2020-05-14, 12:38
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja frågan är NÄR Tishko blev slutdelgiven, och NÄR han läst FUP.
Ofta står det vilket datum slutdelgivning sker, men hittar inget i denna bilaga.

Han verkar ju inte över sig intresserad av information som han
förhörs mot eller bilder.
Verkar mest tycka att det inte angår honom. Han är ju oskyldig.

Den tunga förklaringsbördan bemöts med ”ingen kommentar.
Som om hela saken skulle försvinna om han är tyst.

Att han vid varje omhäktningstillfälle ville ha en förhandling känns som ännu ett utryck av hans, av flera omvittnade, arrogans.

Det finns ett Pm på sida 923:

Telefonsamtal från Tishko inför föräldrarnas häktning den 9 december 2019
”Tishko ringer upp mig från häktet och vill ha följande framfört till åklagaren inför häktningen den 9 december 2019 av Tishkos föräldrar.

"Förlåt mig för mina övertramp. Ber om barmhärtighet för mina föräldrar. De förtjänar inte att vara frihetsberövade. Jag bönar och ber för deras frihet på måndag den 9 december 2019. Låt mig få chansen att bevisa mig själv. Ni vet att jag älskar er".
Det uppfattas som om Tishko läser upp något som han har antecknat. Efter det att jag antecknat det han läst upp läser jag upp vad jag skrivit ner. Jag frågar Tishko vad han menar med att att vill låta sig få chansen att bevisa sig själv. Han svarar " det handlar om mig och inte med dem"

Jag undrar det samma som du: kan han ha läst FUP först när åtalet släppts.
Blivit chockad av den samlade bevisbilden, och inte minst de avslöjande BlueStar-bilderna?
Men inte minst rent förstörd av pappans hårda ord i dennes förhör?

Notera dock han har förts akut till sjukhus flera ggr innan under härkningstiden .
Citera
2020-05-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enial
Ja men de greppade också efter halmstrån.

Jag tror och är övertygad om att tjänstebilen har använts till att forsla kroppsdelar. Åka hem 5 ggr under ett kortare arbetspass låter betydligt mer misstänksamt än en liten blodfläck på ett solskydd.
Tror inte heller att familjen på något sätt är inblandade.

Nej, det gjorde man inte alls. Efter man börjar diskutera pappans inblandning börjar Tishko prata. Därefter ringer han till och med åklagaren och erkänner ju i princip för att få dom att sluta med att försöka blanda in pappan.
Citera
2020-05-14, 12:40
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
För att T har lånat den!?

Ja så kan det vara och pappan inte vet om det 🤔 undra hur de går vidare med det då....
Citera
2020-05-14, 12:43
Medlem
gan fäller sig sjäkv hela tiden med kommentar som när gan säger till sin pappa "jag har inte rört henne" han urskuldar sig innan han blir ifrågasatt eller när han blir ifrågasatt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auto29
ni som säger att väskan fanns på bilder i första husrannsakan var ser ni dom bilderna..den bild jag ser är från 22/11 då man upptäcker den via likhund

Du ser resväskan på bilder från första husrannsakan på sidorna 213, 238 och 240 i FUP.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Ja så kan det vara och pappan inte vet om det 🤔 undra hur de går vidare med det då....

Har du läst förhören? De har nog försökt ganska mycket att få fram detta från föräldrarna, men eftersom ingen av dem har hört något från garaget (eller säger nåt mer som tyder på att han lånat bilen) så verkar det inte som att de kommer så mycket längre där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Nu är ju jag långt ifrån en expert på ämnet.

Men jag tänker främst att en frisk person inte förvarar ett ruttet huvud i det rum som han sover i. En frisk person kallar inte sin sambo för satan. En frisk påstår inte, och blir inte arg över att han fått för sig att hans sambo stödjer fel politik i ett land som han inte har någon som helst relation till.
Med det resonemanget skulle inte särskilt många mördare sitta i fängelse. Med allvarlig psykisk störning innebär att man har varit så pass sjuk att man rättspolitiskt ansett att det inte går att säga att man haft uppsåt till det man gjort sig skyldig till; ungefär samma anledning till att man inte dömer en treåring som puttat ner sin lillasyster för ett stup. Det är som du förstår mycket ovanligt.
Citera
2020-05-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Att säga ”nej” och dra gränser kräver en utvecklad självkänsla.

Det är av allt att döma av FUP:en en dysfunktionell uppväxtmiljö för ett barn där W inte fick de rätta ”verktygen” att utveckla självkänslan fullt ut.

”Man ser sin framgång som förälder i sina barn”

Jo jag antar det, hela situationen är ju knas från början till slut.
Citera
2020-05-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Det kan fortfarande vara T som kör även om blodet är på solskyddet på passagerarsidan. Säg att solskyddet var nere och att han ville fälla upp det innan han började köra, tex., då är det helt rimligt att det kan hamna där även om han är ensam.

Jo, men ponera att w och t lånat bilen sen innan. En sån liten blodfläck är obetydlig i en bil som w och t har färdats i många gånger. Vi snackar inte en pöl här, eller handavtryck i storlek utan en "mindre besudling".

Skulle man gå igenom min bil med lupp så skulle man nog hitta det ena och det andra från diverse personer.
Min syster klämde sig i bildörren på min gamla bil en gång, fick torka en större mängd blod från karm och handtag. 🤷‍♀️

En droppe är ingenting i sammanhanget. Tror inte den är relevant alls, då allt tyder på att det är tjänstebilen som brukats.

Edit: hade det funnits fler indicier som pekade på föräldrarna hade man kanske kunnat tänka annorlunda.
Man kan inte anklagas för medhjälp till mord för att det enda som hittats är en liten liten blodbesudling i ens bil? Finns absolut inget annat som ens lite kan kopplas till föräldrarnas inblandning. Släpp det.
Senast redigerad av Enial 2020-05-14 kl. 12:48.
Citera
2020-05-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Med det resonemanget skulle inte särskilt många mördare sitta i fängelse. Med allvarlig psykisk störning innebär att man har varit så pass sjuk att man rättspolitiskt ansett att det inte går att säga att man haft uppsåt till det man gjort sig skyldig till; ungefär samma anledning till att man inte dömer en treåring som puttat ner sin lillasyster för ett stup. Det är som du förstår mycket ovanligt.

Jag säger inte att han haft någon psykisk påverkan under dådet. Snarare efter. Och det är inget som det rättspolitiska tar hänsyn till
Citera
2020-05-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Grannarna hörde ju skriken vid 22. Speciellt iaktagelserna av grannen Göran ger ju en väldigt bra bild av tidpunkten. Eller? Vad får du 17 ifrån, var det då hon pratade med mamman sist?

Nej tror inte heller han styckade kroppen på en timme. Om det var han som gjorde det och inte fick hjälp så lär det ha tagit hela natten.

Ja precis, 17:01 är sista livstecknet från telefonen. Och vid 18:47 fastnar han på en övervakningskamera, ensam, utan Wilma. Tänker att hon redan var mördar då. Sen var han ju ute och yrade och gick en väldigt konstig promenad osv fram tills att polisen körde hem honom....Jo, men någon/några av grannarna hörde ju skrik runt 18. Tänker också att skrik kan ha kommit från de som hjälpte honom, när de fick syn på kroppen, att det uppstod bråk/skrik i samband med det.. Alternativt att grannen ej är helt säker på tidpunkt. Är ju rejält svårt att minnas en tidpunkt tänker jag, ofta kollar man ju ej klockan. Jag knackade på mina grannar igår kväll pga spelade sjukt hög musik när mina barn sov, men skulle aldrig kunna återge en exakt tid idag,mer än att det var mellan typ 20-22:30..
Citera
2020-05-14, 12:46
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
För att T eller pappan har transporterat delar av henne eller sopor ifrån lägenheten såsom kläder eller likande som haft blod på sig. Är det lite stänk kan det ju vara av andra skäl. T kan ju ha slagit henne någon gång långt innan hon mördades tex

Ja så kan det vara eller att T gjort det själv utan att pappan vet om det.
Undra hur de går vidare med det 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in