Citat:
Ursprungligen postat av
Felix19
Jag tror både Island och Nya Zealand kommer få väldigt svårt att lyckas med sina strategier. Hur ska Island klara att finna ALLA smittade bland turister som ankommer till flygplatsen, utan att en enda slinker igenom? Och samtidigt som den första slinker igenom lever resten av befolkningen som vanligt och smittan exploderar igen. Det känns för mig som högst sannolikhet.
Genom PoC-tester (Point-of-Care tester), tas innan personen släpps in i landet. Svar ges inom en halvtimme.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lyckligagatanden
Ja och jag tror att nästan alla vet att det inte är så, men han är språkröret och säger meningar som ibland är egna tolkningar den stackaren som att norra Italien är lugnt när han fick frågan.
Nej, som Statsepidemiolog har du betydligt mer ansvar och makt än vad endast ett språkrör har. FHM är inte någon demokratiskt organisation.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf-Utredaren
Har Tyskland verkligen lyckats bra? Det är min spontana tanke. Typ på 15:e sämsta plats på jorden. Inget att vara stolt över direkt. Bättre än Sverige så långt ja (för de som anser att dödstal är en tävling) men fortfarande uruselt i världen i stort.
Tävling är ett underligt ordval i den tragedi som den här pandemin är.
Regeringen bör justera instruktion, regleringsbrev och uppdrag till FHM så högsta prioritet är att rädda svenska liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf-Utredaren
Visst kan man införa åtgärder ändå. Man ska dock tänka på att åtgärder också medför risker. Och när inga studier eller underlag finnes ska man vara ganska försiktiga med att skrika att netto-effekten är så himla bra.
Det är inte alls säkert.
Samma argument går att använda tvärtom till ”Eftersom kunskapsläget är så dåligt väljer vi de insatser som räddar liv”, nu dödar man folk istället genom sina befängda ovetenskapliga slutsatser i stil med;
”Det finns ingen evidens för att varken social distans eller handtvätt har effekt i Trollhättan varför vi inte kan rekommendera dessa åtgärder.”