Citat:
Ursprungligen postat av
Onlyplaydanuts
Man kan ju vända på det resonemanget också, varför har skåne klarat sig bättre än danmark, varför har skåne klarat sig så mycket bättre än södermanland med samma strategi.
- En vanlig förklaring har att göra med när sportlovet inträffade. Stockholm hade sportlov just när smittan pågick som mest i Alperna. Då uppstår frågan: Hur många färre dödsoffer hade Stockholm haft ifall Anders Tegnell inte hade uppmuntrat skidturister att gärna åka Italien? Hade Stockholm kunnat ha lika få dödsfall som Skåne, såvida Anders Tegnell hade haft vett att avråda från resor till Alperna?
Ett problem med förklaringen med sportlovet, är att Östergötland och Södermanland
hade sportlov samtidigt som Skåne. Har någon hört någon bra förklaring till varför Östergötland och Södermanland har drabbats så hårt av Covid-19?
Citat:
Ursprungligen postat av
Onlyplaydanuts
Jag tror också att vi hade haft något mindre döda med en hårdare strategi (på kort sikt, ev inte på lång sikt) Det verkar ända vara andra faktorer som spelar in mer, D-vitaminbrist tex.
- Ett snabbt agerande hade kunnat förebygga behovet av hårda åtgärder. Hårda åtgärder är skadliga för samhället och ekonomin, men inte lika skadliga som ohejdad smittspridning. Anders Tegnell har valt den optimalt sämsta strategin mot Covid-19.
Citat:
Ursprungligen postat av
von Hindenburg
Vad gäller min kommentar så såg du säkert att jag inte nämnde några namn överhuvudtaget.
- Jag tänkte på risken att det kan uppfattas som spekulation om vissa användare, även om inte just du nämnde användarna vid namn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ronkmonken
Danskar passar bäst i Danmark.
Svenskar passar bäst i Sverige.
Blir en skön sommar utan en massa utlänningar som springer runt här.
- Dom minst önskvärda utlänningarna finns redan inne i Sverige, och dom reproducerar snabbt innanför Sveriges gränser.
Danskarna tillhör kategorin önskvärda utlänningar. Jag välkomnar gärna danskar. Den enda anledningen att inte välkomna danskar, är risken att danskarna smittas av sjukdom under vistelsen i Sverige. Jag vill inte bidra till att fler danskar avlider i Covid-19.