Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Jag har väntat på någon nyhet som neutraliserar den spanska bomb som slog ner i går om att bara 5% av befolkningen bar på antikroppar där. Nu intervjuar svt någon expert, vars enda syfte är att släta över testen. Han seger tex att dessa 5% är på hela befolkningen och att han inte vet hur många som varit smittade i de värst drabbade regionerna och att det troligen är mycket mycket fler där. Till och med jag vet detta då de framgått i tidigare nyheter. 11% och 14%, (orkar dok inte dubbelkolla). De är alltså inte ens i närheten av flockimmunitet. Sedan tar han udden av allt genom att svamlar till något om att det råder stor osäkerhet hur långt man kommit i pandemin i Sverige och i övriga världen. Så lugn ingen fara, flockimmuniteten är räddad.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jan-albert-om-spanska-studien-rader-stor-osakerhet
Det finns enorm osäkerhet här, och olika studier motsäger varandra. Danmark uppmätte 3% immunitet i Köpenhamn med relativt få dödsfall.
Fast det kanske trots allt bara är 5% som haft sjukdomen i Spanien, det var ju bara under en mycket kort tidsrymd deras utbrott skedde, så det är inte omöjligt. Men det kan samtidigt vara så att deras dödlighet är flera gånger större än den skulle behöva vara.
Sjukvården i Spanien kan ha överbelastats på ett sätt som inte har skett här, och som även kan ha gått ut över patienter med andra akuta sjukdomar, eller multisjuka som fått COVID-19.
Det kan också vara så att spridningen nått den äldre delen av Spaniens befolkningen på ett långt värre sätt än i Sverige. Med det menar jag sårbara människor även utanför äldrevården.
Det enda sättet man kan dra slutsatser om Sverige är genom serologiska studier på Sveriges befolkning.
KTH:s serologiska studie gav som resultat att 10% av Stockholmare hade antikroppar i påskas, för en månad sedan. Bland vårdpersonal är siffran minst 20%. De här undersökningarna blir ju inte mindre relevanta bara för att någon testat för antikroppar i Spanien och Belgien. Vad det här landar i återstår att se.