Citat:
Ursprungligen postat av
Arcanii
Hur stor andel av unga brukare av cannabis tror du är i kontakt med socialtjänsten?
Cannabisbruk var antagligen ett utan hennes mindre akuta problem. Socialtjänstens främsta anledning att vara i kontakt med Wilma borde väl om något ha varit hennes boendesituation samt sociala utsatthet i relation till det övergrepp hon utsatts för av pappan.
Men faktum är att sålänge ungdomarna inte hamnar på akuten eller hamnar i kriminalitet så faller fall som Wilma mellan stolarna. Man kan inte övervaka alla familjer, föräldrar och ungdomar. Så enkelt är det.
Mitt eget intryck, efter att ha läst FUP, är att BO knappast var nån storrökare. MGM däremot verkar ha blossat som den värsta hashtomte. Det är precis som du säger att de flesta som röker då och då aldrig uppmärksammas vare sig av soc eller beroende.
Jag tror att MGM är, möjligen latent, schizofren/psykotiskt lagd. Amatördiagnos efter att ha läst FUP. Många med sådan diagnos självmedicinerar med cannabis. Huruvida brottet skedde pga. marijuana eller pga. akut psykos är lite av ett hönan-och-ägget problem. De som själva aldrig har upplevt en psykos, eller inte har någon diagnos i botten, men ändå gillar att bli höga brukar underskatta hur mycket cannabis används av verkligt psykiskt sjuka. Den gruppen låter mycket, men har lite på fötterna när det gäller våldsstatistik enligt mig. Men det är en annan fråga.
BO tycks inte vara den sortens person som får psykoser, men MGM ringer massor av varningsklockor för mig efter att ha läst FUP.