2020-05-14, 10:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Är nog snarare tvärtom eftersom inskränkt frihet och tuffare restriktioner inte är särskilt empatiskt eller hänsynsfullt. Om man ska kritisera några ordentligt för döda på äldreboenden och brister i sjukvården etc. Så är det de som konstant förespråkat privatiseringar och som satt vinster före välfärd och bra sjukvård. Ja jag menar er som röstat på M L C och SD och dessa partiers företrädare.
Nu visar ju siffrorna att det är flest döda på de kommunala äldreboendena, inte de privata.
Citera
2020-05-14, 10:40
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
I går fick jag lära mig via ett av Tino Sanandajis inlägg på Facebook, att begreppet flockimmunitet egentligen ska användas i samband med att man vaccinerar befolkningen. Inte genom att tillåta fri smittspridning. I inlägget vara ett film från Who där en av deras medarbetare berättade och korrigerade Sveriges vårdslösa användning av begreppet flockimmunitet. Kolla gärna inlägget på Tinos Facebook.

det kommer från djurhållning,

boskapshjordar, typ riktigt gamla cowboy-filmer
Citera
2020-05-14, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Du har fel.

Ett nytt antikroppstest hyllas nu i Storbritannien som avgörande för att landet ska klara coronakrisen.

Boris Johnson har kallat det ”banbrytande”, och amerikanska myndigheter har utfärdat ett akuttillstånd för att det ska kunna användas i USA.

Det nya testet ”Elecsys Anti-SARS-CoV-2” kan påvisa antikroppar med ”100 procents exakthet”, enligt den brittiska folkhälsomyndighetens utredningar.

Testet är godkänt för försäljning inom EU – och finns redan i Sverige.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nytt-antikroppstest-ar-100--exakt-hyllas/
Vad bra. Har det används i några studier ännu?
Citera
2020-05-14, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Man ska lyssna på vetenskapen, men vetenskapen talar inte med en röst. Vetenskapen bygger på kritik. Ingen disputation bemöts med okritiskt accepterande - varenda opponent har massiv kritik mot en doktorsavhandling. Det är just detta som driver vetenskapen. Den som ofta har rätt inom vetenskap är i början en liten minoritetsröst.

I Sverige har regeringen och svenska folket inte förstått vad vetenskap är. Regeringen består av obildade personer. 'Svensk skola har skapat en befolkning som inte kan räkna, och inte klarar av att göra sina egna bedömninar av vad olika experter säger. Jämför exempelvis med Merkel som själv är forskare, själv gör egna bedömningar och förklarar för tyska folket vad reproduktionstal innebär. Merkel vet också vilka vansinninga personer det kan finnas bland forskare, för hon är själv forskare. Det är de som inte förstått vetenskap (bland dem även forskare) som okritiskt hyllar personer som Tegnell och Giesecke, hur vansinninga saker de än säger.
Detta inlägg skulle många behöva skriva ut, rama in, och hänga upp på väggen.
Citera
2020-05-14, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Precis vad jag försökt säga, inte alls säkert att det går att detekta antikroppar även fast man haft sjukdomen och även fast man är immun.

Jag har förstått som så att den där finska epidemiologen Paimio försöker säga just detta.

Han betonar att information som han har fått sen början av april har ändrat hans inställning i frågan. Tidigare var han kritisk mot Sverige och FHM.
Citera
2020-05-14, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vad bra. Har det används i några studier ännu?

Tester genomfördes av experter vid Public Health England – den brittiska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten – som visade att antikroppstestet var ”högst specifikt, med en specificitet på 100 procent”
Citera
2020-05-14, 10:45
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Finnarna kanske hade klarat av att hålla smittan borta från äldreomsorgen om dem skulle anamma "strategi Sverige" i framtiden. Är ju det och sjukvårdskapiciteten allt hänger på.

Skämtar du?

Att nära hälften av våra döda (så ca 140 personer) är från äldreomsorgen är tragiskt nog.
Påbuden om skyddsutrustning och stopp för personal att vara i kontakt med många brukare kom dels litet sent (munskydd också i hemvården t.ex.) och har dels efterlevts litet för dåligt på vissa håll. Resultatet är helt onödiga dödsfall.
Jag har för mig att Norge varit skarpare när det gäller t.ex. personal, att man inte får jobba på flera ställen. Norge verkar också klara sig bättre.

Sverige verkar ju inte ha någon strategi alls, utom då möjligen att inte testa för att inte behöva vidta ordentliga smittskyddsåtgärder.
Citera
2020-05-14, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har förstått som så att den där finska epidemiologen Paimio försöker säga just detta.

Han betonar att information som han har fått sen början av april har ändrat hans inställning i frågan. Tidigare var han kritisk mot Sverige och FHM.

Vad yrar ni om?

Tester genomfördes av experter vid Public Health England – den brittiska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten – som visade att antikroppstestet var ”högst specifikt, med en specificitet på 100 procent”

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nytt-antikroppstest-ar-100--exakt-hyllas/
Citera
2020-05-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
FHM har redan varit ute och flaggat för att restriktionerna snart kommer ändras. Och det är såklart jättebra för våra äldre att de får bestämma själv.

Att ta en kalkylerad risk är man värd efter att ha levt ett helt liv. Att sluta sina sista dagar isolerad är ta mig fan det mest ovärdiga av allt.

Det kommer ändras snart. Innan sommaren. Tro mig.

Du kan har rätt. VI får se. Jag håller med dig om att det är ovärdigt på alla sätt, men samtidigt nödvändigt. Alla vill vi väl att detta bara ska försvinna, men verkligheten gör sig ständigt påmind. Sen detta kring isolering... Man kan faktiskt träffa sin barn och barnbarn sålänge men håller distans och är noggrann med hur man träffas. Går alldeles utmärkt. Jag och mina barn träffar min pappa och mina svärföräldrar. Men det är utomhus och med 2 meters distans. Min pappa är ute varje dag och promenerar och träffar vänner, dock alltid utomhus och med distans.
Så man kan nog följa dagens rekommendationer utan att behöva vara isolerad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Vissa i Sverige verkar iaf klart immuna mot hjärnceller.

Från ABs chat.

”Hej, Vad tror ni om att åka till Gotland i sommar? En timme till Nynäshamn med bil samt tre timmars färja. Borde väl funka då bil i två timmar tillåts..?”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
det kommer från djurhållning,

boskapshjordar, typ riktigt gamla cowboy-filmer
För människor författas det om begreppet flockimmunitet följande:

(Published: 01 April 2011)
Though coined almost a century ago [8], the term “herd immunity” was not widely used until recent decades, its use stimulated by the increasing use of vaccines, discussions of disease eradication, and analyses of the costs and benefits of vaccination programs.
https://academic.oup.com/cid/article/52/7/911/299077

Fotnot
8. Topley WWC, Wilson GS. The spread of bacterial infection: the problem of herd immunity, J Hyg, 1923, vol. 21 (pg. 243-9)
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-14 kl. 10:52.
Citera
2020-05-14, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har väntat på någon nyhet som neutraliserar den spanska bomb som slog ner i går om att bara 5% av befolkningen bar på antikroppar där. Nu intervjuar svt någon expert, vars enda syfte är att släta över testen. Han seger tex att dessa 5% är på hela befolkningen och att han inte vet hur många som varit smittade i de värst drabbade regionerna och att det troligen är mycket mycket fler där. Till och med jag vet detta då de framgått i tidigare nyheter. 11% och 14%, (orkar dok inte dubbelkolla). De är alltså inte ens i närheten av flockimmunitet. Sedan tar han udden av allt genom att svamlar till något om att det råder stor osäkerhet hur långt man kommit i pandemin i Sverige och i övriga världen. Så lugn ingen fara, flockimmuniteten är räddad.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jan-albert-om-spanska-studien-rader-stor-osakerhet
Det finns enorm osäkerhet här, och olika studier motsäger varandra. Danmark uppmätte 3% immunitet i Köpenhamn med relativt få dödsfall.

Fast det kanske trots allt bara är 5% som haft sjukdomen i Spanien, det var ju bara under en mycket kort tidsrymd deras utbrott skedde, så det är inte omöjligt. Men det kan samtidigt vara så att deras dödlighet är flera gånger större än den skulle behöva vara.

Sjukvården i Spanien kan ha överbelastats på ett sätt som inte har skett här, och som även kan ha gått ut över patienter med andra akuta sjukdomar, eller multisjuka som fått COVID-19.

Det kan också vara så att spridningen nått den äldre delen av Spaniens befolkningen på ett långt värre sätt än i Sverige. Med det menar jag sårbara människor även utanför äldrevården.

Det enda sättet man kan dra slutsatser om Sverige är genom serologiska studier på Sveriges befolkning.

KTH:s serologiska studie gav som resultat att 10% av Stockholmare hade antikroppar i påskas, för en månad sedan. Bland vårdpersonal är siffran minst 20%. De här undersökningarna blir ju inte mindre relevanta bara för att någon testat för antikroppar i Spanien och Belgien. Vad det här landar i återstår att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in