2020-05-14, 17:09
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Om man tänker sig att man frigör varenda atom i min kropp och spårar deras historia bakåt, kommer det visa sig att de alltid funnits då?

Eller har min kropp kunnat omvandla materia från föda till helt nya unika atomer, dvs "tupolev-atomer" som "jag" har skapat?

Mvh
Tupo!
Citera
2020-05-14, 17:12
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Om man tänker sig att man frigör varenda atom i min kropp och spårar deras historia bakåt, kommer det visa sig att de alltid funnits då?

Eller har min kropp kunnat omvandla materia från föda till helt nya unika atomer, dvs "tupolev-atomer" som "jag" har skapat?
Alla tyngre atomer kommer från gamla stjärnor. Väte och helium kan vara från BB.
Din kropp kan inte skapa nya atomer.
Citera
2020-05-14, 17:15
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Alla tyngre atomer kommer från gamla stjärnor. Väte och helium kan vara från BB.
Din kropp kan inte skapa nya atomer.

Men då finns det ju inget som är unikt med mig?

Allt jag består av, bokstavligen, ner till minsta atom har alltså funnits LÄNGE, vi snackar miljarder år?
Citera
2020-05-14, 17:22
Medlem
Bonnatorps avatar
Jae, på ett sätt kan man säga att det stämmer.

Det som utgör dig, själva grunden som du som person är på, har funnits oerhört länge.
Varenda liten del, och de har alltid följt samma universella lagar.

Men ändå så görs du på nytt. Du får nya upplevelser, och genom det som blir så har du förmånen att få uppleva livet.
Och därför är du du, och jag är jag.
Och vi är vi.
Men huruvida jag kan skapa nya atomer, jag har upplevt en del saker som antyder att mycket är mycket möjligt i den nya världen.
Men jag är inte annorlunda än du, som människa. Vi vandrar båda framåt i livet, hoppas jag.

Ända sedan tiden började, så har delarna av dig funnits, precis som delarna av din närmsta vän.
Det är därför ni kan känna varandra så väl.
Citera
2020-05-14, 17:24
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Men då finns det ju inget som är unikt med mig?

Allt jag består av, bokstavligen, ner till minsta atom har alltså funnits LÄNGE, vi snackar miljarder år?
Så är det. Din genuppsättning är det enda unika med dig. Alla atomer i dig är gamla.
Vem bryr sig? Tänk istället på att några av "dina" atomer kanske är samma som Julius Caesar eller Jesus hade i sina kroppar.
Citera
2020-05-14, 17:25
Medlem
Jofs avatar
På det sättet har vi alla evigt liv.

Och är rätt gamla.
Senast redigerad av Jof 2020-05-14 kl. 17:54.
Citera
2020-05-14, 17:27
Medlem
Soterns avatar
Precis som allt vatten vi dricker har någon pissat ut en gång.
Citera
2020-05-14, 17:28
Medlem
Citat:

Mvh
Tupo!

Det beror lite på, själva partiklarna i atomerna kommer från big bang. Grundämnen kommer från stjärnor, de bildas i fusionsprocessen. De grundämnen som är lättare än järn kan bildas i alla stjärnor. De som är tyngre bildas i supernovor.
Citera
2020-05-14, 18:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
We are stardust, som de sjunger i låten, exakt så är det.

Liknande kuriosa är att vatten inte nybildas på jorden. Så allt vatten vi dricker nu har kissats ut av andra människor.
Citera
2020-05-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
We are stardust, som de sjunger i låten, exakt så är det.

Liknande kuriosa är att vatten inte nybildas på jorden. Så allt vatten vi dricker nu har kissats ut av andra människor.

Vad händer när du kör med en bränslecell som drivs på vätgas?
Citera
2020-05-14, 18:44
Medlem
Citat:

Mvh
Tupo!

Hörde någon gång för länge sedan att en människa är uppbyggd av samma atomer som dinosaurierna. Kommer inte ihåg exakt procenttal. Så alla har lite dinosaurier i sig.
Man kan undra hur stort procenttal valfri död kändis som man har i sig?

Alla atomer bildades väl vid Big Bang?
Så de har inte alltid funnits.
Citera
2020-05-14, 18:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad händer när du kör med en bränslecell som drivs på vätgas?
Det kan jag inte svara på. Men om man kunde göra vatten på det sättet, varför gör de inte så i Sahara, så får de både oändligt med vatten och energi samtidigt?

OffT så verkar man inte veta var jordens vatten kommer från. En rätt intressant fråga. Uppenbarligen fanns det innan det fanns liv iallafall.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-14 kl. 18:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in