2020-05-14, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja, lite misstänkt det här
Om man orkar. Den här studien har en intressant grafik, som visar positiva/negativa tester för 25 stycken COVID-19 patienter under hela sjukdomsförloppet.

Fyra av fem asymptomatiska patienter, främst unga, testade aldrig positivt för IgG. Den enda som testade positivt av dessa var 61 år.

Bland de med symptom eller svår sjukdom verkar alla ha testat positivt, men inte sällan 4-5 veckor in i sjukdomen.

Med andra ord, att bara testa IgG som man gjorde i Spanien, det säger inte mycket om hur många som haft COVID-19. Det är snarare ett mått på hur många som haft symptomatisk sjukdom, en månad innan.
Citera
2020-05-14, 21:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Avrådan från inrikesresor kommer tas bort i början av Juni. Kanske med undantag Gotland. Finns ingen anledning att ha kvar dem när smittan är ganska jämnt fördelad över landet.

Många äldre vittnar om isolering och att det börjar gå så långt att det får andra folkhälsoeffekter. Här kommer restriktionerna lättas upp.

förmodligen kommer de friska mellan 70-75 tas bort helt ifrån restriktionerna att inte träffa dem. De verkar inte vara överdrivet utsatta ändå. Om du inte ingår i riskgrupp.

Sen tror jag det kommer bli mer individens ansvar för övriga. Merparten av de äldre som ändå inte har många år kvar i livet tar såklart en kalkylerad risk och träffar sina barnbarn snarare än slutar sina dagar ensam, isolerad på ett rum.
Vilket är totalt ovärdigt.

Bör lättas upp snarast!

Rent psykologiskt kanske det behövs en upplättning, då ensamhet bland exempelvis våra äldre tär hårt. Men vi ska hela tiden komma ihåg, att vad media än rapporterar vad som "ska bli tillåtet", inte har varit förbjudet någon gång. Generellt sett, förutom det där med max 50 pers, vilket kvarstår.

Vill man dra till någon annan del av Sverige, har detta gått bra hela tiden. (På egen risk, räkna inte med hjälp i annan kommun/annat landsting/region) Även om Lövén med flera säger att "nu är det okej att åka bil upp till två timmar från hemmet", eller vad han nu sa. Antar att med trafikstockningar innebär det kanske en mil eller två i våra storstäder.. (Det sista var naturligtvis en skojsamhet från min sida, sorry).

Personligt ansvar hoppas jag folk klarar av att ta, så de inte går bananas efter de nya råden. Då kommer vi få en smittspridning som heter duga!

(Det är tyvärr både lite si och lite så gällande personligt ansvar hos vissa, räcker att några enstaka skiter i sitt ansvar, så utökas eländet.)
Citera
2020-05-14, 21:18
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
1,3 miljoner räknar man nu blir permitterade under korttidspermitteringen. Man kalkylerade på 2,4 miljarder i början nu är man uppe på 95 miljarder.

Finns det någon liknande i andra länder med så många permitteringar? Man säger att man räddar företagen vilket på kort sikt är rätt men vad händer om man inte får igång Sverige och dödstalen fortsätter på den nivån som man ligger nu?

Nu tror jag det är rysk roulett om Sverige. Jag är för att hjälpa människor och företag men nu tror jag man inte har kontroll längre vare sig på ekonomi eller covid-19. Det känns läskigt
Ja tyvärr är denna strategin farlig som sverige tillämpar den tar både lång tid och hög dödlighet. Får innerligt hoppas att antalet smittade snart går ner och att smittan kan strypas så vi kan börja komma ikapp de länder som lyckats att begränsa smittan bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Min fetning där. Intressant! Jag har satt ett litet "hopp" till att det kan vara så... Visst är det så för vinterkräksjukan, bl.a.? Jag har utsatts för många, många potentiella smittotillfällen för den sjukdomen men aldrig fått den, genom alla år. Bl.a. tagit hand om andra, när de haft det.

Min anhörige (som arbetar i vården) tror att det är pga att jag har sådan "icke mottaglighet", sorry vet inte vad det heter medicinskt...

Vore ju åtminstone lite hoppingivande för Covid, ifall det finns någon sådan liknande egenskap...!
Ja visst är det så med vinterkräksjukan. Jag har aldrig haft det, exempelvis.

Min hypotes är att det ospecificerade immunförsvaret tar hand om virus hos oss som inte blir sjuka.

OT: Jag är uppvuxen på en bondgård med dynga, skit och boss, vilket gjort att mitt immunförsvar är vältränat .
Citera
Medlem
Testonios avatar
Svenskt alternativ till lockdown:

Stäng systembolagen så kommer svensken återgå till sitt naturliga tillstånd: social oförmåga.

Maximal social distansering med minimal påverkan av ekonomin.

Brilliant lösning.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Sifos undersökning häromveckan.

80% stöd för strategin.
16% emot.
Resten Vet ej.

jeeesus, finns det folk som tror på såna undersökningar??

Hälften av de som blir kontaktade, minst, skiter ju i att svara, svaren kommer till typ 90%, tror jag kommer väl från pensionärer som alltid gillar allt så länge det kommer från makten.
Citera
Medlem
[quote=Amazing-Grace|71576351]
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011

Vem skarvar och hittar på?

Frederica.
Citera
2020-05-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Nääh va...

Bara FHM´s guidelines så vitt jag vet...

Sorry, du får partyhardy -22 istället.

Som sagt.
Jag kanske går ut 1 gång per år så jag kan nog stå ut.
Citera
2020-05-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man orkar. Den här studien har en intressant grafik, som visar positiva/negativa tester för 25 stycken COVID-19 patienter under hela sjukdomsförloppet.

Fyra av fem asymptomatiska patienter, främst unga, testade aldrig positivt för IgG. Den enda som testade positivt av dessa var 61 år.

Bland de med symptom eller svår sjukdom verkar alla ha testat positivt, men inte sällan 4-5 veckor in i sjukdomen.

Med andra ord, att bara testa IgG som man gjorde i Spanien, det säger inte mycket om hur många som haft COVID-19. Det är snarare ett mått på hur många som haft symptomatisk sjukdom, en månad innan.
Testade man bara för IgM???
Citera
2020-05-14, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Som sagt.
Jag kanske går ut 1 gång per år så jag kan nog stå ut.

Bra bra
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Ja tyvärr är denna strategin farlig som sverige tillämpar den tar både lång tid och hög dödlighet. Får innerligt hoppas att antalet smittade snart går ner och att smittan kan strypas så vi kan börja komma ikapp de länder som lyckats att begränsa smittan bättre.

Jag med hoppas att vi ska få ner smittan men jag nog ganska säkert att man inte kan fortsätta som man gör. Tror man måste göra något drastiskt för annars står vi ensam kvar i skiten i höst.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag bryr mig för jag finner det intressant att en person som säger sig företräda empati och liv mer eller mindre önskar livet ur dryga 90 procent av befolkningen.
Men logisk konsekvens kanske inte är för dig.

Nu är det du som är ologisk.

Jag har aldrig företrätt någon annan än mig själv.

Sorry om jag har varit otydlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in