2020-05-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Finns iaf i skrivande stund inget om en presskonferens. Kollade just på: https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/

Med tanke på internationellt intresse kan inbjudan gått ut med restriktion att publicering får göras tidigast ett visst datum/klockslag. Därav The Times artikel om MOP. Nästa vecka kan vara troligt i så fall. Men vad vet jag?
Citera
2020-05-14, 20:34
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det vill säga "Mockfjärdsvapnet/Haparandavapnet"?

Enligt GRK stals vapnet i Haparanda 6/9 1983 av Veijo R som sålde det vidare till denne Lasse A. Vid vapenstölden stals även ett 100-tal kulor av "rätt" sort visavi Palmekulorna (Winchester Western Metal Piercing).

Ammunitionen hade inköpts 1979 i en sportaffär i Luleå.

SKL kunde inte länka Mockfjärdskulan till Palmekulorna eftersom kulan från Mockfjärd var i alltför dåligt skick.

När Mockfjärdsvapnet till sist fiskades upp ur Djursjön 2006 ansåg SKL att det var för rostigt för att kunna provskjutas vilket låter lite märkligt (för en vapenamatör) med tanke på att den tekniska rapporten - förutom ett par detaljer - beskriver vapnet som i gott skick och att det legat i vattnet högst 5-10 år.

Det hade alltså inte kastats i sjön efter Mockfjärdsrånet 1983.

Lasse A förnekade förstås att han inte visste något om var vapnet tagit vägen efter Mockfjärdsrånet 1983 men polisen som förhörde honom bedömde att han mycket väl hade kunskap om den saken.

Men 2014 berättar Lasse A att han levererat Palmerevolvern?

Om inte annat tycker jag inte man kan avföra det här vapnet helt.

Det där får väl ändå sägas vara ett antagande som inte kan sägas vara 100%, känner mig inte alls helt övertygad om det. Kan tänka mig att den s.k experten var expert i första hand just på den rent fysikaliska/kemiska reaktionen. Jag är mer tveksam om han hade tillräckliga kunskaper i sjömorfologi, hydrologi, sedimentologi etc. Mycket komplext system som kan påverka processen. Dock spekulationer.

Som kuriosa, skulle vapnet valsat runt i dessa kretsar av halvt misslyckade kriminella så är det kanske inte helt osannolikt att det rent av kan ha nått CPs öron vad som hände med revolvern, delvis kanske då beroende av vad han varit med om. Han yttrade väl i något sammanhang om någon finne som fortfarande trodde sig veta var vapnet fanns.
Citera
2020-05-14, 20:39
Medlem
OPK123s avatar
"Palme gör sig bättre som död" - Ture Utriainen till en bekant under 2001 -
Citera
2020-05-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Så Lasse levererade vapnet till Ture Utriainen. Ture i sin tur gav vapnet till Raimo Räsänen.

Raimo sköt både Olof Palme och Eino Hiltunen 1986 (åtta månaders mellanrum).

Lever Räsänen idag och finns någon bild på honom?
Citera
2020-05-14, 20:58
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Falmark öppnade 1961, så den fanns, men det är ju inte långt till Luleå Kallax därifrån heller.
Linköping har som du säger en mer teknik/militär profil.
Kanske vi är ute och cyklar ordentligt nu, men vad fan, vi måste ju försöka förstå vad karln sysslade med!
Som ett lustigt sammanträffande har Robert Aschberg skrivit en otroligt rolig bok som heter ¨Otto Ruben Svenssons bästa¨ där han skickar brev (förvisso maskinskrivna) till kända människor och där han utger sig för att vara resande säljare i damunderkläder. Breven tillställs bl.a. rikspolischefen Hjälmroth, statsminister Fälldin, Ola Ullsten, Harry Schein, Kungen + mängder av andra kändisar. Allt går ut på att förvirra alla och det är lätt att dra likheter med breven som det snackas om här i denna tråd. När detta begav sig var mestadels 1983-84. Lätt att tänka RA fann en programide med att förvirra Palmegruppen.
Citera
2020-05-14, 21:04
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Flera vittnen har vittnat om att mördaren sprang i en konstig lufsande stil. Vittnet Yvonne har också sagt att den hon såg springa hade en väska i handen framför, mer av en styvare variant av handledsväska. Detta har flera här funderat på om det är ett vapenfordral som Yvonne ser och jag tänker att det är det som gör att mördaren uppfattas ha en rultig springande stil. Jag tror att mördaren försökte få ned vapnet i vapenfordralet samtidigt som han sprang och då får man ju per automatik en jävligt konstig stil när man springer o samtidigt har fordralet framför som man försöker få ned vapnet i. Försök själva med att springa med det er framför er.
Detta med vapenfordral utesluter såsom jag ser det en professionell hitman. En sådan har väl ett axelhölster tänker jag. Den som kör med vapenfordral kan väl vara en van skytt men inte en hitman.
Citera
2020-05-14, 21:40
Medlem
Karl Gunnar Bäck, Sydafrika, svenska affärsmän och Barbrogruppen?

"“Karl B (Karl-Gunnar Bäck, generalsekreterare i Civilförsvarsförbundet, vår anm.) berättade … att han kort tid efter mordet blivit kontaktad av en person (med anknytning till den brittiska underrättelsetjänsten, vår anm.) i England och som sade sig ha information om mordet på Olof Palme. Enligt personen skulle en konspiration bestående av svenska affärsmän, sydafrikansk säkerhetstjänst och någon vid (eller med någon sorts anknytning till, vår anm.) säkerhetspolisen (svenska Säpo, vår anm.) ligga bakom mordet.”

Granskningskommissionens betänkande, SOU 1999:88, sid. 459."

"“Kodordet för mordet var ‘Hammer’. Svenska ‘security agents’ hade deltagit i operationen genom att kartlägga Olof Palmes rörelsemönster och vanor veckorna före mordet. Den avdelning som dessa säkerhetsagenter arbetat vid skulle haft en kvinna som chef.”

Granskningskommissionen om uppgifter från Riaan Stander (1996), tidigare anställd inom den sydafrikanska apartheidregimens säkerhetstjänst. Granskningskommissionens betänkande, SOU 1999-88, sid 463."

"“Det slog mig då att dom här människorna som då nämndes i uppgifterna från utredningen om personer med walkie-talkies, det kan ha varit den här gruppen. Och det var ju då sannolikt, möjliga mördare. Möjliga Palme-mördare. Jag ringde inte, tog ingen kontakt med Holmér och Ebbe Carlsson, för jag visste ju att det var fullkomligt meningslöst. Dom hade redan bestämt sig om hur det skulle vara. Och skulle jag ha sagt det …uppgifterna, så hade dom självklart gjort vad dom kunnat för att förlöjliga det spåret ...”

Olof Frånstedt, 1967-78 operativ chef och ansvarig för kontraspionaget inom Säpo. Ur Anders Jallais intervju (‘Barbrogruppen – myt eller sanning’, 2011) med Frånstedt. Den så kallade Barbrogruppen var en av en Barbro Sagnell ledd Stay-Behind-grupp, som Frånstedt på 70-talet utfört säkerhetskontroll på. Detta i samförstånd med det svenska Stay-Behind-organisationens högsta operativa ledning."

https://efolket.eu/palme-utredningen-det-verkliga-och-lange-forbjudna-huvudsparet/
Citera
2020-05-14, 21:41
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Med tanke på internationellt intresse kan inbjudan gått ut med restriktion att publicering får göras tidigast ett visst datum/klockslag. Därav The Times artikel om MOP. Nästa vecka kan vara troligt i så fall. Men vad vet jag?
Det kan du ha rätt i. Om nu journalisterna skulle behöva flyga (vill) till Sverige för att husera i en sal och där koppla upp sig mer här på plats istället från sitt hemland, så krävs det lite planering.
Citera
2020-05-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Som ett lustigt sammanträffande har Robert Aschberg skrivit en otroligt rolig bok som heter ¨Otto Ruben Svenssons bästa¨ där han skickar brev (förvisso maskinskrivna) till kända människor och där han utger sig för att vara resande säljare i damunderkläder. Breven tillställs bl.a. rikspolischefen Hjälmroth, statsminister Fälldin, Ola Ullsten, Harry Schein, Kungen + mängder av andra kändisar. Allt går ut på att förvirra alla och det är lätt att dra likheter med breven som det snackas om här i denna tråd. När detta begav sig var mestadels 1983-84. Lätt att tänka RA fann en programide med att förvirra Palmegruppen.
Det ligger ju rätt i tid också.
Böckerna utgavs ju 84-85.
Robban bakom Skelleftehamnsmannen? Nja...
Men kanske har brevskrivaren fått sin inspiration från Otto Ruben?
Det utesluter ju förstås inte att Skelleftehamnsmannen är på riktigt, men sannolikheten ökar att han är en bluffmakare. Likheten i modus är faktiskt lite märklig.
Citera
2020-05-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Det kan du ha rätt i. Om nu journalisterna skulle behöva flyga (vill) till Sverige för att husera i en sal och där koppla upp sig mer här på plats istället från sitt hemland, så krävs det lite planering.

Men nu går det inte att flyga pga pandemin.
Citera
2020-05-14, 21:48
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak

Jag har en bild på honom omaskad.

I polisutredningen gällande Stegmordet finns vittnesmål från bankpersonal som sett både han och Eino.

Deras beskrivningar över dessa två personer är identiska med de vittnesmål man hittar på Sveavägen. Det är därför jag vägrar släppa dem!

T.o.m. en handledsväska beskrivs.

Och det finns även en förklaring till de rasslande nycklarna som Alf Lundin vittnar om.

För att inte tala om grön/blå Volvo.
Senast redigerad av OPK123 2020-05-14 kl. 21:55.
Citera
2020-05-14, 21:50
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak

Vet inte om han lever eller är död? Han finns i vart fall inte i Sverige. Skulle blivit 76 år på julafton. Så det är nog stor sannolikhet att han är död med tanke på det hårda liv han verkade leva?

Ägde tre vapen vid tillfället; en Arminius, en Colt Government samt ett Winchester-gevär. Hade precis gjort sig av med en pistol dessutom.

Medlem i Östersunds Pistolskytteklubb där han var s.k. guldskytt. Blev sedan medlem i Brunflos Pistolskytteklubb.
Senast redigerad av OPK123 2020-05-14 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in