2020-05-14, 04:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag har sett rätt många presskonferenser och intervjuer med Tegnell och jag har inte hört att han nämner att det är Sveriges strategi. Däremot får han ju frågan då och då

Det är allmänt känt att UK med Johnson hade flockimmunitet som strategi från början. Från början följde Sverige UK vilket Tegnell tog varje tillfälle iakt att påpeka för journalister och annat löst folk som ville lyssna. Tegnell påpekade att Britterna hade TUNG forskning bakom sitt valbav strategi! När sedan UK ändrade sig och panik stängde slutade Tegnell att nämna flockimunitet och började istället säga att flockimmunitet är något som naturligt inträffar med den strategi som Sverige använder sig av.

Bara någon som är väldigt naiv kan på fullt allvar tro att FHM inte har haft flockimmunitet som sin strategi.
Citera
2020-05-14, 04:58
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har haft influensan hur gånger som helst i mitt liv men aldrig behövt åka till sjukhus. Man är sjuk i 2 veckor och sedan är man återställd.
COVID-19 är något helt annat när det gäller virusinfektion.

Ja det är ingen vanlig flu, men det vet du redan, frågan är vad den gör när du har fått den, forskningen säger inget eftersom det är ett speciellt virus.
Citera
2020-05-14, 04:59
Medlem
Citat:
Har haft influensan hur gånger som helst i mitt liv men aldrig behövt åka till sjukhus. Man är sjuk i 2 veckor och sedan är man återställd.
COVID-19 är något helt annat när det gäller virusinfektion.
Ja men det finns ju inte någon garanti för influensa alltid är så lindrig. Spanskan, asiaten och Hong-Kong var ganska allvarliga sjukdomar.
Citera
2020-05-14, 05:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst skulle det vara nedslående om bara 3% av Sverige hade haft COVID-19.

Nu tror inte jag på den siffran, men om bara 3% av Sverige hade haft COVID-19 så kan inte barn smitta alls.
Barn får väldigt milda symptom i de allra flesta fall varför det är mycket möjligt att de inte utvecklar några antikroppar överhuvud taget. Det är ingen som kommer att kunna påvisa om de varit smittade eller ej.
Citera
2020-05-14, 05:02
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Tegnell har ju sagt en massa konstiga saker man inte förväntade sig att en expert skulle säga:'
På rak arm kommer jag på några jag tappade hakan när jag hörde.

Corona smittar förmodligen inte mellan människor, vilket är häpnadsväckande när en massa människor smittat varann.
Det vi vet helt säkert är att symptomfria bärare inte kan föra smitta vidare.

Personal på äldreboenden eller vårdare av riskpatienter ska gå till jobbet som vanligt, utan extra skyddsutrustning även om de har anledning att misstänka att de är smittade med corona.

Vi kan inte rekommendera att jobba hemifrån för det är ojämlikt.

Se på Danmark, dom har striktare nerstängning av sitt samhälle men deras utveckling är väldigt lik våran (det borde Tegnell känna till att det tar en månad innan man ser resultat av nedstängning)

UK har en strategi som är lik våran och det går mycket bra för dom. De har världen främsta experter på smittskydd. (ja det gick ju snabbt utför efter att han jämförde Sverige med UK).

Han jämförde New York med hela Sverige och tyckte det var en relevant jämförelse. Möjligtvis om han jämfört Stockholm med NY.

Han framstår som en byråkrat som för länge länge sedan läst något han glömt 99% av. Så blir det med utbildningar man inte använder, dom bleknar snabbt bort. Och han har skyfflat papper åt myndigheter hela sitt yrkesliv, tror inte han jobbat många månader inom hans expertområde.
Någon i hans position borde arbeta som läkare minst halvtid för att behålla kompetensen. Skulle vara intressant att se hur många rätt han skulle få om han kuskapstestades med någon tentamen i ämnet.

Gillar din analys och säger att du har helt rätt i ditt tänkande runt Corona-Bob Tegnell!
Citera
2020-05-14, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja det är ingen vanlig flu, men det vet du redan, frågan är vad den gör när du har fått den, forskningen säger inget eftersom det är ett speciellt virus.
Det finns studier som ganska bra beskriver hur viruset skadar kroppen. Det binder till ACE-2-receptorer och kroppen reagerar med cytokinstormar som gör att patienterna drabbas av ARDS.
Citera
2020-05-14, 05:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Barn får väldigt milda symptom i de allra flesta fall varför det är mycket möjligt att de inte utvecklar några antikroppar överhuvud taget. Det är ingen som kommer att kunna påvisa om de varit smittade eller ej.

Barn verkar inte bli sjuka alls så då kan man ju räkna bort dessa när man tittar på flockimmuniteten i Sverige, eller?
Citera
2020-05-14, 05:06
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns studier som ganska bra beskriver hur viruset skadar kroppen. Det binder till ACE-2-receptorer och kroppen reagerar med cytokinstormar som gör att patienterna drabbas av ARDS.

Ja men det är när lungorna slutar fungera, viruset tror jag även påverkar hjärtat och även att immunförsvaret går bakut och även på organen.
Citera
2020-05-14, 05:09
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Barn verkar inte bli sjuka alls så då kan man ju räkna bort dessa när man tittar på flockimmuniteten i Sverige, eller?

Du har aldrig haft barn så sluta uttala dig om barn är du snäll. Självklart blir de sjuka men din fråga störde mig.
Citera
2020-05-14, 05:09
Medlem
Citat:
Ja men det är när lungorna slutar fungera, viruset tror jag även påverkar hjärtat och även att immunförsvaret går bakut och även på organen.
Ja precis, det finns beskrivet hur blodet tjocknar på grund av apoptos, vilket leder rill hjärtinfarkter, lungembolier och njurproblem, mm.

Det är, vad jag förstår, sekundärt till cytokinstormar. Man såg en liknande symtombild vid Spanskan om jag inte minns helt fel.
Citera
2020-05-14, 05:13
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Min förra fru var 50% finska och 50% tyska och jag har varit i Finland några gånger, de är ett fantastiskt folk med underbara vedeldade bastus vid sjöar. Jag kan även berätta när vi reste genom ÖstTyskland, men det räcker nu.

Fan, nu saknar jag barndomens vedeldade bastus hos föräldrarnas hus. Mådde alltid så bra efteråt. Ibland fick man klagomål om jag druckit öl där då speciellt farsan var nykterist. Ibland hade jag korv på och grilla, lite klagomål då oxå.. Hähä.. Mor dog längesen. Hon var bra och sympatisk.

Saknar den goa tiden. För det ska inte tegnells taktik få ta död på min far
Citera
2020-05-14, 05:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är allmänt känt att UK med Johnson hade flockimmunitet som strategi från början. Från början följde Sverige UK vilket Tegnell tog varje tillfälle iakt att påpeka för journalister och annat löst folk som ville lyssna. Tegnell påpekade att Britterna hade TUNG forskning bakom sitt valbav strategi! När sedan UK ändrade sig och panik stängde slutade Tegnell att nämna flockimunitet och började istället säga att flockimmunitet är något som naturligt inträffar med den strategi som Sverige använder sig av.

Bara någon som är väldigt naiv kan på fullt allvar tro att FHM inte har haft flockimmunitet som sin strategi.

Det är skillnad mellan en strategi och ett ofrånkomlig framtida faktum. Även lockdown länderna kommer att få flockimmunitet i framtiden. Först måste dock, tydligen, samhällena där förstöras, framtidsutsikterna ramponeras för befolkningen där, och den långsiktiga folkhälsan förstöras , pga ständigt återkommande partiella eller totala lockdowner, innan de fått flockimmunitet.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-05-14 kl. 05:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in