2020-05-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Varför antar du att "verkar solklart att han var i total psykos," ? Han rökte mycket cannabis och var ofta påverkad, men det är inte detsamma som att vara "i total psykos".

Nu har han inte haft tillgång till cannabis på snart ett halvår, men färdas mellan häktet och akut-psykiatrin ganska frekvent. Men man han alltså inte behållit honom för akut vård och behandling mot det du kallar "total psykos".

Åklagaren har ordnat med en P7-undersökning i samband med häktningen och man antar att han i samband med det misstänkta brottet kan ha haft en psykiatrisk sjukdom. Påtänd av cannabis är inte en sjukdom som ska leda till befrielse från fängelse.

Domstolen som ska pröva åtalspunkterna kommer att sända honom för en "stor" rättspsykiatrisk undersökning om de finner honom skyldig till det han åtalas för. Då har både häktespersonalen, utredarna vid polisen och åklagaren och rätten redan träffat honom ett antal gånger. "Total psykos" är inget som undgår den här gruppen som träffar misstänkta gärningsmän.

Det ska bli intressant att följa rättegången och se om han lyckas spela sig in i förtidspensionärernas skara och slippa fängelse. En psykotisk person hade inte klarat att så envetet hålla fast vid sin enda replik "Inga kommentarer" utan hade susat ut i helt obegripliga repliker som svar på utredarnas frågor.

Nu är ju jag långt ifrån en expert på ämnet.

Men jag tänker främst att en frisk person inte förvarar ett ruttet huvud i det rum som han sover i. En frisk person kallar inte sin sambo för satan. En frisk påstår inte, och blir inte arg över att han fått för sig att hans sambo stödjer fel politik i ett land som han inte har någon som helst relation till.
Citera
2020-05-14, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Han kan ju ha misshandlat henne grovt - lämnat henne i affekt - kommit tillbaka - fortsatt - och sen gick det överstyr och han fick panik och styckade henne?

Kollar man på bluestaren ges ju en ganska bra bild över vad som har hänt, trubbigt våld i huvudet vid balkongen, därefter släpats till sängen där hon legat ett tag och därifrån till badrummet. Tillåts jag att gissa så skulle jag snarare tro att han slagit henne i huvudet varpå hon dött/fått livshotande skador, släpats till badrummet och virats in i duschdraperiet och därefter till sängen. Sedan har väl hon legat där ett tag medan Tishko funderat över vad han ska göra, och därefter in i badrummet igen.
Citera
2020-05-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så kan det vara! Hon kan ha varit oförmögen att ta sig därifrån, legat på golvet levande tills han kom tillbaka och gjorde slut på henne. Fy fan.

Enligt uppgift sysslade de med strypsex. Så kanske bråk med mkt våld för att sedan ha försoningssex m strypning som gick snett. Han lämnar o hon förblöder i sängen.
Citera
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Varför antar du att "verkar solklart att han var i total psykos," ? Han rökte mycket cannabis och var ofta påverkad, men det är inte detsamma som att vara "i total psykos".

Nu har han inte haft tillgång till cannabis på snart ett halvår, men färdas mellan häktet och akut-psykiatrin ganska frekvent. Men man han alltså inte behållit honom för akut vård och behandling mot det du kallar "total psykos".

Åklagaren har ordnat med en P7-undersökning i samband med häktningen och man antar att han i samband med det misstänkta brottet kan ha haft en psykiatrisk sjukdom. Påtänd av cannabis är inte en sjukdom som ska leda till befrielse från fängelse.

Domstolen som ska pröva åtalspunkterna kommer att sända honom för en "stor" rättspsykiatrisk undersökning om de finner honom skyldig till det han åtalas för. Då har både häktespersonalen, utredarna vid polisen och åklagaren och rätten redan träffat honom ett antal gånger. "Total psykos" är inget som undgår den här gruppen som träffar misstänkta gärningsmän.

Det ska bli intressant att följa rättegången och se om han lyckas spela sig in i förtidspensionärernas skara och slippa fängelse. En psykotisk person hade inte klarat att så envetet hålla fast vid sin enda replik "Inga kommentarer" utan hade susat ut i helt obegripliga repliker som svar på utredarnas frågor.

Framgår det i FUP eller i någon artikel att det är just Psyket han fått åka till flera gånger under häkningen?
Håller det som troligt men hittar bara detta:
Citat:
Kammaråklagare Jim Westerberg bekräftade på onsdagen att han fått uppgiften om att den åtalade mannen förts till sjukhus.
Han har förts till sjukhus flera gånger under häktningstiden, säger Jim Westerberg.
Westerberg hade på onsdagen inga signaler om att det inträffade skulle behöva påverka rättegången.
https://www.expressen.se/gt/krim/wilmas-pojkvan-ar-tillbaka-pa-haktet-fordes-akut-till-sjukhus/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
För all del. Men borde han inte hunnit tvätta sig noga några ggr från den 14e tom 19e?
5 dagar mellan och säkerligen ett gäng duschar på det.
Hoppas innerligt att han ej förgripigt sig sexuellt på henne under eller efter dödens inträffande men efter att ha läst fup så skulle detta inte förvåna mig.
Oerhört skadad "man" :/

Jo, absolut. Tänker att blodet lätt hamnar på ställen man inte ser eller kan få bort det ifrån. T ex under naglarna. Om han dessutom haft på sig några klädesplagg eller tagit på sig kläderna direkt efter detta borde man hittat mer blod på kläderna också.

Men som sagt vi hoppas innerligt att detta inte hänt!
Citera
Medlem
Citat:

Bra inlägg av dig. Vill man fördjupa sig i ett mord, och en psykos, så kan man slänga ett öga i J*oakim B*orgmalms fup. Mannen som dödade sin flickvän i sin nyinköpta lägenhet på Södermalm i aug/sept 2019. Då förstår man bättre vad en psykos innebär och hur det kan utlösa ett mord.
Citera
2020-05-14, 12:34
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Familjebanden är oerhört starka i vissa kulturer. Så är det bara. Och så hedern mitt i allt detta kan jag tänka. Att en son befläckar sin fars heder är rena rama självmordet. Tvivlar starkt på att den pappan kommer hälsa på sin son i finkan.
Ett annat faktum är ju att familjen kommer få det svårt efter detta. Hur många kommer vilja ha pappan att mekka med sin bil? Familjen lämnade väl sitt radhus och flyttades till okänd ort när Tishko blev anhållen om jag inte minns fel. Klart att han blev nervös, han har sabbat allt även för sin egen familj
Citera
2020-05-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Enligt uppgift sysslade de med strypsex. Så kanske bråk med mkt våld för att sedan ha försoningssex m strypning som gick snett. Han lämnar o hon förblöder i sängen.
Nja, han slog henne med något föremål, läs hennes huvud- och ansiktskador i fupen. Och hon blödde inte ur i sängen. I sängen fanns inte mycket blod. DE sysslade inte med strypsex, det var HAN som gjorde det.
Citera
2020-05-14, 12:35
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Han kanske läste detta i FUP idag före han fick åka akut till sjukhus? Kursiv stil är fadern.

"Det är så som det står i tidningen att det har hittats en kroppsdel och den har hittats i
Tishkos och Wilmas lägenhet på Göteborgsvägen 23C.
-Har dom hittat den i lägenheten?
Ja. I lägenheten.
-Det betyder att det är han som gjort.

Det är din slutsats men givetvis är det mycket som pekar på det. Så är det. Kroppsdelen som
är från Wilma hittas i lägenheten som Tishko har tillgång till. Sen är det också så att det i
lägenheten är mycket blod i samma lägenhet. Stora mängder blod som man försökt städa
bort, dölja. I Tishkos lägenhet. Det är viktigt att du får veta. Man vill givetvis inte tro att det
är så men det är viktigt att du får veta hur läget ser ut just nu. Att du får höra det från oss. Så
är läget som det är nu.

-Det betyder det är han som gjort.

Jag kan inte säga att det är så nu eftersom inte allt är klart men med det som jag beskrivit så
är det klart att mycket tyder på att Tishko haft del i Wilmas död. Det som jag nämnt nu då,
sen fortsätter ju utredningen och det kommer komma fram fler saker. Det finns också saker
som vi väljer att inte lämna ut nu också.
Ja, vad ska jag säga. Jag hoppas om han gjort, han blir samma. Ni gör samma som han gjort,
om han gjort.

Från början har jag sagt att han inte är min son om han gjort det. Jag lovar. Om jag inte bor
här i Sverige, eller någonstans, är han inte min son.
"

Du kanske har kommit på saker som du inte nämnt tidigare. Saker
som har betydelse nu.
Jag vet ingenting men om han gjort är han inte min son. Bara det som jag kan säga. Aldrig att
jag vill se honom igen. Aldrig i mitt liv. Jag tänker att han också dog.
Jag har sagt till dig förut att om han inte har gjort något och han blir fri så ska jag tatuera in
hans namn här på mitt hjärta. Men har han gjort det är han inte min son. Aldrig

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jisses vilken drama queen den gubben är!

Ja frågan är NÄR Tishko blev slutdelgiven, och NÄR han läst FUP.
Ofta står det vilket datum slutdelgivning sker, men hittar inget i denna bilaga.

Han verkar ju inte över sig intresserad av information som han
förhörs mot eller bilder.
Verkar mest tycka att det inte angår honom. Han är ju oskyldig.

Den tunga förklaringsbördan bemöts med ”ingen kommentar.
Som om hela saken skulle försvinna om han är tyst.

Att han vid varje omhäktningstillfälle ville ha en förhandling känns som ännu ett utryck av hans, av flera omvittnade, arrogans.

Det finns ett Pm på sida 923:

Telefonsamtal från Tishko inför föräldrarnas häktning den 9 december 2019
”Tishko ringer upp mig från häktet och vill ha följande framfört till åklagaren inför häktningen den 9 december 2019 av Tishkos föräldrar.

"Förlåt mig för mina övertramp. Ber om barmhärtighet för mina föräldrar. De förtjänar inte att vara frihetsberövade. Jag bönar och ber för deras frihet på måndag den 9 december 2019. Låt mig få chansen att bevisa mig själv. Ni vet att jag älskar er".
Det uppfattas som om Tishko läser upp något som han har antecknat. Efter det att jag antecknat det han läst upp läser jag upp vad jag skrivit ner. Jag frågar Tishko vad han menar med att att vill låta sig få chansen att bevisa sig själv. Han svarar " det handlar om mig och inte med dem"

Jag undrar det samma som du: kan han ha läst FUP först när åtalet släppts.
Blivit chockad av den samlade bevisbilden, och inte minst de avslöjande BlueStar-bilderna?
Men inte minst rent förstörd av pappans hårda ord i dennes förhör?
Citera
2020-05-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Kollar man på bluestaren ges ju en ganska bra bild över vad som har hänt, trubbigt våld i huvudet vid balkongen, därefter släpats till sängen där hon legat ett tag och därifrån till badrummet. Tillåts jag att gissa så skulle jag snarare tro att han slagit henne i huvudet varpå hon dött/fått livshotande skador, släpats till badrummet och virats in i duschdraperiet och därefter till sängen. Sedan har väl hon legat där ett tag medan Tishko funderat över vad han ska göra, och därefter in i badrummet igen.

Nu har jag inte kommit så långt i förhören. Men i ett förhör jag läst med en granne har han berättat att hans 12-åriga dotter gick ut på balkongen och sa: "Dom bråkar där uppe" och att hon "såg en med långt hår". Men har inte läst något förhör med henne och är hon under 15 år så kan det vara sekretessbelagt.
Citera
2020-05-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Nej. Skadorna på huvudet/halsen tyder inte på att hon utsätts för strypning. Tungbenet är inte skadat, tex
Citera
2020-05-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanDuSlang
Får för mig att han ha lämnat kroppen i någon halvstor väska styckad på vinden först och därav rektangulär avtrycket i lägenhet plus likdoft på vinden när hundarna sen är där, plus att det kanske är därför han är på sin vakt och nojig när morsan osv vill kolla vinden osv. För att sen den där måndagen den 18e när han ska jobba och åker som ett retard mellan lägenheten och sina ”patienter” till flera olika adresser varje stopp typ och kollar man Google Maps så finns det större soptunnor och sophus vid varje stopp, plus att han har nycklar till alla ställen via jobbet antar jag, kan han den dagen tagit ner väskan finhackat större delarna i duschen plus sköljt av allt i badrummets vask är ju galet blått där när dem checkar sen packeterat i soppåsar som han kan hämtat under köksbänken är ju fullt med spår där med, för att sen när han stannat i lägenheten 25 min och torkat upp resten utav blodet osv och åkt dumpat henne i påsar i diverse soptunnor/sophus vid varje stopp han gör. Det är ju som sagt en måndag morgon och snutarna har ju inte den här infon än så dem lär ha tömts sen ett flera dagar tillbaka om de, ens kollar med hundarna vid de olika stoppen sen, vilket inte det står nått om i fupn.. Har dem kollat jobbilen ordentligt inte läst det bara om farsans bil, inte läst nått om blodspår i jobbilen det är väl det ända isåfall men har han gjort det bra plus med underlag och dubbelpackat allt tio gånger om som han verkar gilla göra (huvudet) + mot weedlukt som han säger i förhöret.. Tänkte bara på det för kroppen är ju som spårlöst borta tills idag fast dem sökt galet mycket överallt och om han skulle gjort såhär så är den ju bränd på sopen sen länge tillbaka. En tanke bara..

Ja så tror jag han gjorde. Eftersom han varit hem ett par gånger den dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in