2020-05-14, 12:41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Omvänt, vad är det som motiverar dagens priser vs priserna för 10 år sedan när de ekonomiska förutsättningarna är betydligt sämre idag och kommer att bli ännu sämre?

Vilka ekonomiska förutsättningar är sämre i dag än för 10 år sedan ?

Svensk medelklass är betydligt bättre rustad i dag än någonsin.
Låga räntor, uppskjutet amorteringskrav, rekordhög a-kassa.
Max a-kassa du kunde få ( utan försäkring ) var tidigare 20.000:- nu höjd till 26.000:- kr

Lägg där till alla skattereformer med jobbskatteavdrag, isk fonder etc.
Citera
2020-05-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Max a-kassa du kunde få ( utan försäkring ) var tidigare 20.000:- nu höjd till 26.000:- kr

Att du har max A-kassa är nog rätt oväsentligt om du bor i en BR köpt för 5 miljoner

Att du får anstånd i tre månader spelar ingen roll om du är arbetslös. Avgift och lån ska ändå in när coronan är över
Hur långt räcker 26000 då?
Citera
2020-05-14, 12:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Den avgörande sämre förutsättningen är att jobb kommer att ryka. Då spelar stöden ingen som helst roll då en arbetslös inte kommer att kunna ge sig in på ägda marknaden.

Allt hänger på hur länge vår omvärlds nedstängning kommer att fortgå... Ju längre tiden går desto mer skador på ekonomin.
Citera
2020-05-14, 12:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Att du har max A-kassa är nog rätt oväsentligt om du bor i en BR köpt för 5 miljoner

Att du får anstånd i tre månader spelar ingen roll om du är arbetslös. Avgift och lån ska ändå in när coronan är över
Ganska långt trots allt givet att amorteringarna kommer att pausas.... Räntan lär vara fortsatt låg.
Citera
2020-05-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ganska långt trots allt givet att amorteringarna kommer att pausas.... Räntan lär vara fortsatt låg.
Kanske, förutsatt att man lever på nudlar.

Men va fan, weekendtrips till Paris eller ens till Gotland är ju mer eller mindre förbjudet.

Till och med Gröna Lund är stängt så det behöver ju inte bli en social degradering eftersom allas instagram ser likdana ut nuförtiden.

Typ ungjävlar med snorkel i badkaret för att inte får åka och bada.

Ingen behöver säga 'vi har helt enkelt inte råd' ha ha
Senast redigerad av Alpoxen 2020-05-14 kl. 13:02.
Citera
2020-05-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
-8% på lgh i Sthlms innerstad sedan i feb enligt husmask. Mer i vissa segment. Snart kommer valueguard. Mäklarstatistik är helt värdelös.

Antalet objekt tillgångliga har minskat dramatisk vilket tyder på en kommande nedgång.

Var någonstans har antalet objekt minskat dramatiskt? kikar jag på hemnets statistiktjänst är det svårt att se.. Möjlighet lokalt i vissa stadsdelar i stockholm. Men varken länet, eller kommunen uppvisar någon tydlig trend annat än sidled. Säsongsjusterat är antalet villor till salu iofs ner på en aggregerad nivå men jag antar att det inte är det du hänvisar till?
Citera
2020-05-14, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Ok, men antalet objekt kanske minskar för att människor köper? Eller? Hoppas du har rätt.
Nedgången borde bli större. Vill ju ha halverade priser åtminstone. Inte 8% hit och dit. Kan en tvåa stiga med 500.000 per år i flera år så borde raset bli ordentligt.

Nej men 20-30% kan du säkert hoppas på. -50% är däremot långsökt.
Citera
2020-05-14, 13:10
Avslutad
Citat:
Har du kort horisont på ditt nya boende, dvs du planerar att bo kortare tid än 5 år så bör man
räkna med en nedgång. Med horisont 5 år eller 10 år så är det money back eller uppgång.
Så länge räntan ligger så lågt kommer inga stora dippar.
Stor skillnad mot början av -90 talet där räntan var skyhög och folk hade helt enkelt inte råd att
betala. Been there.

Även om jag bor kortare så köper jag och säljer på samma marknad.

Även om det fortsätter ned har jag gjort en stor vinst jämfört med om jag bott kvar i samma bostad.
Senast redigerad av flanders 2020-05-14 kl. 13:13.
Citera
2020-05-14, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Var någonstans har antalet objekt minskat dramatiskt? kikar jag på hemnets statistiktjänst är det svårt att se.. Möjlighet lokalt i vissa stadsdelar i stockholm. Men varken länet, eller kommunen uppvisar någon tydlig trend annat än sidled. Säsongsjusterat är antalet villor till salu iofs ner på en aggregerad nivå men jag antar att det inte är det du hänvisar till?

Nu kollar jag främst på lgh i Sthlms innerstad. Kolla husmask så ser du kraftig nedgång. Har pratat med mäklare som ser 50% färre objekt ute nu än för en mån sen. Massor blir inte sålt och dras tillbaka vilket dämpar prisfallet. Men der kommer inte hålla i längden.

Ser nu acceptpriser -15% från vad jag sålde för i samma område.
Citera
2020-05-14, 13:17
Medlem
Citat:

Varför skulle en sådan person flytta till en HR med andrahandskontrakt och få en högre boendekostnad menar du? Med max a-kassa kan han betala kostnaderna och kan inte tvingas flytta till ett dyrare boende.
Citera
2020-05-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Varför skulle en sådan person flytta till en HR med andrahandskontrakt och få en högre boendekostnad menar du? Med max a-kassa kan han betala kostnaderna och kan inte tvingas flytta till ett dyrare boende.
Eller bli vräkt? Det är också en möjlighet
Citera
2020-05-14, 13:39
Medlem
Citat:
Eller bli vräkt? Det är också en möjlighet

Varför skulle han bli vräkt menar du när han kan betala?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in