2020-05-14, 21:21
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Sifos undersökning häromveckan.

80% stöd för strategin.
16% emot.
Resten Vet ej.

Jag tror att Sveriges "strategi" hade fått högt stöd i de flesta länder faktiskt.

Om man ser på det utifrån och man inte har någon i släkten som dött till följd av Sveriges "strategi", så är ju det självklart gött å få gå runt hursomhelst på gator och torg.
De allra flesta har ju ingen närstående som dött. Och ekonomin rullar på rätt bra.

Jag förstår att "strategin" får högt stöd. Precis som när det är riksdagsval så röstar de flesta själviskt. Unga röstar grönt, företagare och välutbildade blått, och resten röstar rött. Självändamålet helgar alla medel.

Det säger rätt mycket om hur stark genomslagskraft egoismen egentligen har hos oss människor.
Citera
2020-05-14, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Svenskt alternativ till lockdown:

Stäng systembolagen så kommer svensken återgå till sitt naturliga tillstånd: social oförmåga.

Maximal social distansering med minimal påverkan av ekonomin.

Brilliant lösning.

Nu sitter ju folk och super i sin ensamhet eller med vänner. Vid en stängning kommer folket att bege sig till krogen. Skulle vara om vi ströp all form av alkoholkonsumtion under krisen men då hade det blivit livat kan jag lova.
Citera
2020-05-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Svenskt alternativ till lockdown:

Stäng systembolagen så kommer svensken återgå till sitt naturliga tillstånd: social oförmåga.

Maximal social distansering med minimal påverkan av ekonomin.

Brilliant lösning.

Svensken har inga problem alls att det dör tiotal okända människor hit och tiotal okända människor dit.
Men försök inte röra svenskens pengar och framförallt sprit.
Då blir det verkligen revolt.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Så alla du inte respekterar bör dö?

Du är som en liten spågumma du.

Bara lirkar efter ledtrådar hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ok, vet du i vilket program du hörde det?

Jag tror det var studio 1 idag om inte möjligen Nordegren & Eppstein. Mest troligt Studio 1. Lagade mat samtidigt så inte super uppmärksam!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu har jag inte orkat räkna ut det men du får också tänka på att deomgrafin - dvs hur många det finns i varje åldersgrupp.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Andelen 80-89 år i Sverige är väldigt liten men antalet 80-89 år som avlidit i Covid 19 är väldigt högt.

Det är helt riktigt. Nu menade jag ju närmast att det är många döda i gruppen 50-59 år mot vad det är i gruppen 40-49 år. Det börjar gå uppåt efter 50.
Citera
2020-05-14, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Testade man bara för IgM???
Spanien testade inte IgM.

De testade enbart IgG. Med snabbtest.

Jag postade studien här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-05-14, 21:24
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nu sitter ju folk och super i sin ensamhet eller med vänner. Vid en stängning kommer folket att bege sig till krogen. Skulle vara om vi ströp all form av alkoholkonsumtion under krisen men då hade det blivit livat kan jag lova.

Förlåt för min otydlighet.

Givetvis skall krogarna tvingas stänga också.

Livat? Kanske skulle det tjafsas lite på lunchrasterna men ingen skulle göra något åt det.
Citera
2020-05-14, 21:25
Bannlyst
Så många som klagar över att dom kommer spendera en sommar i Sverige! Jag klagar inte brukar själv åka utomlands varje år och jag kan vara ärlig att det kommer vara skönt att stanna på hemmaplan! Ska upptäcka Norrland Halland och Blekinge finns väldigt mycket fint att upptäcka i vårt land med!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Rent psykologiskt kanske det behövs en upplättning, då ensamhet bland exempelvis våra äldre tär hårt. Men vi ska hela tiden komma ihåg, att vad media än rapporterar vad som "ska bli tillåtet", inte har varit förbjudet någon gång. Generellt sett, förutom det där med max 50 pers, vilket kvarstår.

Vill man dra till någon annan del av Sverige, har detta gått bra hela tiden. (På egen risk, räkna inte med hjälp i annan kommun/annat landsting/region) Även om Lövén med flera säger att "nu är det okej att åka bil upp till två timmar från hemmet", eller vad han nu sa. Antar att med trafikstockningar innebär det kanske en mil eller två i våra storstäder.. (Det sista var naturligtvis en skojsamhet från min sida, sorry).

Personligt ansvar hoppas jag folk klarar av att ta, så de inte går bananas efter de nya råden. Då kommer vi få en smittspridning som heter duga!

(Det är tyvärr både lite si och lite så gällande personligt ansvar hos vissa, räcker att några enstaka skiter i sitt ansvar, så utökas eländet.)

Nej, det är inte förbjudet i den meningen att du kastas i fängelse om du bryter mot restriktionerna.

Men det är trots allt skarpa restriktioner som vi i Sverige följt väldigt väl i stor utsträckning. Och det börjar nu märkas på den äldre befolkningen. Och när det nu går upp för både dem och alla andra att smittan är här för att stanna i år framöver så måste man såklart hitta en annan lösning och andra rekommendationer.

Det är i grunden mycket BRA att både de äldre och andra följer myndigheterna avrådan. Därför är det också upp till myndigheten att förändra rekommendationerna och inte till individen att bryta de redan befintliga restriktioner.

Ja, du fattar säkert vad jag menar

Finns ingenting som tyder att vi skulle få en smittspridning som heter duga bara för att vi reser om vi gör det med sunt förnuft. I egen bil och håller social distansering och allt det där. Speciellt inte nu när smittan jämnats ut i hela landet eftersom Sthlm gått ner så pass mycket och äver regionerna runt Sthlm.

Med en jämn spridning så finns det ju ingen anledning att avråda ifrån inrikesresor. Mer än till kanske Gotland som ju annars kommer bli otroligt utsatt i Sommar och som inte har en sjukvård som klarar av den anstormningen.

I början av Juni kommer båda dessa rekommendationer att förändras. Va så säker.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Men varför reser danskarna in i Sverige då? Om det nu är så farligt här.
Skåne, inte Sverige.
Citera
2020-05-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Svensken har inga problem alls att det dör tiotal okända människor hit och tiotal okända människor dit.
Men försök inte röra svenskens pengar och framförallt sprit.
Då blir det verkligen revolt.

Jag tycker inte att det stämmer.
Något vi svenskar ofta är stolta över är vår gemensamma välfärd.
Ja, den har skamligt nog försämrats.
Men de flesta svenskar betalar gärna skatt för en stark gemensam välfärd.
Så jag tycker nog svensken får onödigt med skit just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in