Citat:
Ursprungligen postat av
Lallladin
Vart är tom britton?
Flockimmunitet Albert och giesecke?
Carlsson och tegnell?
De har hävdat att sthlm hade 30%immunitet för 2 veckor sedan..
Tycker det står alltmer klart för var dag som går att Sverige har gjort åt helvete fel.
https://www.expressen.se/nyheter/epidemiologen-inte-bra-nyheter-for-sverige/?fbclid=IwAR0XGMoJtb-_-PGmO2F5pUEoXMayFC1IrJ56lUR4S3aI99Z1Z-E4EBpt4bc
Tror vi kan glömma det där med flockimmunitet genom naturlig nedsmittning. Det kommer inte att hända det här året. Dessutom är dödligheten och komplikationerna på tok för stora. Det finns en anledning till att andra länder stängt ned, för att därefter genomföra storskaliga tester och smittspårning. Sverige har istället släppt skiten lös vind för våg. Pratat väldigt mycket om att
"bromsa smittspridningen så att vården ska hinna med". Det man istället skulle sagt är att vi ska STOPPA smittspridningen. Nu är det väldigt svårt att vända utvecklingen och få kontroll på skiten. Ska den här skiten härja genom hela befolkningen kommer det sluta med 100 tusen döda i Sverige, då dödligheten ligger runt 1%. Sedan har vi alla komplikationer för de som överlever med kanske livstidslånga men i form av sänkt lungkapacitet som på sikt kommer skapa ökad dödlighet det med. SARS 2.0 är ingen sjukdom som man kan låta härja fritt bland befolkningen. Det är galenskap. Tycker det står mer och mer klart för var dag som går. Varför valde Sverige det här?
Mina teorier:
1) Sverige har alldeles för låg kapacitet för att smittspåra och testa
2) Lockdowns och restriktioner. Samma sak där. Polis och militär för att övervaka och kontrollera folket. Resurser saknas.
3) Vi är på ett sätt frihetstörstande individualister. Folk klättrar på väggarna efter 2 veckor i isolering
4) Vi sätter ekonomin framför människoliv. Många pratar om humanism, men till syvende och sist kommer pengarna främst
5) Vi tror att barnen far illa om vi inte har andra människor som tar hand om dem i förskola och skola
6) Vi vill inte ändra på normer och rutiner och sluta oss under en tid
7) Vi har en stor tilltro till experter och auktoriteter. Säger det att detta är klokt tror vi på dem. Lite som den kokta grodan.
Finns säkert fler punkter, men detta är vad jag kan komma på som troliga orsaker. Jag är ärligt talat bekymrad över Sveriges sätt att hantera denna kris. Jag är också gravt bekymrad över fortsättningen. Sverige skulle behöva vända 180 grader, men vi har kört åt fel håll så länge så det kommer bli mycket svårt. Regeringen skulle behöva samla riksdagen till krismöte och verkligen diskutera den framtida strategin. Fortsätter vi som vi gör nu kommer vi få fruktansvärt många döda, samtidigt som det knappast är en väg framåt för att få slut på smittan. Hur länge orkar vi med en Estoniakatastrof varje vecka? Dessutom befarar jag att det kommer bli ännu värre. Om en månad eller två har vi en Estoniakatastrof varje dag. Somliga tycks tro att detta håller på att gå över, men vi är fortfarande bara i början. Rensar man officiella smittfall och dödsfall från äldreboenden är jag inte ett dugg övertygad om att vi går ned - tvärtom. Det är visserligen bra att smittan börjar hamna under kontroll inom äldreomsorgen, men den skulle aldrig hamnat där från början. Däremot verkar det vara nu smittan ute i samhället börjar ta fart på allvar.