2020-05-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Förstår inte vad du försöker säga.

Danmark, Norge och Finland?
I händelse av att smittan blossar upp igen i ovan nämnda länder och dem väljer att stänga ner likt vi sätt i vår IGEN. PM:a mig, så får du en hundring.
Citera
2020-05-14, 15:13
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Kanske för ni babblar om saker dom aldrig sagt, flockimmunitet är inte målet med strategin, det har dom aldrig sagt, så släpp den tanken. Isf skulle vi få gå till tält och få corona injicerat i kroppen.

Varje dag ett land är i lockdown kostar oerhörda summor pengar, det blir inte mindre för att man ökar antalet dagar. Kanske om man räknar med att för varje dag man är i lockdown är 1% av ekonomin borta, så efter 50 dagar förlorar man bara en bråkdel av vad man förlorade första dagen i lockdown, men det innebär inte att man inte förlorar på det...

Bra att du förstår det.

Man är i lockdown för att rädda liv, inte för att rädda ekonomin.

Du vet. Det är därför Sverige har sådana stora rubriker världen över för att vi ligger på 6e plats över döda per capita. Samtidigt som vi gick emot hela världen.

Men det är svårt att få människor att inse detta när det inte drabbar dem själva. Typiskt unga svenska killar som enbart ser det i hyper rationellt tunnelseende.

Men Sveriges ekonomi skulle nog klara sig. Ve har gett 700 miljoner i mediastöd, 1 miljard till solceller. Så ja, dra ner på allt efterblivet skit så finns det pengar.

Jag funderar fortfarande hur man kan ens motivera att en människa ska dö.

Helt psykopatiskt beteende.
Citera
Medlem
Jag är ingen expert, men kan ändå säga sådant som mitt sunda förnuft säger mig.
Men denna gång har vi hela världen som referens. Så om en liten 'expert' i Sverige säger tvärtom mot vad resten av världen säger, - Då är det lättare att förstå vad som sägs - eller inte sägs.

Samtliga världens länder (utom Svärje) försöker begränsa smittan så gott dom kan. Begränsar och skyddar och behandlar.
Men i Sverige är det bara munväder.
Skönt att världen finns - så man kan se hur inskränkt och sandlåde-aktigt det är här.

Sverige fortsätter vara det land i världen som har flest dödsfall per dygn - i förhållande till antal medborgare. Helt enkelt Sveriges kurva fortsätter sin lutning utan att plana av.

Men inte nog med att vi är sämst enligt officiella siffror. Här testas inte ens den största gruppen avlidna. Dvs människor på äldreboenden. Och den gruppen är stor.. Någon som vet hur stor den är? (jag såg en uppgift om att det var över tusen (sr.se) - i och för sig svårt att veta exakt, men med sunt förnuft kan man ju ändå förstå ganska väl hur många det rör sig om)
Det gör ju att det är ändå fler döda per dygn, alltså vi ligger inte bara i botten utan ändå längre ner!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Måste vara jobbigt när du inte ens kan svara på frågan. Och återigen så är du fel person att uttala dig med tanke på alla lögner du skrivit i denna tråd. Du och har Tegnell har ungefär samma träffsäkerhet när det gäller att uttala sig fel

Men det klart vi ska skylla på att andra länder inte har koll och Sverige järnkoll som försvar. Det tror jag nog vi kan sluta drömma om för jämför man Sverige emot andra länder så blir det inte bättre.

Jag svarade på din fråga. Om du inte vet att Vitryssland är ett jävla U-land så har du nog aldrig varit utanför institutionen du bor på. Tror du verkligen att ett land som Vitryssland har i närheten av den sjukvård eller för den delen byråkrati vi har i Sverige?
Citera
2020-05-14, 15:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag har ingen aning om hur många döda de har. Finns ingen pålitlig statistik över det, då länder registrera det för olika. Men i de allra flesta länder så måste de dels ha haft en diagnos innan de dog om att de hade c19, och dött på sjukhuset, för evt komma med i statistiken över döda i c19, och om de dog av exempelvis hjärtproblem så kan det anges som dödsorsaken. Så vi har ingen om hur många som är döda i c19 i respektive land, då länder registrerar det för olika.

Bland de bästa indikationer kommer väl vara att jämföra med hur många som brukar dö under den perioden. Hur många som dog i respektive land är något man får analysera i efterhand.

Det är uppembart av ditt svar att jag skulle skrivit ” färre döda” inte få eftersom du inte begrep det ordet.
Citera
2020-05-14, 15:14
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
I händelse av att smittan blossar upp igen i ovan nämnda länder och dem väljer att stänga ner likt vi sätt i vår IGEN. PM:a mig, så får du en hundring.

Va?

Länder har varit i lockdown för att undvika att bli som vårt? Är du drogad eller?
Citera
2020-05-14, 15:15
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Bra att du förstår det.

Man är i lockdown för att rädda liv, inte för att rädda ekonomin.

Du vet. Det är därför Sverige har sådana stora rubriker världen över för att vi ligger på 6e plats över döda per capita. Samtidigt som vi gick emot hela världen.

Men det är svårt att få människor att inse detta när det inte drabbar dem själva. Typiskt unga svenska killar som enbart ser det i hyper rationellt tunnelseende.

Men Sveriges ekonomi skulle nog klara sig. Ve har gett 700 miljoner i mediastöd, 1 miljard till solceller. Så ja, dra ner på allt efterblivet skit så finns det pengar.

Jag funderar fortfarande hur man kan ens motivera att en människa ska dö.

Helt psykopatiskt beteende.
Förbjuda bilar ?
Du förstår väl att räddade människoliv alltid måste vägas mot kostnad och begränsning av frihet ?
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Kanske inte rakt ut, men negativa konsekvenser är inte bara ekonomin, att inte stänga skolorna var ju bland annat för det skulle tvinga samhällsviktig personal vara hemma och passa barnen.

Ja, det stämmer. Skulle man stänga skolorna så skulle man riskera att ”sänka linjen” i den berömda kurvan eftersom vårdplatser = utrustning, bädd och personal; och personal skulle behöva vara hemma.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag är ingen expert, men kan ändå säga sådant som mitt sunda förnuft säger mig.
Men denna gång har vi hela världen som referens. Så om en liten 'expert' i Sverige säger tvärtom mot vad resten av världen säger, - Då är det lättare att förstå vad som sägs - eller inte sägs.

Samtliga världens länder (utom Svärje) försöker begränsa smittan så gott dom kan. Begränsar och skyddar och behandlar.
Men i Sverige är det bara munväder.
Skönt att världen finns - så man kan se hur inskränkt och sandlåde-aktigt det är här.

Sverige fortsätter vara det land i världen som har flest dödsfall per dygn - i förhållande till antal medborgare. Helt enkelt Sveriges kurva fortsätter sin lutning utan att plana av.

Men inte nog med att vi är sämst enligt officiella siffror. Här testas inte ens den största gruppen avlidna. Dvs människor på äldreboenden. Och den gruppen är stor.. Någon som vet hur stor den är? (jag såg en uppgift om att det var över tusen (sr.se) - i och för sig svårt att veta exakt, men med sunt förnuft kan man ju ändå förstå ganska väl hur många det rör sig om)
Det gör ju att det är ändå fler döda per dygn, alltså vi ligger inte bara i botten utan ändå längre ner!

Exakt det här.

Sedan ser man att det finns människor som skyddar detta. Sedan ser man att dessa även röstar till vänster.

Vilket påminner mig om invandringen och trångsyntheten där.

En röd tråd genom allt.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
vill minnas kommerna hette pohjois pohjanmaa, inte så långt till iisalmi med dess savomurre, likaså kiuruvesi. min mor föddes i pyhärjärvi och far min haapajärvi. därav man tänkt jämt på att flytta dit, sen många år

Norra österbotten, ja, det heter det moderna landskapet. Idensalmi igen blir väl i Kajanaland (Kainuu).

Kiuruvesi är det som gör att jag kan svara dig och fortsätta att vara ens litet inom trådämnet:
Där fanns äldreboendet som blev Finlands första skandal när smittan kom in.

Här är två artiklar om det:
Helsingin Sanomat från 8.4
Finska Yle från 29.4, denna är speciellt intressant eftersom den mycket utgår från en av de anställdas perspektiv.

Öva er finska, eller dra det genom google translate (som ju blir en smula tassigt, men i stora drag förståeligt skulle jag tro):
Hesari
Yle
Citera
2020-05-14, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
Nedstägning är det enda rätta alternativet för att drastiskt minska smittspridningen och sedan ska man masstesta och spåra smittade så att dom kan isoleras, på samma sätt många andra länder har gjort med framgångsrikt resultat.

Varför ska man stänga ned Sverige när man redan har ett R0 under 1?

Tyskland te x öppnar upp för att hamna kring R0=1.
Citera
2020-05-14, 15:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Min fråga kvarstår.

Alla ni som skriker folkmördare och sverige är sämst. Vad ska FHM och Regeringen göra för att göra saken bättre? Vad ska sättas in för att ni ska bli glada?
Avgå!

Allvarligt talat förväntar jag mig att statsministern nu tar kommandot från FHM. Det kommer dock inte att ske. Om någon regering är drabbad av Dunner-Kruger-effekten är det tyvärr nuvarande styre. Jag är faktiskt inte elitiskt men man måste ändå se skillnaden mot t.ex. Tyskland. Även om jag ogillar Merkel politiskt så har hon ändå en forskarutbildning kanske inte inom området men ändå. Jag tror att det måste finnas en viss nivå hos de som ska leda landet i en sådan här kris när solen inte lyser, uppförsbacke och knappt någon bensin i tanke. Man saknar nog självförtroende till att ta över i förarplatsen.

Man skulle kunna ställa sina platser till förfogande, utlysa ett nyval och samla en expeditionsministär med stöd av riktiga experter som de som idag publicerade en artikel i DN. Det finns säkert fler som inte har lämnat den traditionella disciplinen med bl.a. medicinska bedömningar och som inte förlitar sig helt på statistiska matematiska modeller som uppenbarligen Tegnell et al. gör. som kan göra ett bra jobb.

Och framförallt inför Sveriges befolkning erkänna sina misstag som kanske inte alltid berott på dem utan på situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in