2020-05-14, 14:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Naturligtvis inte!

Nu tycker jag att vi fokuserar på våra grannar eftersom de är mest lika oss.

Jag har inte sett deras planer för öppning. När kommer dom vara lika öppna som Sverige är idag?
Och tror du inte dom kommer ha ännu svårare att följa restriktioner efter deras hårda nedstängningar? Hur kommer dom reagera på om dom tvingas skärpa restriktionerna igen?
Citera
2020-05-14, 14:47
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Självklart inte. Jag menade att Spanien mycket väl kan ha infört åtgärder som gör att åldersfördelningen bland de som smittas går åt helt fel håll.

De äldre-äldre behöver ju assistans och vård. De kan inte isoleras perfekt från vårdpersonalen. Samma sak gäller alla vuxna som arbetar inom samhällsbärande funktioner.

Samtidigt så har ju Spanien haft totalt utegångsförbud för alla barn.

Slutsatsen av Spaniens rapport är att flockimmunitet inte är möjlig.

Jag hörde på TV nyss att FHM inte litade på rapporten och varför skulle de göra det. Rapporten visar med all önskvärd tydlighet att Sveriges strategi inte kommer att fungera.

Många är lurade, dock inte jag.
Citera
2020-05-14, 14:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
FHM har tydligen rationaliserat bort den medicinska forskningen kring smittspridning och förlitar sig på modeller utan att ha en susning om vad som händer ute i folkhavet:

Epidemiolog: ”Långt kvar till flockimmunitet”
Bara fem procent av Spaniens befolkning är smittad av coronaviruset enligt beräkningar. Detta trots att landet är ett av de värst drabbade av pandemin.

– Min tolkning av siffrorna är att Sverige har långt kvar till flockimmunitet, säger epidemiologen Tove Fall till SvD.
/.../
I helgen anförde matematikprofessor Tom Britton en ny modellering som innebär att Stockholm skulle kunna uppnå flockimmunitet redan i mitten av juni och att det skulle räcka med att cirka 40 procent av befolkningen var smittade.

Epidemiologen Tove Fall är inte lika övertygad:

– Min tolkning är att Spanien och därmed troligen också Sverige har långt kvar till en flockimmunitet, säger hon till SvD.

Vad är din åsikt om den svenska strategin?

– Den kanske är rätt, men jag tycker att vi borde ha satsat mycket mer på att testa människor tidigt och på andra sätt mäta smittans utbredning istället för att i så stor utsträckning förlita oss på dödssiffror och hur det går i sjukvården, säger Tove Fall, professor i molekylär epidemiologi.

Hon tillägger att översättningen mellan antikroppstester och immunitet ännu är den stora frågan.

– En styrka med den spanska undersökningen är att den har som målsättning att avspegla hela befolkningen. I Sverige har ju undersökningar gjorts mot till exempel vårdpersonal på sjukhus som ju troligen är mer exponerade, säger Tove Fall och nämner undersökningen på Danderyds sjukhus från april där cirka 20 procent av personalen var smittade.
/.../
Fredrik Elgh tillägger att han och kollegor, bland andra Björn Olsen, professor vid Uppsala universitet, inte trott på påståenden om att cirka 30 procent av befolkningen i Stockholm skulle vara smittad:

– Utan strategi när det gäller testning kan man ju inte veta. När kommer en svensk undersökning som den i Spanien? Jag är också förvånad över att vi inte har en armé av smittspårare ute, säger han.

Hur borde testningen gå till?

– Jag är inne på att samma människa borde testas varannan, kanske var tredje vecka. Då skulle man få fram biologisk data istället för att anta vad som händer i folkhavet, säger Fredrik Elgh.

Han berättar att robotar i Umeå under ett tio timmars arbetspass kan behandla 4 000 antikroppstest. Men att den nationella koordineringen är eftersatt eftersom Folkhälsomyndigheten i hög rad valt att decentralisera laboratorieverksamheten.

Folkhälsomyndigheten självt har en liten kapacitet. Därav den defensiva hållningen. Samtidigt vill man ha konroll. Men det är ingen som ställer dom mot väggen, säger Fredrik Elgh.

Han ser mörkt på den långsamma smittakten och pandemins utbredning:

– Utan vaccin ser det ut att ta evigheter innan vi blir av med den här dyngan, säger Fredrik Elgh.
https://www.svd.se/bara-fem-procent-smittade-i-spanien

Och så ser nog arbetet ut på FHM. Man har släppt de medicinska instrument och kompetenser som finns och förlitar sig helt på statistik och modeller samt matematiker som Tom Britton. Och hela tiden slår deras prognoser fel. Och inte lär de sig av misstagen utan står där som fån och skakar på huvudet.

Jag tror allvarligt att man saknar kompetens på FHM för en adekvat hantering av epidemier.

Tack för detta!
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hålla nivån nere på en nivå som sjukvården klarar, utan att totalt stänga ner samhället med alla de negativa konsekvenserna det medför. Tycker deras strategi är tydlig, en eventuell flockimmunitet är då en positiv följdeffekt av detta. Stänga ner länder i lockdown varje gång smittspridningen tilltar är inte en hållbar strategi. När befolkningen i spanien hamnar i lockdown för andra, tredje gången kommer det inte gå lika smärtfritt.

Jag hade faktiskt föredragit om dom gick rakt ut och sa att vi kör inte lockdown för det kostar samhället och ekonomin för mycket pengar, vi fightas faktiskt två krig här, ett mot covid och ett mot en raserad ekonomi. Att länder med redan körd ekonomi kastar sig ner stuplöst i en ännu mer förstörd ekonomi är inte förvånande. EU ska såklart rädda dessa som vid tidigare tillfällen.

Så du tror verkligen att Sverige kommer att kunna förklara för hela omvärlden att de offrade runt 60 000 människor för att rädda ekonomin, samtidigt som övriga världen har gjort allt i deras krafter för att rädda liv?

Det om något kommer få extrema ekonomiska konsekvenser med tanke på att länder kommer ta avstånd från oss.
Citera
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Dvs tills vi har flockimmunitet eller vaccin.
Det verkar ju vara en jättetoppenbraidè, låt smittan vara spridas tills vi får vaccin eller flockimmunitet!
Inte konstigt att vi har bland världens sämsta siffror i antal döda, men du tycker det är en bra strategi?
Citera
Medlem
Trenden neråt fortsätter. Positivt.
Citera
2020-05-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Precis, det värsta är att man inte ser något slut på detta. Jag har tänkt tidigare att det är bättre att det ändå startade tidigt på året eftersom det hade känts ännu värre om smittan hade börjat spridas på hösten med den långa mörka vintern framför oss.

Men nu börjar det kännas att det kvittar. Om det inte blir bättre så har vi ju kvar detta även på hösten och då kommer det inte att kännas kul. Just det faktumet att inte veta är jobbig. Kommer det att bli ännu värre?

Jag hoppas hela tiden att det blir bättre inom en överskådlig framtid och det är just hoppet som gör att jag inte deppar ihop totalt. Jag har nära anhöriga som bor i hårt drabbade länder och oron över dom och deras familjer är nog allra svårast. Och att inte kunna träffa dom och vissa speciella familjemedlemmar som jag inte hunnit träffa alls än. Det gör ont men hoppet lever.

Kämpa på. This too will pass....
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
Det verkar ju vara en jättetoppenbraidè, låt smittan vara spridas tills vi får vaccin eller flockimmunitet!
Inte konstigt att vi har bland världens sämsta siffror i antal döda, men du tycker det är en bra strategi?

Jag skrev aldrig vad jag tyckte, jag skrev att det kommer bli så.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Och för att han säger det så menar du att han har rätt? Detta är inte vetenskap utan auktoritetstro. Att en expert säger något betyder inte att det är sant. Finns även forskning som just visar detta. Experter är tex inte bättre på att förutsäga börsutveckling, men folk fortsätter betala dyra avgifter i aktiefond till experter som inte kan slå börsindex. Experter kan tom vara sämre, den som inte är expert kan lyssna på olika experter, medan en expert ofta är låst på olika sätt till sina favoritteorier, forskningsnätverk och sina finansiärer. Tobaksindustrin använde just läkare för att kampanja att rökning inte leder till lungcancer. I Västeuropa hade man rasbiologi, i Sovjetunionen dominerade lysenkoism.

Det är därför man också har patientmakt och second opinion, läkare ska inte få göra vad de vill med patienter (det kallas forskningsetik).

Man ska lyssna på vetenskapen, men vetenskapen talar inte med en röst. Vetenskapen bygger på kritik. Ingen disputation bemöts med okritiskt accepterande - varenda opponent har massiv kritik mot en doktorsavhandling. Det är just detta som driver vetenskapen. Den som ofta har rätt inom vetenskap är i början en liten minoritetsröst.

I Sverige har regeringen och svenska folket inte förstått vad vetenskap är. Regeringen består av obildade personer. 'Svensk skola har skapat en befolkning som inte kan räkna, och inte klarar av att göra sina egna bedömninar av vad olika experter säger. Jämför exempelvis med Merkel som själv är forskare, själv gör egna bedömningar och förklarar för tyska folket vad reproduktionstal innebär. Merkel vet också vilka vansinninga personer det kan finnas bland forskare, för hon är själv forskare. Det är de som inte förstått vetenskap (bland dem även forskare) som okritiskt hyllar personer som Tegnell och Giesecke, hur vansinninga saker de än säger.

Ett av de bättre inläggen jag läst här i tråden. Mycket tydligt och välformulerat.

Tack!
Citera
2020-05-14, 14:50
Medlem
Kan man se pressträffarna i efterhand någonstans eller måste man kolla live ?
Citera
2020-05-14, 14:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Gött som fan ju
Tänk på mig som blev singel nyligen och inte har någon tjej att "jappa"
Har förvisso stor lägenhet men nu vill kuken ha sitt.. och alla klubbar stängda

Får prova sån skräpig appdejting nu då

Ja även om jag och bruden tär lite på varandra här i vår isolering har vi i alla fall varandra att klämma på när man blir sugen. Singellivet kanske inte är så jävla kul just nu. Men å andra sidan borde det ju finnas massa ensamma jävlar som längtar efter lite närhet så slå på nån sån där dejtingapp tycker jag!
Citera
2020-05-14, 14:51
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Kan man se pressträffarna i efterhand någonstans eller måste man kolla live ?

svtplay eller på folkhälsomyndighetens youtube.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in