2020-05-14, 09:22
Medlem
Comitiums avatar
Greta Thunberg lanseras nu av CNN som Coronaexpert och deltar i paneldiskussioner tillsammans med andra framstående experter. Hon är verkligen ett fenomen som inte tycks ha några begränsningar alls. En verklig renässansmänniska som Leonardo da Vinci! Så har hon också fått en mängd utmärkelser: Fritt Ord Award (2019), Rachel Carson Prize (2019), Ambassador of Conscience Award (2019), Right Livelihood Award (2019), International Children's Peace Prize (2019), Time Person of the Year (2019). Och så ung - bara 17 år! Och utan någon doktorshatt. Som Refat El Sayed. Han utsågs till Årets Man. Fast han visade sig vara en bluff förstås.
Citera
2020-05-14, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Om det inte är en studie, varför är den publicerat hos CDC under Research?
Varför har den ett DOI-nummer och varför citeras den av annan forskning?
Varför är den gjort av forskare?
Varför blev den publicerad i Emerging Infectious Diseases volym 19 nummer 9 år 2013?

Lägg av nu. En studie på två flighter säger ingenting. Absolut ingenting och det vet du såklart egentligen om.

Det är överhuvudtaget ingen vetenskap i det där. Noll.
Citera
2020-05-14, 09:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Många länder/områden har infört temporära förbud att sälja alkohol, vilket säkert kommer att leda till rapporter om bättre hälsa framöver. Själv har jag inte druckit en droppe på ett par veckor eftersom vi bara handlar mat med hemleverans och då är det inte tillåtet att inkludera sprit i leveranserna. Inte så kul iofs, men antagligen roligare än att knappt kunna andas.

Går att beställa från systembolaget

"För oss är det självklart att tänka på allas hälsa.

Bring-chauffören ställer ned varorna och håller avstånd till dörren.
Du signerar via SMS från Bring (i de allra flesta fall).
Legitimation kontrolleras alltid vid hemleverans, men det sker på avstånd. Det kan också göras genom ett fönster om det är möjligt."

https://www.systembolaget.se/bestalla-drycker/hemleverans/
Citera
2020-05-14, 09:24
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Fakta kanske kan vara svaret på din fråga. Den första mening i det du skriver?

(Publicerad 29 mars 2020 )
Johan Styrud, ordförande för Stockholms läkarförening, beskriver läget som att man har ”skruvat åt indikationerna” för vem som ska få intensivvård.

– Tidigare la man utan vidare in 80-åringar på intensivvård och det har vi passerat. En 80-årig patient med covid-19 har inte nytta av intensivvård. För fem veckor sedan skulle fler ha fått intensivvård, om vi har skruvat åt lite för hårt får vi se efteråt
.
https://kvartal.se/artiklar/hardare-prioriteringar-gors-redan-trots-att-iva-platser-star-tomma/

(Publicerad: tor 09 apr 2020)
Personer med en biologisk ålder över 80 år ska prioriteras bort i intensivvården under coronakrisen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAyePy/dokument-visar-de-prioriteras-bort-fran-intensivvard
En viss skillnad på ålder och biologisk ålder.

Sedan finns det ju grader av intensivvård. En vital 80-åring med en biologisk ålder under 80 kan få hjälp med de avancerade typer av andningsstöd (ex högflödesgrimma) som föregår att denna intuberas (får en slang i halsen och behöver sövas).
Citera
2020-05-14, 09:25
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Spaniens kvot av döda/immunitet motsvarar att Sverige har 3% immunitet.

Vad kommer anti-Sverige-ligan i tråden säga om Sverige har 6% eller 12% immunitet?

Om Sverige har 6% immunitet så har vår strategi halverat dödssiffran, jämfört med Belgien och Spanien, för samma utdelning i immunitet.

Om vi har 12% immunitet så har FHM mejslat fram en strategi som potentiellt minskar den totala dödssiffran med 75%. Ska man då avrätta FHM eller ge dem Nobels fredspris?

Du kan fråga de anhöriga till våra 3 500 avlidna i covid19 vad vi ska göra med FHM.
Citera
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Tvärt emot all vetenskap;

"– Det finns inget bevis på att resa mellan olika länder ändrar smittspridningen, säger Josep Jansa.

Många länder har stängt sina gränser?

– Ja och det har ECDC inte sett vetenskapliga bevis för att det fungerar. Viruset förstår inte gränser och när det finns en pandemi så är stängda gränser inte prioritet, säger han."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7472981

Räcker det inte med logiska bevis då?

Smitta upptäcks i ett land. Ingen smitta finns i det andra landet. Det andra landet stänger gränsen. Resultatet blir ingen smittspridning.

Eller missar jag nåt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De är restriktiva med att släppa ombord passagerare som uppvisar symptom, och de har mycket bra luftfilter. Så smittorisken är rätt låg.
Man kan smitta utan att ha symptom. Om passageraren som sitter till höger eller till vänster om mig hostar eller nyser bara ett par decimeter från mitt ansikte, hur vet du då att partiklarna kommer att gå igenom ett filter innan de når min näsa/mun? Dvs, om passagerarna inte har varsitt filter på sig..
Citera
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix19
Jag tror både Island och Nya Zealand kommer få väldigt svårt att lyckas med sina strategier. Hur ska Island klara att finna ALLA smittade bland turister som ankommer till flygplatsen, utan att en enda slinker igenom? Och samtidigt som den första slinker igenom lever resten av befolkningen som vanligt och smittan exploderar igen. Det känns för mig som högst sannolikhet.
Genom PoC-tester (Point-of-Care tester), tas innan personen släpps in i landet. Svar ges inom en halvtimme.
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja och jag tror att nästan alla vet att det inte är så, men han är språkröret och säger meningar som ibland är egna tolkningar den stackaren som att norra Italien är lugnt när han fick frågan.
Nej, som Statsepidemiolog har du betydligt mer ansvar och makt än vad endast ett språkrör har. FHM är inte någon demokratiskt organisation.
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Har Tyskland verkligen lyckats bra? Det är min spontana tanke. Typ på 15:e sämsta plats på jorden. Inget att vara stolt över direkt. Bättre än Sverige så långt ja (för de som anser att dödstal är en tävling) men fortfarande uruselt i världen i stort.
Tävling är ett underligt ordval i den tragedi som den här pandemin är.

Regeringen bör justera instruktion, regleringsbrev och uppdrag till FHM så högsta prioritet är att rädda svenska liv.
Citat:
Visst kan man införa åtgärder ändå. Man ska dock tänka på att åtgärder också medför risker. Och när inga studier eller underlag finnes ska man vara ganska försiktiga med att skrika att netto-effekten är så himla bra.
Det är inte alls säkert.
Samma argument går att använda tvärtom till ”Eftersom kunskapsläget är så dåligt väljer vi de insatser som räddar liv”, nu dödar man folk istället genom sina befängda ovetenskapliga slutsatser i stil med;
”Det finns ingen evidens för att varken social distans eller handtvätt har effekt i Trollhättan varför vi inte kan rekommendera dessa åtgärder.”
Citera
2020-05-14, 09:26
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Verkar snarare vara tvärtom, färre anmälningar och färre till skyddshem.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/12/farre-barnskyddsanmalningar-och-farre-besok-pa-skyddshem-nar-samhallet-stangde

Lyssna inte på swan, han har blivit helt rabiat
Citera
2020-05-14, 09:26
Medlem
Jag tror faktiskt inte man vill provta människor i för stor utsträckning eftersom COVID-19 omfattas av smittskyddslagen och då gäller massa regler och restriktioner kring hur patienten ska hanteras och vilka som ska upplysas etc. ”Det man inte vet har man inte ont av”-attityden tror jag de kör med. Fast här har man ju ont av att inte veta...

Vad tror ni?
Senast redigerad av Grantoppen2 2020-05-14 kl. 09:27. Anledning: Felskrivning (autocorrect)
Citera
2020-05-14, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Går att beställa från systembolaget
Jo, jag vet, men här i Ryssland får man ju pallra sig hela vägen till närmsta mataffär för att få tag på dricka
Citera
2020-05-14, 09:27
Medlem
madchances avatar
Citat:
Lägg av nu. En studie på två flighter säger ingenting. Absolut ingenting och det vet du såklart egentligen om.

Det är överhuvudtaget ingen vetenskap i det där. Noll.

Aha, så du erkänner att det är en studie. Gott så. Verkshöjden var tillräckligt hög för att både bli publicerad och refererad. "och det vet du såklart egentligen om"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in