2020-05-14, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det hade varit stora ökningar i Danmark, Finland, Norge för dom, när de gjort mer tester men där går fallen ner ändå.

Fallen ligger inte på samma nivå.
7-14 april hade Sverige +3865 fall
7-14 maj hade Sverige +4661 fall

Varför skulle det varit det? Har Sverige haft samma strategi som övriga nordiska länder? Nej, därför är det helt irrelevant.

Med en nästan tredubblad testfrekvens så skulle jag säga att det där är en lägre nivå.
Citera
2020-05-14, 15:20
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Förbjuda bilar ?
Du förstår väl att räddade människoliv alltid måste vägas mot kostnad och begränsning av frihet ?
Det är statens förbannade skyldighet att främst sätta folkets liv och hälsa främst! Läs om de mänskliga rättigheterna!
Men det tycker inte du är det viktigaste? så vad är viktigast enligt dig?
Citera
2020-05-14, 15:21
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Nej det skulle jag inte.

Kan du svara på mina frågor?

Förbjuda bilar ?
Du förstår väl att räddade människoliv alltid måste vägas mot kostnad och begränsning av frihet ?

Varför skulle förbjuda bilar när vi redan har ett system med hastighetsbegränsning?

Du fick ett svar där.

Ja, det vet jag.

Förklara gärna hur man motiverar tusentals döda mot en ekonomi.

Gärna en uträkning när du är på gång.
Citera
2020-05-14, 15:21
Medlem
Livsgjutarens avatar
Så exakt hur många som dog idag kanske vi inte får reda på förens om en månad? Är eftersläpning så stor? Hur kan vi då veta att det är en nedåtgående trend? Allt talar ju för att vår topp fortsätter flytta framåt och när vi då är inne i juni så kanske konstaterad top är maj istället för april osv?
Citera
2020-05-14, 15:22
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du tycker inte trenden på IVA säger dig något?
Verkar det öka?

Majoriteten som dör får inte vård så vad ska IVA säga?

Jag menar, ganska så känd vid det här laget.
Citera
2020-05-14, 15:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du tycker inte trenden på IVA säger dig något?
Verkar det öka?

Det beror ju såklart på att alla dör knall fall ute på gatorna nu som i Iran, Kina och Ecuador bl.a! Har du inte sett högarna med människor ute på gatorna? Ingen hinner ju få någon vård såklart.
Citera
2020-05-14, 15:25
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Den här tråden lär bli ett par miljoner sidor längre så länge som våra ansvariga vägrar att göra rätt(för sig).

Det handlar om ett acceptabelt antal TEST.Inget mera och sannerligen inget mindre.

Det är en total katastrof att Sverige FORTFARANDE testar i en närmast löjlig liten omfattning.

Detta ger ingen data,ingen fakta och inget som helst underlag att fatta optimala beslut utifrån.

Sveriges alltför fattiga testande kostar liv i realtid,och än fler kommer att DÖ som en direkt följd av Sveriges fatala testningsmisslyckande i framtiden.

Det finns f-n inga ursäkter för detta.

Såg Tegnell för runt 1 månad sen svara att han inte ser vitsen med att testa mer eftersom han vill kunna göra något med resultaten också

Kanske för att t ex isolera smittade och på så sätt bromsa spridningen som ni påstår är målet istället för flockimmunitet??
Citera
2020-05-14, 15:27
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Om inte flockimmunitet är Sveriges strategi, vad är det då? Ättestupan?
Ättestupa känns lite bryskt.

Låt oss kalla det palliativ picknick.
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Att begränsa spridningen så att vården inte kollapsar.
Samhällets mål vid en pandemi
De övergripande målen med pandemiarbetet är att
• minimera dödlighet och sjuklighet i befolkningen
• minimera övriga negativa konsekvenser för individen och samhället

I samma dokument tydliggör förövrigt FHM att rådet om att tvätta händerna har lika lite evidens som att använda munskydd.

Det har genomförts några randomiserade kontrollerade studier av hög kvalitet vad gäller handhygien och användning av andningsskydd men dessa studier visade att åtgärderna har väldigt små effekter på smittspridning.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/b6cce03c4d0e4e7ca3c9841bd96e6b3a/pandemiberedskap-hur-vi-forbereder-oss-19074-1.pdf
Citera
2020-05-14, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Min fråga kvarstår.

Alla ni som skriker folkmördare och sverige är sämst. Vad ska FHM och Regeringen göra för att göra saken bättre? Vad ska sättas in för att ni ska bli glada?

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Byt ut Tengele med Björn Olsen.

Sen störta Lövfen.

Sen är jag nöjd.

Ja. Björn Olsen in. Viktigast.

Löfvén behöver gå till omklädningsrummet, han är väldigt trött, in med ngn vettig och fräsch där med.
Citera
2020-05-14, 15:28
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Really?

Hur många har fått IVA?

Hur många klarade sig, hur många dog?

Hur många döda utanför det.

Kolla själv.
Citera
2020-05-14, 15:28
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Varje dag ett land är i lockdown kostar oerhörda summor pengar, det blir inte mindre för att man ökar antalet dagar. Kanske om man räknar med att för varje dag man är i lockdown är 1% av ekonomin borta, så efter 50 dagar förlorar man bara en bråkdel av vad man förlorade första dagen i lockdown, men det innebär inte att man inte förlorar på det...

Så vad är tanken med vår "hållbara" strategi nu då (om flockimmunitet kan glömmas under överskådlig tid)?
Vi klättrar stadigt på listan över antal döda. Vi har en stabil nivå med 70 döda per dag.
Varför skulle den minska om vi inte ändrar något och ingen immunitet finns i sikte?
Så är tanken att vi ska ha 70 döda per dag i ett år nu? Och vara halvt nedstängda?

Jag tror betydligt mer på tanken att slå ut viruset så mycket som möjligt för att få kontroll och sedan öppna gradvis samtidigt som man aktivt testar/spårar/isolerar för att slå ner nya utbrott.
Det känns som en betydligt bättre strategi (typ "hammer and the dance").
Jag är ännu mer stärkt i den övertygelsen nu när det visar sig att smittspridningen är mindre och dödligheten är högre än man tidigare trott.
Citera
2020-05-14, 15:29
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
Det är statens förbannade skyldighet att främst sätta folkets liv och hälsa främst! Läs om de mänskliga rättigheterna!
Men det tycker inte du är det viktigaste? så vad är viktigast enligt dig?
Ja det är det men inte till vilket pris som helst, då skulle vi ha förbjudit bilar, alkohol, cigaretter m.m.
Vi skulle dessutom ha haft en sjukvård med otroligt mer resurser än vad vi har idag.
Den avvägningen görs jämt, hela tiden.
Med andra ord kan vi inte lägga exakt alla resurser vi har till vilket pris som helst för att rädda just covid-19 patienter.

Med det sagt så påstår jag inte att vi har gjort rätt och jag hatar sossarna mer än pesten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in