning. Anders Tegnell har valt den optimalt sämsta strategin mot Covid-19.

Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Vad gäller min kommentar så såg du säkert att jag inte nämnde några namn överhuvudtaget.

- Jag tänkte på risken att det kan uppfattas som spekulation om vissa användare, även om inte just du nämnde användarna vid namn.

Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Danskar passar bäst i Danmark.
Svenskar passar bäst i Sverige.
Blir en skön sommar utan en massa utlänningar som springer runt här.

- Dom minst önskvärda utlänningarna finns redan inne i Sverige, och dom reproducerar snabbt innanför Sveriges gränser.

Danskarna tillhör kategorin önskvärda utlänningar. Jag välkomnar gärna danskar. Den enda anledningen att inte välkomna danskar, är risken att danskarna smittas av sjukdom under vistelsen i Sverige. Jag vill inte bidra till att fler danskar avlider i Covid-19.
Citera
Medlem
Jag, alarmist som inte tror lockdowns utrotat några virus, skiter väl i Spaniens siffror som givetvis inte är vettigt jämförbara med Sveriges.

Börjar dock bli redigt trött på att resultatet för Sveriges liknande undersökningar kommer "Nästa vecka". Nu får de säga vilken vecka de menar.

Hur svårt ska det vara att genomföra ett slumptest den 1a maj och jämföra med deras prognos. Inte 1-7e maj, inte testa på blodgivare etc bara testa 1000 stockholmare samma dag med liknande urval som politiska opinionsundersökningar.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Asymptotisk skulle fortfarande leda till antikroppar eller någon indikation på att man har haft viruset. Vad mitt inlägg svarade på är teorin om att man har massa asymptotisk som vi inte heller kan detektera med antikroppar, det ges som en potentiell förklaring varför Spaniens siffror på antalet smittade är så låga relation till dödstalet.

På vilket sätt menar du att testen skulle vara felaktiga?

Du svarar på vad jag syftade på. Att om det verkligen fanns stora mängder asymptomatiska borde de synas i en sån här studie.

Vi har hört siffror på långt över 90% asymptomatiska men det är festligt om det inte syns på antikroppstester. Då skulle en potentiell teori vara att de personerna faktiskt aldrig varit sjuka.
Citera
2020-05-14, 23:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Södra Italien är väl heller inte särskilt drabbat, inget varmt land är särskilt drabbat vad jag vet (Iran var riktigt kallt i vintras)
De blev helt enkelt inte lika exponerade som norra Italien.
Temperaturens påverkan eller icke-påverkan har diskuterats tidigare i tråden, mitt intryck är att det verkar oklart. I varma länder skiner solen mer, vilket ger D-vitamin.

Vad jag sett har vädret i Italien under vintern periodvis varit upp-och-ner. Norra Italien har haft södra italienväder och vice versa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nja, kombinerar man alla felfaktorer så hamnar man lätt på 30-40% istället...vilket kan räcka för flockimmunitet enligt de senaste rönen.

Ledsen att jag förstörde partyt.

Vilken tur en Flashback användare vet sanningen hur det är och att alla forskare som gjort den största studien i området har så mycket fel
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
En häpnadsväckande artikel.
Spanien hade ett rätt så strikt utegångsförbud till i måndags, och alltjämt diverse restriktioner, lite olika på olika ställen i landet. Det är verkligen inte troligt att det skulle vara många fler smittade idag än för en eller två veckor sedan.

Det handlar inte om hur det ser ut i Spanien, det handlar om huruvida resultatet är överförbart till Svenska förhållanden. Tove Fall spekulerar fritt vilket man väl får göra, men gör det hemma i köket i stället för i Aktuellt på bästa sändningstid.

Vad får vi njuta av härnäst, Kalle Kula diskuterar den usla avocadoskörden i Mexico och menar att det är verkligen inte bra för den svenska jordgubbsodlingen.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hoppas ingen köper skiten efter den här pandemin..
Det innebär ganska mycket mindre skattepengar för oss svenskar om andra tänkte som du. Volvocars är ett svenskt företag med kinesiska ägare. Huvudkontor i Göteborg och sysselsätter väl direkt ca 25 000 svenskar och indirekt en massa underleverantörer. De betalar en hel del av vår välfärd men vi kanske ska leva på nåt annat istället?
Citera
2020-05-14, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Du har ju poänger...så är det. Men då kan du väl även explicit säga då att det är utomeuropeer och äldre äldre som dött.

Men det är ju sällan ni säger det.

Om vi haft en 99.6 procent etnisk befolkning som vi hade -70 så hade vi haft topp 400 döda.

Stämmer inte i detta fall. Det har deklarerats redan för flera veckor sedan att somalier, irakier, iranier, finnar = tillhör riskgruppen. Orkar inte leta tillbaka om de var några flera, men somalierna togs särskilt upp som en riskgrupp där dödligheten var ovanligt stor. Finnarnas öde skrev man mycket om i finska tidningar.

Det var lite överraskande, men troligtvis gjorde man ett undantag för att varna dessa grupper. Trots att man samtidigt riskerade att peka ut dem som en smittkälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in