2020-05-14, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
30:e Januari är cirka två månader efter att viruset började spridas. Så det är klart att Ryssland har haft det hela tiden. Även de andra länderna.
Om du påstår saker som du ser som självklarheter men ingen annan, ge då en källa.

Källa, tack?
Citera
2020-05-14, 08:09
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Haha vilken megaidiot du är! Mitt inlägg innehöll visst en källa, länken fanns i det citeradd inlägget av dig, så det är du, du, du som inte läst din egen källa . Ta nu och gå tillbaka och läs den och studera diagrammen över hur viruset avtar med tid och sluta anklaga mig för de fel du själv gör, din stora bedrägliga megaidiot.
-ASGARV- Jag har läst studien men du cherryplockar text ur ett sammanhang så det passar dig bättre, beträffande vem som är en mega idiot så har vi konstaterat detta tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Man sitter tätt packade på ett flygplan. Om den som sitter bredvid mig i samma rad nyser eller hostar, varför skulle jag då INTE kunna bli smittad? Är det något magiskt med just flygplan som gör att hostningar och nysningar inte sprider smitta just där?

Skönt, då kan jag alltså strunta i FHMs råd om att hosta och nysa i armvecket nästa gång jag flyger och bara hosta rakt ut i luften. Enligt Ulf-Utredaren finns det ju ingen risk att jag smittar de passagerare som sitter ett par decimeter ifrån mig eftersom just flygplansluft har något slags magiska smittskyddande egenskaper.

Så det var din vetenskapliga analys av det hela?
HAHA, ja herregud.

Du kan väl skicka in analysen till EASA eftersom det inte finns någon studie på netto-nyttan. De blir nog glada
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Om framtiden är liknande historien så vet vi att behandlingen av virussmittade blir bättre i framtiden.

Det vet vi.
Visst, det vet vi. Men efter snart tjugo år finns fortfarande inget vaccin mot varken SARS eller MERS, och inga kommersiella vaccin mot andra coronavirus heller vad jag vet.

Det är lite som att försöka hitta ett botemedel mot förkylning. Ganska exakt det, faktiskt.

Jag säger bara att tidsrymden är oviss. Det kan ta tio år att få fram ett vaccin. Kandidater för vaccin har väldigt dålig grad av att lyckas.
Citera
2020-05-14, 08:10
Medlem
Honeyflys avatar
[/b]
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, så är det inte alls. Du har, återigen, helt uppåt väggarna fel.
Födda mellan 1960 och 1980: Under denna period började vaccination introduceras i Sverige och några har fått en eller två doser av vaccinet. En del har också haft mässling och är därför skyddade. De som är i riskzonen att smittas av mässling är de som inte blivit vaccinerade eller bara fått en dos.
https://vaccinationer.se/nyhetsinlagg/sa-vet-du-om-du-ar-immun-mot-massling/

GÄSP!
Citera
2020-05-14, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kan ju bero på att Tengele pratat ner Covid19 o jämfört det med influensa o att bara gamla o sjuka dör.
Nu har han ju inte riktigt sagt det du skriver men att likna Covid19 med en svårare influensa är inte fel, för mycket är snarlikt de sinsemellan.
Citera
2020-05-14, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Av egen erfarenhet kan jag säga att islänningar inte är så särskilt hälsosamma.
Super riktigt ordentligt, mycket värre än svenskar, gott om droger där, äter ofta inte så bra heller, åker bil även korta sträckor m.m.

Tror inte ryska siffror är mörkade heller. Inte mer än svenska.
Mätfel, eftersläpningar och andra felkällor förekommer överallt.

Men nu VET vi ju att lunginflammationer som ju är en av huvudorsaken till dödsfallen i Covid-19 INTE redovisas i Ryssland som Covid-19.

Däremot har antal döda i lunginflammation ökat dramatiskt i landet under samma Covid-19 period. Märkligt samband eller hur
Citera
2020-05-14, 08:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Man sitter tätt packade på ett flygplan. Om den som sitter bredvid mig i samma rad nyser eller hostar, varför skulle jag då INTE kunna bli smittad? Är det något magiskt med just flygplan som gör att hostningar och nysningar inte sprider smitta just där?

Skönt, då kan jag alltså strunta i FHMs råd om att hosta och nysa i armvecket nästa gång jag flyger och bara hosta rakt ut i luften. Enligt Ulf-Utredaren finns det ju ingen risk att jag smittar de passagerare som sitter ett par decimeter ifrån mig eftersom just flygplansluft har något slags magiska smittskyddande egenskaper.
De är restriktiva med att släppa ombord passagerare som uppvisar symptom, och de har mycket bra luftfilter. Så smittorisken är rätt låg.
Citera
2020-05-14, 08:12
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Finns inga studier om att det skulle hjälpa på flyg nej. Vad blir netto-nyttan med en smitthärd runt käften som du hela tiden pillar på och sen överför eventuellt virus med dina händer precis överallt istället?
Ingen vet.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/19/9/12-1765_article

"In response to several influenza A(H1N1)pdm09 infections that developed in passengers after they traveled on the same 2 flights from New York, New York, USA, to Hong Kong, China, to Fuzhou, China, we assessed transmission of influenza A(H1N1)pdm09 virus on these flights. We defined a case of infection as onset of fever and respiratory symptoms and detection of virus by PCR in a passenger or crew member of either flight. Illness developed only in passengers who traveled on the New York to Hong Kong flight. We compared exposures of 9 case-passengers with those of 32 asymptomatic control-passengers. None of the 9 case-passengers, compared with 47% (15/32) of control-passengers, wore a face mask for the entire flight (odds ratio 0, 95% CI 0–0.71). The source case-passenger was not identified. Wearing a face mask was a protective factor against influenza infection. We recommend a more comprehensive intervention study to accurately estimate this effect."
Citera
2020-05-14, 08:13
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Har du källa till det du skriver?
Vi vaccinerar mot mässlingen därför är vi immuna.
Ja men man blir ju även immun om man haft mässlingen, oavsett bildas antikroppar men de finns inte kvar.

För att detektera om någon har mässlingen (aktiv sjukdom) så detekterar man efter antikroppar mot mässlingen. Detta skulle naturligtvis inte fungera om friska immuna också hade antikroppar kvar i blodet. Immuniteten sitter kvar i T-minnescellerna och B-minnescellerna.
Citera
2020-05-14, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
En person som via luftvägar utsöndrar så mycket vätska att ett munskydd (kirurgiskt, ej FFP2/3 eller motsvarande) blir blött är en person som inte skulle kunna borda ett plan, ty det hade varit för uppenbart att personen uppvisat symptom på förkylning, grav allergi eller covid-19.

Ifall vi har en population (population är en mängd personer inom en viss kontext) där 100% bär någon form av skydd som bärs framför dennes luftvägar, och samtliga som vistas i publika luftrum inte påvisar direkta symptom för covid-19 så finner jag sannolikheten försvinnande låg att man ens skulle bli smittad om så att man satt bredvid en asymptomatisk person i dennes mest smittbara stadium i sjukdomsförloppet, såvida ens handhygien är av godkänd standard.

Vad försöker du framföra med din Dunning-Kruger-kommentar? Att du är svagt begåvad framgår av dina tidigare inlägg på forat och om du aktivt försöker öka smittspridningen i Sverige kan jag bara tacka dig, då en ökad smittspridning bara gagnar mig själv ekonomiskt. Men som tidigare nämnt är det tydligt att du är svagbegåvad och då tackar jag dina föräldrar för att de valde att sprida sina gener vidare.

Finns ingen studie nånstans som styrker det du säger. Det är din egna teori och bara påhitt så långt.

Ja, munskydden byts var 20:e minut i sjukvården för bästa effekt.

Att ha en smitthärd runt käften i 6 timmar som man hela tiden kladdar på med händerna...

Vad netto-nyttan med detta är, är det som sagt ingen som vet. Om det ens finns någon.
Citera
2020-05-14, 08:14
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
[/b]
Födda mellan 1960 och 1980: Under denna period började vaccination introduceras i Sverige och några har fått en eller två doser av vaccinet. En del har också haft mässling och är därför skyddade. De som är i riskzonen att smittas av mässling är de som inte blivit vaccinerade eller bara fått en dos.
https://vaccinationer.se/nyhetsinlagg/sa-vet-du-om-du-ar-immun-mot-massling/

GÄSP!
Än sen? Säger inte alls att folk fick vaccin från 1960, bara att det introducerades före 1980.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in